Cześć, po 8 godzinnym braku prądu przez awarie w sieci moj HA juz nie powrócił do stanu z przed zaniku prądu. Przestaly działać miedzy innymi karty historia, dziennik, energia oraz dodatki Zigbee2MQTT i SQLite Web. Pytanie czy odpalic kopie zapasową z przed awari czy bawic sie w przywracanie wszystkiego?
W trakcie jak bylem w pracy drugi raz został wyłaczony prąd defakto pomagając poniewaz HA uruchomił sie juz tylko z jednym problemem mianowicie nie moze tylko sie uruchomić SQLite Web. HA chodzi na dysku pod RPi.
Odchaczylem startowanie SQLite Web start wraz ze systemem. Teraz tego dodatku nie potrzebuje wiec pytanie czy go nie wywalic i zainstalowac jeszcze raz jak bedzie potrzebny …
Przerwa w dostawie prądu prawdopodobnie spowodowała błędy w systemie plików. Właśnie dlatego ważne jest “bezpieczne” wyłączenie systemu operacyjnego, a nie wyciąganie wtyczki “na chama”.
Jedyna rozsądna opcja to zebranie wszystkiego (lub pobranie backupa, jeżeli masz!), co zostało, przeinstalowanie Home Assistant i przywrócenie do stanu sprzed awarii.
Ja bym jeszcze pokombinował. W logach pisze, że nie może znaleźć pliku bazy HA - czy ten plik naprawdę “zniknął”? Może jest na dysku jakaś kopia tego pliku w katalogu /config?
Z2M pisze o braku jakiegoś socketu, może jakaś usługa się nie podniosła albo nie ma katalogu z socketami? Popatrz w logach może jest tam więcej wskazówek.
Dobrze puścić fsck i zobaczyć czy na dysku nie ma błędów - może się uda naprawić z marszu.
Widać że posypało się dużo - czyli albo awaria jest “wszystkiego”, albo brakuje jednego drobnego pliczku od którego wszystko zależy i może drobnym kliknięciem wszystko zaskoczy? Stawiałbym na problemy z home-assistant_2v.db.
Brakuje jednej kluczowej informacji - jaki był sposób instalacji tego HA i na jakim nośniku. Ale po tych obrazkach wydaje się, że to HAOS dla RPi, a on przy starcie sprawdza system plików, więc jeśli było coś do uratowania to powinien to uratować, więc droga najprostsza to ponowny restart systemu “po bożemu” (to tylko na wypadek gdyby naprawa systemu plików z jakiegoś powodu nie udała się przy powrocie zasilania, można w sumie też ładnie zamknąć system i kartę sprawdzić pod innym linuxem).
Wydaje się jednak, że szkody są nie do naprawienia, więc popieram przedmówców - należy sprawdzić system plików i spróbować przywrócić ostatni backup.
Najbezpieczniejszą drogą jest instalacja na innej karcie (o ile to była instalacja na karcie, a nie na ssd) i przywrócenie pełnego backupu w trakcie onboardingu.
A czemu sugeruję takie rozwiązanie? bo moim zdaniem prawdopodobnie karta skończyła żywot, a zanik zasilania tylko ujawnił tą sytuację.
Mając HAOS odpalony na innym nośniku z poprawnie działającym HA przywróconym z pełnego backupu można pomyśleć o dogłębnym sprawdzeniu fizycznego stanu obecnej karty.
PS na przyszłość logi proponuję wklejać jako tekst, bo te obrazki to są fajne tylko jako dodatkowa ilustracja, ale przecież nie będziemy przepisywać z nich tekstu do wyszukiwarki, by dowiedzieć się z netu czegoś więcej niż napisałeś…
Często w takich przypadkach wieszają się dodatki, Z2M, baza, NR itd. HA nie potrafi ich uruchomić ani zatrzymać, często pomaga normalne zamknięcie hosta z menu System.
‘’‘Wyłącz system z uruchomionym Home Assistantem i wszystkimi dodatkami’‘’'od czekaniu 5-10 min i ponownym włączeniu.
Dopiero dałem radę się przyjrzeć obrazkowi - jaki jest cel startowania browsera bazy (Sqlite Web) wraz z systemem, skoro to narzędzie do ręcznego grzebania w bazie?