Cześć wszystkim
Proszę o radę, szukam dobrej jakości sprawdzone gniazda z pomiarem energii i mocy z częstą aktualizacją w Zigbee2Mqtt.
mam kilka różnych urządzeń i żadne nie zachowuje się tak jak bym chciał.
Mianowicie
Shelly Plus Plug S, po zaniku napięcia i ponownym załączeniu Total_energy się kasują
GOSUND SP111 z wgraną Tasmotą, wszystkie dane są zapisywane w pamięci, obsługa w konsoli rewelacja niestety często tracą zasięg WIFI. Z góry odpowiada, sieć WIFI mam dobrą system Router ASUS ZenWiFi AX XT8 3 szt. zasięg ok
Nie ma przecież ogólnej reguły, to zależy co Chińczyk zamontował w danej wersji smartpluga, dlatego dla SP111 są w tasmocie 3 różne szablony ustawień…
Tak swoją drogą to ma wpływ tylko na prawidłowość, czy w ogóle działanie pomiarów. Nie ma natomiast wpływu na działanie WiFi - tymi GPIO MCU ESP jest połączony ze specjalizowanym układem ustroju pomiarowego.
Co do WiFi, to jeśli naprawdę masz znakomity sygnał, to zawsze w AP możesz ustawić jakieś bardziej kompatybilne ustawienia w 2.4GHz, np. statyczny kanał zamiast dynamicznego, 20MHz nie szerszy, tryb bgn (bez ac, ani ax), WPA2 itd.
Ja to wiem ale dzisiaj robiłem kalibrację gniazd i miałem rozbieżności,
A chciałem się upewnić i na BL0937 mierzy napięcie i moc ok
przy małych mocach poniżej 20 W jest kiepsko, od 20 do 800 W zgodne z miernikami i licznikiem energii Trójfazowy dwukierunkowy LE-03MB-CT
Można powiedzieć że pomiary są ok.
Będę porównywał przez 48 godzin energię jeżeli różnica w pomiarach energii między tasmotą a licznikiem energii zmieści się w 1 % to zostawiam
Natomiast ponawiam pytanko
Jaki gniazda zigbee działające w Z2M i mają częste odczyty
Z 10 gniazd Gosund-Tasmota 3 mam udpio…
Reszta działa ok zamiana miejscami nie przyniosła poprawy
Te 3 pójdą do warsztatu na testy
Dzięki @szopen
Te ustroje pomiarowe nie są zaprojektowane do pomiaru bardzo małych mocy, to wprost wynika z ich konstrukcji i metody pomiaru, którą używają, to po pierwsze. (zajrzyj do datasheeta któregokolwiek z nich, nie ma tam wprawdzie informacji o szczegółach konstrukcji, ale jakaś podstawowa tabelka z danymi metrologicznymi zwykle bywa).
To w ogóle dotyczy praktycznie wszystkich konstrukcji jakie są na rynku - bo w zasadzie wszystkie smartplugi używają tych najtańszych ustrojów pomiarowych
Zasada pomiaru jest dość dobrze opisana w tym
tyle, że to konstrukcja wręcz “królewska” - typowe chińczyki są sporo uproszczone.
Niedokładność wskazań dotyczy tak swoją drogą każdego przyrządu pomiarowego, również licznika na podstawie którego płacisz rachunki…
A po drugie domowy sprzęt, który pobiera małe moce przeważnie ma współczynnik mocy znacznie mniejszy od jedności (nie jest obciążeniem o charakterze rezystancyjnym).
Masz sprzeczne wymagania, a są nimi: Zigbee i częste odczyty.
Standard Zigbee zaprojektowano dla malej ilości przesyłanych danych, więc producenci nie mogą sobie strzelać w kolano wypuszczając coś, co będzie zapychało całe dostępne pasmo w sieci.
Mam 3 wtyczki Zigbee (zwane też gniazdkami) MODEMIX MOD037, 3680 W kupione na Allegro. W HA nazywają się TS011F, _TZ3000_gjnozsaz. Działają od 2 miesięcy, były relatywnie tanie (czyli najtańsze), współpracują z Z2MQTT, wskazują pobór energii, czegóż więcej chcieć prócz wiarygodności wskazań.
