Jak wyprowadzić komunikat głosowy z HA na smartfona?

Czy ktoś się orientuje w jaki sposób wysłać komunikat głosowy z HA na smartfona z wykorzystaniem integracji Google Cast?
Z apki mobilnej mogę wygenerować komunikat głosowy odtwarzany w głośniczku smartfona, ale wyłącznie z poziomu poniższego okienka otwieranego w aplikacji mobilnej HA:
image
Czy można zrobić to samo z poziomu HA (np. komunikat zdefiniowany w funkcji w NR). Jak zaadresować głośniczek w smartfonie, skoro nie ma takiego urządzenia/encji w samym HA?

Chyba nie ma takiej możliwości. Ja używam powiadomień TTS. Introduction | Home Assistant Companion Docs

Wygląda więc na to, że zbliżyliśmy się do jakiegoś rozwiązania :bulb:. Ale jak to zrobić w NR?
Nod call-service z domeną notify potrafi wysłać wiadomość na smartfona ale tylko w postaci tekstu.

Patrząc na treść wskazanego przez Ciebie linku należałoby odpowiednio zdefiniować właściwość data w powyższym oknie. Ale jak?

Z kolei usługa google_say wymaga podania identyfikatora odtwarzarza (entity_id powinien wskazywać jakiś media_player), ale głośnik smartfona nie jest przecież media-playerem w rozumieniu HA.

  1. W ustawieniach telefonu poszukaj opcji Ustawienia zmiany tekstu na mowę. Wybierz lektora PL, prędkość itp pod swoje preferencje. Odtwórz dźwięk testowy że działa.
  2. W linku wyżej jest przykład jak wysłać powiadomienia na TTS.
    W skrócie
data:
          message: "TTS"
          data:
            tts_text: "Motion has been detected"

W NR Call service “Notify”, node funkcyjny będzie to:

msg.payload =
{
  "data": {
    "message": "TTS",
    "data": {
      "ttl": 0,
      "priority": "high",
      "tts_text": "Powiadomienie testowe",
      "media_stream": "music_stream"
    }
  }
}
return msg;

media_stream to kanał dźwięku na którym chcesz puszczać powiadomienie. Trzeba pamiętać aby nie był ściszony w telefonie ew regulować głośność przed puszczeniem wiadomiści.

1 polubienie

Zadziałało bardzo ładnie! Jedyny problem w tym, że w smartfonie (Samsung SM-A125F) nie mam możliwości wyboru lektora PL.
EN, DE, ES, RU, FR, IT - proszę bardzo! Ale PL - niestety brak.

Można mieć TTS różnych dostawców zainstalowane i tam wybierasz jakie chcesz. Masz zainstalowane od Google?
Speech Services by Google

1 polubienie

Jest! Znalazłem! Działa po polsku! Brawo TY! :slight_smile:
Bardzo dziękuję Ci za wszystkie wskazówki i podpowiedzi :beer:

Ewentualnie można wysłać tekst na kanał alarmowy: {"media_stream": "alarm_stream_max"}, wtedy telefon będzie głośno gadał niezależnie od poziomu wyciszenia/głośności strumienia music_stream.

Są dwie możliwości:

Trzeba na bieżąco czytać zmiany w dokumentacji bo format powiadomień cały czas się zmienia, jak telefon przestaje powiadamiać/gadać to napewno po aktualizacji HA i/lub aplikacji HA na telefonie dlatego dobrą praktyką jest powiadomienia krytyczne przesyłać także w formie powiadomień persistent.

1 polubienie

Nie mogę poradzić sobie z ustawieniem języka polskiego w komunikatach.


parę postów wyżej masz odpowiedź

Mam samsunga i u mnie również nie ma PL do wyboru

tutaj jest odpowiedź.
Ja także początkowo myślałem, że to kwestia kodu w HA, tymczasem to usługa Google wymaga konfiguracji językowej. Problem rozwiązany.

Dziękuję, wystarczy ustawić w telefonie i wszystko działa w j.polskim