Instalacja HA z vlan

Dzień dobry. Na wstępie chciałem się przywitać. Jestem nowicjuszem jeżeli chodzi o tematy związane z smarthome.
Chciałbym zacząć z tymi tematami ale jak widzę to jest ogrom informacji na różne zagadnienia co z czym i jak.
Mój cel jaki sobie założyłem: zapoznać się z HA lub OpenHAB, zintegrować sobie różne smart rzeczy(gniazdka falownik solarny, ups via snmp, listwy przełączające apc, ATS) w domu, zbierać statystyk(z miernika energii, falownika) i wizualizować(grafana), sterowanie rekuperatorem za pomocą modbus RTU przy użyciu mikrotik knot, zarządzać via telefon/pc i pewnie jakieś inne rzeczy które się potem pojawią.

Na chwilę obecną mam uruchomionego hypervisora w postaci vmware esxi a na nim debian z dockerem. Na dockerze wiadomo kontenery. Obsługuję to sobie za pomocą portaintera. Powiedzmy że coś ogarniam w tym temacie i instalacja np. ha na tym działa. Mam podzielną sieć w domu na vlany. Załóżmy, że sieć domowa jest vlan10 , iot vlan 20. Są też inne ale to nie jest aż tak ważne. Cały debian z dockerem jest pod adresem np. 10.0.10.1. Pod tym wiadomo jest HA. Wyczytałem że HA odnajduje urządzenia (tasmoty) z automatu, no nie, coś tam trzeba zrobić zapewne. Zatem cel aby HA znajdował urządzenia.

Pytanie: mając HA w vlan10 musi odpytać urządzenia z vlan20. Nie za bardzo znalazłem w HA takie opcje aby przypisać interfejs sieciowy do wyszukiwania urządzeń. Jeżeli jest to proszę o podpowiedź ale coś czuję że tak nie będzie. Docker zarządza siecią i pewnie tam trzeba coś zrobić. Najprościej zrobiłem to tak(pytanie czy to ma sens?). Dodałem do debiana kolejny interfejs sieciowy, przypisałem mu adres ip z vlan20(iot) i jak widzę jest dostępny z vlan10 i vlan20. Urządzenia tasmoty sam HA pinguje(jakiś sukces jest). Dockerowcy - czy tak to robić czy rozkminiać macvlan? Jak wy to robicie jeżeli segmentujecie sieć? Tutorial jakiś z przykładem?