Porównałem wskazania wtyczki i miernika zużycia energii vel watomierza (tandetnego, taniego, piętnastoletniego). Pomiary są bardzo amatorskie, bez powtórzeń, nie znam prawidłowych wartości itd., więc i wnioski z nich wysnute warte są niewiele. Urządzenia elektryczne podłączałem do wtyczki a wtyczkę włożyłem w gniazdo miernika (czyli miernik pokazywał sumę poboru przez urządzenie i wtyczkę).
wtyczka (W)
miernik (W)
wzmak gitarowy
0
6.1
komputer z HA
6
6,7
TV czarny ekran
33
33,7
TV biały ekran
78
79,8
żarówka 40 W
39 - 42
42.5
żarówka 40 W
43
44
lodówka
130
133,7
lodówka
129
123,8
wiertarka
239
245
wiertarka
237
240.5
piec
53
54.5
nawilżacz
56
56
nawilżacz
94
98
wiertarka
239
245
wiertarka
237
240.5
odkurzacz
1600-1800
1600-1800
Wnioski: rozbieżność wskazań jest. Różnie są niewielkie, na ogół 2% do 4%. Wtyczka zwykle wskazuje mniej. Porównanie pomiarów większych mocy jest niemożliwe, bo oba wskazania szybko się zmieniają.
Zmierzyłem miernikiem pobór mocy przez żarówkę z wtyczką i bez wtyczki. Różnica pokazuje pobór mocy przez wtyczkę: 1,1 W. Wolałbym mniej.
Zmiany mocy wykazywanej przez wtyczkę są widoczne w HA zwykle z opóźnieniem od 2 do 15 sekund. Duże zmiany są widoczne szybciej, małe zmiany oraz wyłączanie – później. Bardzo małe zmiany są widoczne dużo później, np. zmiana z 13 W na 7 W została zaraportowana po 3 minutach.
Porównanie pomiarów zużycia energii okazało się kłopotliwe, gdyż miernik tandetny kłamał bezwstydnie (co widać na przykładzie pralki).
wtyczka (kWh)
miernik (kWh)
żarówka 40 W, 1 h
0,04
0,037
pralka 40 °C, 2 h
1.1
0.20
TV ok. 3 h
0.16
0.138
lodówka ok. 12 h
0.66
0.472
Wnioski: nie wiadomo, czy wtyczka wskazuje prawdę, miernik na pewno nie działa właściwie. Wrodzone skąpstwo nie pozwoliło mi na dziesięciogodzinny pomiar z żarówką, co zmniejszyłoby wpływ zaokrągleń na wynik. Wskazania wtyczki nie odbiegają od oczekiwanych wyników.
Dziwne, że pobór wykazany przez miernik jest niższy, bo przy chwilowym poborze było odwrotnie.
Wtyczki po zaniku zasilania działają zgodnie z ustawieniami w Z2MQTT.
Miesiąc temu był jakiś update softu.
EDIT: wtyczka zapisuje pobraną energię także po wyłączeniu Home Assistanta.
Dziękuję za tak wyczerpującą odpowiedź.
Ja w międzyczasie kupiłem testowo 2 gniazda TS011F TS011F_plug_1 i jestem zadowolony
pomiary wskazywały ok 3% niższe niż pomiary z licznika energii oraz z testów
miernikiem SONEL MPI-520S.
Kalibracja gniazd zigbee +3% rozwiązała problem,
Czyli tutaj się zgadza, smartplugi WiFi pobierają zwykle w okolicach 1W z włączonym przekaźnikiem z czego koło 0.3-0.5W idzie na zasilanie elektroniki, reszta to przekaźnik, Zigbee na zasilanie MCU i połączenia bezprzewodowego zużywają znacznie mniej, mogłaby to być w sumie wartość tak małą, że niemierzalna w warunkach amatorskich, jednak chińskie wypusty zużywają na to koło 0.2W + reszta na przekaźnik porównywalna z WiFi (bo jest montowana ta sama grupa modeli przekaźników, fizyki się z resztą nie da “przeskoczyć”).
Ustroje pomiarowe (też różne, zależnie od tego z czego dana partia jest montowana) mają zwykle możliwość pomiaru mocy biernej jak i czynnej, w praktyce nie widziałem żeby obie te wartości były prezentowane w jakimkolwiek smartplugu, czasem jednak jest dostępny PF, czyli współczynnik mocy (cosinus fi).
