LD2410B - mały zasięg

Witam
Parę dni temu dostałem moduły LD2410b. Jest ich pięć. Przy testach na stole wszystko gadało jak należy, problem pojawił się po przeniesieniu modułów do innych pokoi, poprostu straciły zasięg. Największa odległość w linii prostej to ok 20m, co dla BT nie powinno być problemem, a tu zonk. Przeglądałem temat “Moduł sensora obecności…” Ale nie doczytałem się jakiegoś konkretnego rozwiązania. Jest jakieś lekarstwo na słaby zasięg.

Nie jest problemem, jeśli nie ma ścian.

Zintegrować z użyciem ESP (po porcie szeregowym z jednej strony a po WiFi z drugiej, ESPHome obsługuje LD2410, choć nie miałęm czasu do tego usiąść).

Udało mi się zwiększyć zasięg przz dodanie dodatkowej anteny (20 cm przewodu z taśmy HDD) na razie działa oki zobaczymy po pewnym czasie jak to będzie. Tak jeszcze zapytam, LD jest zasilany od 5V do 12v. Przy 5V moduł się znacznie grzeje, przy 12V jest już dosyć ciepły, czy to normalne.

Według tego filmu tak.

@bodesowski
Mimo tego, że na wejściu zasilania jest stabilizator MicrOne ME6209A33PG to ja bym nie ryzykował zasilania napięciem sporo wyższym od 5V !

O ile ten stabilizator ma dopuszczalne napięcie wejściowe 18V (jakkolwiek z tego NIE wynika, że można użyć dowolne, bo trzeba jeszcze zwrócić uwagę na rozpraszaną moc, aby nie przekroczyła 0.5W choć przy braku jakiejkolwiek powierzchni PCB, która mogłaby odbierać ciepło stawiam raczej na okolice 0.3W), to UWAGA kondensator 10uF na jego wejściu jest na 99% o napięciu znamionowym 6.3V więc po dłuższej pracy przy 12V ulegnie w końcu przebiciu. (Jego dopuszczalne napięcie oszacowałem po rozmiarach, bo tu działają normalne prawa fizyki i kondensator na wyższe napięcie byłby po prostu większy, oczywiście też w oparciu o datasheet’y chińskich wytwórni kondensatorów, bo w obudowach SMD o określonych wymiarach są produkowane tylko takie kondensatory które są w stanie się zmieścić w danej objętości przy wykorzystaniu danej technologii, a jaką zastosowano widać na pierwszy rzut oka).

Oba MCU (ten sterujący radarem i ten zajmujący się resztą) są zasilane napięciem 3,3V więc to ile dasz na wejściu regulatora LDO nie ma żadnego znaczenia - będą grzały się tak samo jak na filmiku wstawionym przez @wileu (póki stabilizator oczywiście nie “klęknie”, bo wtedy zjara się wszystko).

PS Ponieważ płytka pobiera koło 80mA to przy napięciu zasilania 5V wydzieli się w stabilizatorze moc koło 0.13W (więc rozsądnie mała), ale przy 12V jest to już w okolicach 0.7W czyli powyżej dopuszczalnej wartości maksymalnej (takiej przy dobrym chłodzeniu), użyj więc zewnętrznego stabilizatora 5V lub 6V, bo to się musi w końcu skopcić przy 12V.

PPS Skąd wytrzasnąłeś informację o możliwości zasilania napięciem 12V, skoro oficjalny datasheet tego radaru wyraźnie mówi o zasilaniu 5V?
(tabelka z paragrafu 7 oraz wzmianka w 5.1, przy okazji w tabelce podają prąd średni 79mA co się pokrywa dostatecznie dobrze z pomiarami “z natury”)

1 polubienie


Nie wiem czy dobrze wklejam fotkę bo linku nie mogę skopiować.
Generalnie puściłem to z 3.3v i działa.

