Aktualizacja stanu oświetlenia w HA

Cześć, do projektu domu nie pasują mi włączniki świateł smart. Czy moglibyście podpowiedzieć czy jeśli zastosuję zwykłe gniazdka z przełącznikami, np. Shelly z funkcją ściemniania, to czy HA będzie automatycznie aktualizować stopień ściemniania jeśli będę go ustawiać z gniazdka?

Ewentualnie orientujecie się czy da się z tradycyjnych włączników z przełącznikami sterować barwą światła (3 stopnie ciepła)?

Jeżeli zintegrujesz dane urządzenie z HA to stany urządzeń jak najbardziej będą aktualizowane.

Jeżeli urządzenia obsługują tylko on/off to raczej nie zmienisz barwy światłą.
Jeżeli chcesz mieć możliwość zmiany innych parametrów oświetlenia musisz zastosować urządzenia typu single, double, hold

Niekoniecznie multiclick, można też mieć wieloprzyciskowe i wywoływać sceny (sam używam sterowania oświetleniem na oba sposoby, choć w jednoprzyciskowym pilocie mam możliwość zdefiniowania multiclicku aż do 10-kliku, to korzystanie z tego jest antyergonomiczne, więc zdecydowanie lepsze są inne rozwiązania - przykład jednoklik to on/off, dwuklik wybór sceny, a każdy następny klik przed timeoutem to kolejna scena w pętli, pod holdem teoretycznie można mieć jasność góra-dół, też cykliczne na zasadzie ping-pong, ale to rozwiązanie się nie sprawdza, aha jakby co to nie mówię o Shelly ano żadnym rozwiązaniu pod klasyczne klawisze - sugeruję czytać dokumentacje czy instrukcje w odniesieniu do planowanego sprzętu).

@geedog
Im mniejsze możliwości manipulatora tym rozwiązanie jest bardziej nieergonomiczne - wyobraź sobie, że w pilocie od tv zostawiłbyś tylko 2 przyciski, no i jakie by zostały?

A znacie jakieś bardziej rozbudowane przekaźniki, pozwalające zrobić to o czym piszecie? (Przekaźniki, nie smart gniazdka i nie piloty.)

Jeszcze napisz czy WIFI czy Zigbee?
Jeżeli chodzi o oświetlenie ja korzystam z Sonoff TX Ultimate WiFi z wgranym ESPHome, dostępne wersje 1,2,3 przyciskowe.

Funkcje:
Podświetlenie nocne, oświetlenie gniazdka, wibracja, obsługa multimediów w gniazdku.

Screenshot - 15.07.2024 , 14_03_17

Ale z tego co widzę to gniazdka smart a ja ich chcę właśnie uniknąć, bo nie pasują do designu.

Oświetlenie posiadasz smart Smart?
Ja obecnie korzystam z Shelly Plus I4, nie posiada on niestety przekaźników sterujących, sterowanie odbywa się po MQTT lub bezpośrednio w HA.

Wielokrotne kliknięcie — do 16 możliwych akcji

Dopiero planuję instalację - w salonie będzie szyna na zigbee z różnymi źródłami światła, do tego w suficie oddzielne oprawy z żarówkami smart no i LEDy pod karniszami, może też za TV. Tym wszystkim chciałbym zarządzać z HA, ale awaryjnie powinno być podpięte pod włączniki dzwonkowe (np. jeden do głównego oświetlenia i jeden do nastrojowego). Czyli pewnie będę musiał użyć zwykłych przekaźników pod gniazdkami. Do tego fajny pomysł z Twoim przekaźnikiem do scen, może go gdzieś wykorzystam.

Natomiast zastanawiam się co zrobić, jeśli ktoś zostawi oświetlenie w salonie np. mocno przyciemnione i w innym kolorze, potem wyłączy światła, a po jakimś czasie wróci i będzie chciał je włączyć mechanicznie z domyślnym ustawieniem barwy i jasności - nie za bardzo widzę na to rozwiązanie.

