CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -113. Błąd, którego nie ogarniam

Od pewnego czasu, którego nie kojarzę z żadnym zdarzeniem czy czynnością w HA, pojawia się na ekranie serwera następujący problem:

ha > [  282.820211] CIFS: VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
[  202.820257] CIFS: VFS: cifs_mount failed w/return code = -113

Skutkiem tego błędu jest powolna degradacja sprawności działania HA. Bowiem od pojawienia się tego komunikatu cały HA stopniowo ale wyraźnie spowalnia swoją pracę (np. powstają opóźnienia w działaniu urządzeń lub wyzwalaniu akcji z ich udziałem). Dopiero twardy restart serwera przywraca system do życia, ale tylko do czasu …kolejnego takiego komunikatu, co zwykle następuje w czasie od kilku godzin do ok. 2 dni.

Konfiguracja dodatku Samba Share jest następująca:

username: xxxxxxxx
password: xxxxxxxx
workgroup: WORKGROUP
compatibility_mode: true
veto_files:
  - ._*
  - .DS_Store
  - Thumbs.db
  - icon?
  - .Trashes
allow_hosts:
  - 10.0.0.0/8
  - 172.16.0.0/12
  - 192.168.1.0/16
  - fe80::/10

Nie jestem linuksowcem i zupełnie nie mam pojęcia, co ten komunikat oznacza i jak mam naprawić/usunąć przyczynę, która go wywołuje. Domyślam się jedynie, że wiąże się on z dostępem do dysku lub do jakiegoś jego zasobu.

W sekcji HA Ustawienia => System => Naprawy nic nie ma. Same zasoby sprzętowe również nie wyglądają na problematyczne.

Ale nadal nie wiem jak go usunąć. Dalego proszę Was jako Konsylium Wybitnych Znawców, o poradę i wskazówki dalszego działania prowadzącego do eliminacji tego błędu.

Błąd wskazuje na Sambę, ale może warto zrobić najprostszy test - wyłączyć ten Dodatek na stałe lub wręcz odinstalować - chyba 2 dni wytrzymasz bez niego.
Tak w ogóle to HAOS raczej sam z siebie nie powinien podmontowywać obcych zasobów…

Jesteś pewien, że wykorzystujesz tylko standardowy Dodatek samba?

Tak w ogóle to taki scenariusz świetnie pasuje do braku zasobów, najczęściej spowodowanego wyciekiem pamięci w jakimś komponencie lub dodatku.

Więc samba teoretycznie może być ofiarą, a nie sprawcą…

(tak wiem styczniowa aktualizacja postawiła na głowie systemmonitor)
W ogóle monitorujesz zasoby?

Pisałeś, że OK, ale chciałbym zobaczyć wykresy, w szczególności interesujące jest użycie RAMu, swapa, procka i miejsce na dysku, a najlepiej full zestaw powiedzmy z okresu tygodnia (czy tam 5 dni - tak jak masz recorder ustawiony).
Coś w tym guście, ale nie długoterminowo (skoro instalacja się sypie w kilka dni) - de facto to do podstawowej analizy wystarczają wartości procentowe


chociaż statystyki długoterminowe takie jak z obrazka powyżej też coś nam powiedzą o kondycji instalacji

Źródło błędu namierzone. Błąd był spowodowany niepoprawnym usunięciem integracji Synology DSM, która pozostawiła jakieś śmieci w rejestrach. Powtórna instalacja i uważna deinstalacja tej integracji skutecznie rozwiązały problem.

1 polubienie