(edytowałem wielokrotnie, bo nie miałem wszystkich datasheetów pod ręką) Radar przy 3,3V nie powinien, ale w niekorzystnych warunkach może się zawieszać (bo mimo, że to regulator LDO, to spadek napięcia na nim jest, więc wtedy procki pracują poniżej dolnego dopuszczalnego napięcia), spadek napięcia przy takim średnim obciążeniu na regulatorze powinien wynosić 0.15V do 0.2V więc jest to na granicy dopuszczalności. (nie mam pełnego datasheeta układu Silicon Micro S3KM1110, ale “z krzaków”, czyli specyfikacji innej płytki radaru bazującego na tym samym układzie wyczytałem dopuszczalne napięcie zasilania 3.0V-3.6V tam też wyczytałem, że pobór w piku to 200mA przy którym spadek na LDO może sięgać 0.35V).

Screenshot nic nikomu nie daje, ale jeśli wierzysz w bzdury podawane w sklepowych opisach to daleko nie zajedziesz (no chyba, że to taki zajebisty sklep, który uzna reklamację i przyjmie zwrot/wymieni sprzęt).

Można jeszcze z zerowym prawdopodobieństwem przyjąć, że producent radykalnie zmienił konstrukcję - ale to byś widział na pierwszy rzut oka, bo płytka musiałaby być radykalnie przeprojektowana.
Na takim PCB jak ma HLK2410B, który np. widać widać na filmiku nie ma żadnych szans na zmianę konstrukcji, więc zasianie ma być 5V z odchyłką w rozsądnych granicach (patrząc na konstrukcję bezpieczny zakres tego napięcia to między 3,4V a 6 V). MCU odpowiadający za BT teoretycznie może pracować porzy niższych napięciach zasilających (to zależy od tego jak jest podpięty, a nie mam schematu LD2410B).

1 polubienie

Ale to też nie może być tak że sprzedawca wpisuje sobie bzdury które nie mają pokrycia w realu, no nie wyobrażam sobie sytuacji że kupiłeś jakiś element powiedzmy prosty ES który przepuszcza 16A według opisu a po instalacji okazuje się że ledwo wytrzyma 3A (przykład taki). Jeśli ktoś podaje informację że zasilanie danego układu mieści się między 5V a 12V to zakładam że wie co pisze. Huba że Pana Chińczyka nie obowiązują żadne zasady.

Trafiłeś w punkt - wielu chińczyków nie obowiązują żadne zasady (gwarancja do bramy dalej się nie znamy), co ciekawsze oficjalny sklep na Ali ma taką infografikę w ofercie tego sprzętu, jednak jego oficjalny datasheet wyszczególnia jasno zasilanie 5V i cześć.

Moim zdaniem któregoś pięknego dnia przy zasilaniu 12V ten sprzęt się po prostu zjara - jak zauważyłeś poświęciłem sporo czasu na analizę konstrukcji, ale używaj jak chcesz.

Z tymi ESami też w punkt, bo jak dotąd widziałem raz taki sprzęt, który nawet nie przeżył jedynego zwarcia i była to właśnie typowa chińszczyzna (z certyfikatami itd. bo z normalnej polskiej dystrybucji).

PS mogłem olać analizę dla 3V3, moduł ma punkty lutownicze umożliwiające zasilanie 3V3 z pominięciem LDO.

PPS Cała moje zaangażowanie w kubeł (jeśli nie wierzysz w to co piszę…), bo nawet nie kliknąłeś w datasheety.

Nie chodzi o to żeby czyjąś pracę wywalić w kosz i obstawać w ciemno przy swoim. Może warto by było stworzyć jakieś opisy podstawowych modułów dla laików, czyli dla mnie też, bo ja to jestem starej daty i jak podano mi że WS503 był mocy 45W (pewnie wiesz o czym mówię) to tak było, nie tak jak teraz PMPO itb. Naprawdę doceniam twoje wpisy i wiele z nich czerpię. A może jakiś tutorial co po kolei sprawdzać żeby czegoś nie ugotować po 30 minutach. No nie wiem, ja kupuję w dobrej wierze i dane które podaje sprzedawca są dla mnie pewnym punktem wyjścia, nie mam na tyle doświadczenia żeby wiedzieć że sprzedawca po prostu wali w h… żeby tylko wypchnąć towar. Myślę że przewodnik kupowania u naszych Chińskich kolegów byłby dobrym pomysłem. Linki do nierzetelnych sprzedawców lub polecane sklepy jakaś czarna lista czy biała.