W Ikea jest to fajnie rozwiązane, tzn. jeśli z jakiegoś powodu światła się rozsynchronizowały, są w nietypowym kolorze lub jasności to wystarczyło przytrzymać przycisk pilota pare sekund i wszystko się resetowało do pełnej bieli.

Tutaj jak rozumiem trzeba iść przez HA żeby zresetować.

To co wymyśliłeś jest nie do pogodzenia w sensownie działający jeden system.

System Zigbee Ikei się integruje z HA (jeśli masz ich bramkę przynajmniej tą starą), ale generalnie rozwiązanie które wymyśliłeś jest słabe, tzn. powinieneś zrezygnować z tzw. inteligentnych żarówek i sterować oświetleniem za pomocą tych modułów dopuszkowych, które planujesz mieć fizycznie.

Ewentualnie zasilaniev inteligentnych przez 100% czasu (+ ewentualnie możliwość zrzucenia dedykowanego bezpiecznika, więc raczej rozbudowana rozdzielnica z mnóstwem osobnych obwodów) a przełączniki stresujące tylko pilotami jeśli ma być inaczej.

PS Używam m.in. systemu oświetlenia Hue od mniej więcej 2015 i jak dotąd nie miłem ani jednej istotnej awarii (poza paroma smartżarówkami do wymiany), ale w ten sposób nie zrealizujesz tanio tego co sobie wymarzyłeś.

Tu masz przykładowe piloty bezbateryjne
https://www.amazon.pl/s?k=Friends+of+Hue

A czy mógłbyś wyjaśnić dlaczego? Nie wiem czy jasno napisałem - akurat Ikea Tradfri niekoniecznie planowałem wykorzystywać - moim celem jest spięcie w salonie (załącznik) szyny na suficie, LEDów pod karniszami i opraw na suficie w system świateł zarządzalny z HA. Główne sterowanie przez HA (np. przez pilot ze scenami, ściemnianiem itp.), domyślne oświetlenie może być też triggerowane automatycznie z czujek obecności. Dlaczego uważasz, że powinienem mieć jednak inteligentne włączniki spięte bezpośrednio z oświetleniem?

Jeśli chodzi o Hue to słyszałem, że ich szyna super świeci ale za 4m2 zapłaciłbym 6-7 tys., do tego mają drogie taśmy LED, które choć ponoć najlepiej świecą to przy moim metrażu kosztowałyby mnie pewnie kolejne parę tysięcy :slight_smile:

Do systemu Hue można wpinać “obcy” sprzęt Zigbee (byleby był zgodny ze standardem), więc nie ma musu używać tylko sprzętu Signify (ale w zamian za to niektóre fajne opcje, których pożądasz będą niedostępne).

Swoją drogą możesz sobie zbudować też własne rozwiązanie na bazie ZHA czy Z2M i też uzyskasz ciekawe opcje. (jeśli jesteś fanem HA i rozwiązań na nim bazujących, bo jak widzę jak się miotają wszyscy znajomi, którzy się właśnie wybudowali lub są w trakcie to mi ręce opadają, jednak użycie gotowych systemów jest znacznie prostsze i bardziej niezawodne).

Natomiast osprzęt (zasilany sieciowo) Zigbee nie jest przeznaczony do instalacji z odłączanym zasilaniem.

Problem sam opisałeś, rozwiązania są połowiczne, więc najlepiej nie odłączać zasilania i sterować pilotami.

Jeśli się upierasz na zgodność z klasyczną instalacją to zapomnij o inteligentnych żarówkach i użyj zwykłe (jeśli LED to dostosowane do ściemniaczy), w zamian za to likwidujesz problem sterowania temperaturą światła, bo nie będziesz tego robił gdyż instalacje retrofit nie dają takich możliwości (no może za wyjątkiem pasków, gdzie sterowniki dają taką możliwość).

Dzięki za uwagi :slight_smile: Przemyślę to w takim razie.