Dla obciążeń, dla których PF jest mniejszy niż 1 (oprócz prawdziwych żarówek wszystko co zmierzyłeś) wskazania różnych ustrojów pomiarowych mogą się rozjeżdżać wskutek mniejszego lub większego uproszczenia ich konstrukcji.
Przesadzasz, to koszt porównywalny z pracą lodówki przez kilka-kilkanaście godzin, czy telewizora w jedno popołudnie w przeciętnym domu, ale oczywiście nie namawiam do zużywania energii bezcelowo.
Jak najbardziej jest możliwe, tylko wybrałeś sobie kiepskie odbiorniki jako obiekty testowe, świetnym obiektem jest choćby czajnik elektryczny pełny zimnej wody - na pomiary masz kilka minut - póki się nie zagotuje, grzałka jest obciążeniem ściśle rezystancyjnym (PF=1.0) w dodatku obciążenie jest idealnie niezmienne - punkt pracy grzałki jest taki, że nie występują istotne zmiany rezystancji (zawsze takie zmiany są, ale w tym wypadku są one zaniedbywalnie małe, w ogóle większość grzałek jest idealnym obiektem testowym, może to być bojler, grzejnik olejowy czy nawet żelazko choć w tym ostatnim przypadku czas nagrzewania może być za krótki, no i trzeba mieć model z termostatem bimetalicznym, bo w nowocześniejszych modelach bywają już stosowane rozwiązania z płynną regulacją mocy i takie się nie nadają).
Wnioski prawidłowe, wskaźnik (“miernik”), który używałeś ma najwyraźniej skopaną metodę obliczeniową - możliwe, że zbyt szerokie przedziały całkowania lub w ogóle bazuje na liczeniu średniej z pomiarów chwilowych co jakiś czas, a wcale nie mierzy w sposób (pseudo)ciągły, możliwe, że on nadaje się tylko do pomiarów obciążeń ściśle rezystancyjnych.
W ogóle to bardzo fajnie opracowane dane - dzięki za podzielenie się nimi publicznie.
Telewizor masz prawdopodobnie 43cale LCD (bo to by pasowało do okolic 50W).
Niestety to wymaga posiadania sprzętu pomiarowego o klasę lepszego od smartpluga… (które zależnie od konstrukcji poniżej 5W-20W już nie dają wiarygodnych wyników)
Ale w sieci jest tabelka, w której ludzie dysponujący lepszym sprzętem podzielili się pomiarami, nie mam teraz czasu ale podlinkuję później, albo poszukaj po forum hasła powercalc.
edit - pisałem o tym tam, jest też link do bazy na repo projektu
Kolega ma dostęp do miernika, który kosztuje 1000 razy więcej niż mój, jest chyba szansa na sensowny pomiar, choćby żarówki z wtyczką i żarówki bez wtyczki.
Opisana przeze mnie wtyczka używa wyłącznie komunikacji Zigbee. Naiwnie spodziewałem się poboru niższego. Pobór ok. 1 W nie jest właściwie zbyt bolesny, jednak skutecznie ogranicza sensowność automatyzacji oszczędzających średnio 0,9 W.
Powinienem był napisać „jest tymi miernikami na tych odbiornikach niemożliwe…”.
Ha! Nie pomyślałem o czajniku! Spróbowałem właśnie.
Wtyczka wskazywała 1700-1850 W (wykres w HA 1800-1850), miernik 1600-1900 – wszystko z różną częstością odświeżania. Jednak nic z tego.
Żelazko z tym tam generowaniem pary itd. jest za inteligentne, pobór zmienia się podczas rozgrzewania i gotowania w przedziale 600-2500 W wraz z kolejnymi tajemniczymi procedurami.
OFF TOPIC: TV 58 cali. Oglądając (słuchając) wiadomości, nie potrzebuję super jakości, kontrastu i setki ulepszaczy obrazu. Zmiana ustawień to zmiana z 75-100 W na 43-55 W. Oszczędność ta w skali roku wystarczy na zakup win na pocieszenie.
Eksperyment rozrywkowy z kocem elektrycznym. Wyniki najlepiej pokażą poniższe obrazy. Miernik w tym czasie wskazywał 99 W.