Wiem, więc pewnie jesteśmy pi razy drzwi z tego samego pokolenia.

Nie no bez jaj, wystarczy się liczyć z możliwymi wpadkami (na czym pewnie żerują nieuczciwi sprzedawcy), Ali bez szemrania zwraca groszowe kwoty, w przypadku większej kwoty to zwykle trzeba się użerać (ale jak dotąd w takich droższych wypadkach zawsze walczyłem “do ostatniej kropli krwi” i zawsze był to sukces w przypadku DOA), gorzej gdy chodzi o zakupy poza tą platformą (ale jeśli jest płatność Paypal, to PP oferuje ograniczone 6-miesięczne ubezpieczenie, generalnie realnie działająca chińska gwarancja i tak nigdy nie przekracza 6 miesięcy, a dłuższej nie udało mi się nigdy wyegzekwować, więc jest bez znaczenia).

Ale wracając do tematu - w tym wypadku radary kupowałem w randomowych sklepach i były totalnie bez dokumentacji, więc cokolwiek wygrzebałem sobie u producenta, a że dokumentacja jest jaka jest (no trudno wymagać od nich schematu itp.itd.) to mając już sprzęt w ręce poszukałem dokumentacji kluczowych podzespołów.

Tymi 12V które wspomniałeś w tym wątku tak nie zaskoczyłeś, że aż poskrobałem temat głębiej i wyszło na to, że to jest mało prawdopodobne.

Gdybym nie miał LD2410B i LD2410C w rękach, to bym:

  1. Nie zmierzył pojemności kondensatorów, co dało mi podstawy do stwierdzenia, że najprawdopodobniej ten na wejściu LDO nie da rady i ulegnie przebiciu, bo w tym rozmiarze raczej nie produkują tej pojemności na wyższe napięcia (tu akurat jakieś datasheety mam na dysku, bo zamawiałem kondensatory smd w ChRL, jak wiadomo nie ma na nich miejsca na nadruk, więc pozostaje zgadywać, a pojemność można co najwyżej zmierzyć podobnie jak i wymiary, ale za to technologiczne wypusty różnych producentów są mocno zbliżone)
  2. Nie wiedział jaki regulator LDO jest tam zastosowany (tej informacji nie ma w datasheetach) a poprawnie odkodowałem oznaczenie tylko dlatego, że przypadkiem skojarzyłem logo MicrOne (bo szukałem dokumentacji jakiegoś innego ich wypustu i mi utkwiło w głowie przypadkiem), ale skoro rozpoznałem, to w jego datasheecie:
    • jest referencyjny schemat aplikacyjny i on mnie utwierdził w przekonaniu co do punktu 1.
    • są też inne dane techniczne (ale link nie był klikany, więc wątpię aby to ktoś oprócz mnie też przeczytał).

A teraz podsumowanie - nie mam monopolu na wiedzę i nie jestem nieomylny, może producent Shenzhen Hi-Link Electronic Co., Ltd ma dojście do kondensatorów wyprzedających technologicznie konkurencję i/lub zrobili długoterminowe testy i wiedzą, że sprzęt wytrzyma (dotyczy to też sytuacji z przekroczeniem rozsądnej wartości rozpraszanej mocy w regulatorze przy praktycznym braku jego chłodzenia).
Jakkolwiek jest to o tyle dziwne, że w dokumentacji jest 5V, a w materiałach marketingowych (również “oficjalnego” sklepu) na Ali 5V-12V, tyle, że akurat jeśli chodzi o ich oficjalny sklep, to go unikam (kupowałem u nich przetwornice i ich podejście do klienta jest co najmniej przypałowe, więc skoro pytasz o czarną listę to właśnie ich sklep się na nią nadaje).