Jeszcze kilka lat temu miałem podobne plany i dylematy przy budowie ale podpytywałem znajomych czego tak naprawde używaja w tych paletach barw LED i generalnie jedni lubują się w zimnym świetle (brrr), a druga grupa w ciepłym. Ci co pomontowali modne RGB raczej odpalali to kilka razy dla pokazu, na codzień nie używają nawet do scen. Ja stwierdziłem, że należę do drugiej grupy czyli temperatura barwowa w domu 2700-3000K i skupiam sie na dobrym, płynnym ściemnianiu. Po ośmiu latach uważam, że to był dobry wybór, nie poszedłem w taśmy LED, tam gdzie nie musiałem lub nie widziałem przewagi innych źródeł światła. Poszedłem natomiast w zasilacze stałoprądowe Mean Well z opcją ściemniania 0-10V. Znajomi już wymieniali swoje tanie taśmy, zwłaszcza tam gdzie nie było odprowadzenia ciepła padały już po 1-2 latach. Ja na razie wymieniłem kilka źródeł GU10 i to głównie w ciasnych oprawach zewnętrznych. Podsumowując, moim zdaniem, płynne ścinianie na markowyej elektronice, z redukcja prądów udarowych, daje dobra trwałość całego układu i proponuje każdemu przemyślenie swoich potrzeb używania RGB w oświetleniu codziennym, domowym.

1 polubienie

Popieram, tam gdzie mam możliwość zmiany temperatury barwowej to z niej nie korzystam (też jestem “ciepłolubny”, a znajomych którzy mają prosektoria w domu wręcz przestałem odwiedzać :stuck_out_tongue: ). Oświetlenie kolorowe (RGBW i RGB) mam tylko w celach efektowych i istotnie używam ekstremalnie rzadko (no jako nieprzeszkadzające oświetlenie nocne jest do wykorzystania mocno ściemniony czerwony, ewentualnie z mocno ściemnionym białym, ale do tego trzeba mieć sprzęt z najwyższej półki bo chińskie śmieci niestety migoczą - patrz wątek obok, gdzie @macek przestrzega przed shelly).

U mnie są zwykłe przyciski dzwonkowe podłączone do modułów z ESPHome albo w przypadku pasków LED do sterownika Zigbee - Ściemiacz (dimmer) LED 12 - 24V na Zigbee z przyciskiem - #4 przez macek, HA jest tylko uzupełnieniem całości, może byc wyłaczone. Podobnie jak pisał @angler nie mam żadnych pasków RGB bo w moim przypadku nie znalazłem sensownego zastosowania, podświetlany sufit w kolorze czerwonym nie jest mi w ogóle do niczego potrzebny.

2 polubienia

Na szybko dodam, że wg mnie akurat temp. barwowa sprawdza się dobrze. Znowu, mam doświadczenia głównie z Ikea Tradfri i tam były 3 tryby: zimny, ciepły i bardzo ciepły.

Ten pierwszy był super w zimie w ciągu dnia lub w ciemniejszym pokoju - dzięki niemu bardziej chciało się robić - przydatne np. jak ktoś pracuje z domu. Tem ciepły używałem najczęściej - był po prostu najbardziej komfortowy. I jak nie trudno się domyśleć ten bardzo ciepły sprawdzał się dobrze późnym wieczorem lub w nocy - w odpoczynku.

Jeśli uważasz, że jest to coś co Tobie odpowiada to OK - korzystaj z tego,
(u mnie się marnuje mnóstwo sprzętu wyświecając tylko luminofor 2700K - najwyżej kiedyś oddam wielbicielom trupiarni, bo luminofor 6500K jest u mnie fabrycznie nowy, no prawie, bo niektóre konstrukcje nie z Ikei bazują nie na luminoforze 2700K a 2200K i tam 6500K jest w delikatnym użyciu, bo 2200K jest intensywnie żółty).

Może teraz Cię zaskoczę - żarówki Tradfri nie są ograniczone do tych 3 ustawień temperatury, to tylko presety dostępne w nich dla “mało inteligentnego” domu (można je wywołać nawet z pilota bez ikeowskiej bramki, której soft sprzed kilku lat był równie ułomny, nie wiem jak jest teraz i czy nadal limituje do presetów czy już można robić co się chce), jeśli sparujesz je z Z2M, ZHA lub Hue, to będziesz miał dostępną płynną regulację spektrum, a nie 3 presety.