Kompatybilność urządzeń Zigbee z koordynatorami - pytanie początkującego w temacie

Proszę powiedzcie czy to

pójdzie na tym koordynatorze od Grzegorza?

1 polubienie

Jeśli piszesz o Grzegorzu Sterniczuku i korzystasz z Z2M to tak:

Tak tylko martwi mnie bo tam jest napisane, że to wersja Zigbee 3 a ja jestem “strasznie” początkujący jeśli chodzi o zigbee i dla tego moje pytanie.

Skoro masz koordynator Zigbee3 i urządzenia Zigbee3 to wszystko jest w najlepszym porządku.
Standard Zigbee umożliwia nawet komunikację między urządzeniami pracującymi w różnych wersjach Zigbee np. pomiędzy Zigbee3 ↔ ZHA1.2 oraz Zigbee3 ↔ ZLL1.0, więc nawet koordynatory zbudowane na starszym sprzęcie (który nie wspiera Zigbee3) mogą być wykorzystywane (z pewnymi ograniczeniami) z osprzętem Zigbee3, a koordynator Zigbee3 poradzi sobie ze starszym sprzętem pracującym w obu dawnych odnogach standardu.

Generalnie takie zestawienie nie gwarantuje niczego poza poprawnym parowaniem, bo sam standard Zigbee jest dość mocno “rozmyty” (prywatnie nazywam go z tego powodu pseudo-standardem), bo zezwala na tworzenie urządzeń odstających od założeń standardu na tyle, że wymagają posiadania przez sterującą nimi bramkę odpowiednich profili (sterowników), co może tworzyć (i tworzy) sztuczną niekompatybilność między różnymi producentami sprzętu.

Z drugiej strony skoro korzystasz z oprogramowania open-source tworzącego z koordynatora bramkę, to obsługa “dziwnych” urządzeń jest w nim sukcesywnie dodawana, głównie właśnie przez użytkowników takich mniej typowych urządzeń (tu ujawnia się siła otwartego oprogramowania, dzięki niemu sprzęt dowolnego producenta może pracować razem ze sprzętem dowolnie innego).

Z tym tylko, że ta wersja 3 to jest tego silniczka do rolet a mój to zigbee2mqtt - Grzegorz podaje, że urządzenia z tej strony działają Zigbee2MQTT. a na nich nie widze w/w sprzętu

Jednak nic nie rozumiesz…
wersja Zigbee koordynatora jest zależna od jego firmware