Instalacja HA na proxmox

Witam, potrzebuję zainstalować HA na proxmox, ale aby można było korzystać z wbudowanego com2 na płycie głownej miniPC, który działa jak RS485. Zainstalowałem na VM HAOS ale nie da się poprawnie przekierować portu uart com (/dev/ttyS01). Dongiel zigbee sonoff przekierowuje bez problemu. Chat gpt twierdzi że " Brutalna prawda:

• HAOS w VM wymaga OVMF/UEFI.
  • OVMF nie przepuszcza fizycznych portów COM/RS485 na płycie głównej.
  • Próby typu -chardev serial czy isa-serial nie działają.
  • SeaBIOS mógłby przepuścić COM, ale HAOS nie bootuje pod SeaBIOS." Ale jemu nie ufam, więc może tu ktoś mi uczciwie doradzi.

Nie wiem, nie znam się, w dokumentacji masz to
https://pve.proxmox.com/pve-docs/chapter-qm.html#qm_options

serial[n]: (/dev/.+|socket)

Create a serial device inside the VM (n is 0 to 3), and pass through a host serial device (i.e. /dev/ttyS0), or create a unix socket on the host side (use qm terminal to open a terminal connection).

Note 	If you pass through a host serial device, it is no longer possible to migrate such machines - use with special care.

Caution 	Experimental! User reported problems with this option.

alternatywa
Jeśli nie musi być proxmox, to HAOS-generic (instalacja bare-metal) spokojnie obsługuje porty na płycie głównej.

proxmox niestety musi być bo oprócz HA potrzebuje opnsense, jellyfin, frigate itp.

Jeśli się nie mylę te 3 rzeczy możesz zainstalować wewnątrz HAOS jako Dodatki (takie trochę zmodyfikowane kontenery)
tu masz jellyfin

frigate jest w znanym miejscu
nie wiem jak z opnsense

aaa widzisz, no to muszę się doczytać o tych możliwościach. Chociaż już mam wszystko działające pod proxmox i brakuje mi tylko tej opcji aby działał com rs485 pod vm HA. Przenoszenie wszystkiego będzie uciążliwe, ale jeśli to będzie jedyna alternatywa to trudno.
Edit: opnsense niesety, ale z tego co znalazłem nie da rady na HA bare metal. Pozostaje więc męczenie dalej tego co mam w poszukiwaniu rozwiązania.