Mata grzewcza - przerobienie na smart

Zastanawiam się jak podpiąć matę grzewczą lustra do przekaźnika zigbee, tak żeby można było załączać grzanie maty zarówno włącznikiem dotykowym w lustrze, jak i poprzez Zigbee.

Komponenty w macie grzewczej to:

Jesli dobrze rozumiem, to podpina się to tak:

Zatem wydaje mi się, żeby móc sterować matą zarówno poprzez włącznik dotykowy w lustrze, jak i poprzez zigbee, to mógłbym po prostu podpiąć np. przekażnik Zigbee Aqara T1 równolegle w punktach A i B do przekażnika XM-R1-WP. Dobrze rozumuje?

Natomiast - takie rozwiązanie sprawia, ze sterowanie jest niezależne - np. nie mogę włączyć maty guzikiem, a zgasić poprzez Zigbee… Idealnie by było zrobić tak, żeby włącznik dotykowy sterował pracą przekaźnika Zigbee.

Ma ktoś pomysł jak to ogarnąć, żeby uzyskać prawdziwy efekt smart?

Wywal ten przekaźnik XM-R1-WP i zamiast niego

albo jakiś niskonapięciowy odpowiednik Zigbee

(lub nie wywalaj XM-R1-WP i wstaw dodatkowy moduł w miejscu A-B, bo wtedy chyba masz elastyczniejszy wybór sprzętu)

1 polubienie

Hmmm, nie bardzo rozumiem jak ten Shelly miałby być zasilany. Z tego co rozumiem, to ten włącznik dotykowy, jak jest wyłączony, to nie podaje 12V na styki czerwony/zółty, więc Shelly traciłby zasilanie…

(lub nie wywalaj XM-R1-WP i wstaw dodatkowy moduł w miejscu A-B, bo wtedy chyba masz elastyczniejszy wybór sprzętu)

No tak, to jest opcja o której wspomniałem - ale wtedy oba sterowania działają niezależnie. Chce móc włączyć jednym i zgasić drugim (i odwrotnie)

Nie powiedziałem, że masz to podłączyć 1:1, a nie mam czasu na szczegóły, jak się zdecydujesz na jakieś rozwiązanie to pogadamy, zasilacz masz przecież włączony na stałe. (dot. modułu zasilanego 12V)

1 Gen3 12V
hint - przewód żółty zwiera z masą niskiego napięcia (na twoim schemacie to V-)

Musisz brać pod uwagę też możliwość błędu po mojej stronie sprawdź schematy i przemyśl to.


To NIE jest opcja o której wspomniałeś - wyobraź sobie, że rozcinasz przewody na linii A-B i tam wstawiasz dodatkowy moduł (też musi być skądś zasilany, więc to dodatkowy przewód).

ale tu są dodatkowe przeciwności - to łazienka, więc ja bym za bardzo nie szalał z dokładaniem modułów 230V~
a w dodatku takie rozwiązanie pewnie będzie ultra przekombinowane, a jak już takie ma być, to chrzanić przełącznik dotykowy, lepiej wykrywać zaparowanie lustra.

Ma ktoś pomysł jak to ogarnąć, żeby uzyskać prawdziwy efekt smart?

Zamiast włącznika, steruj przez wilgotność w łazience (np >80%). Ja mam wietrzenie łazienki tak ustawione w rekuperatorze i rzadko kiedy lustro jest zaparowane.

1 polubienie

Zastosuj schemat przełącznika schowego.
schodowy

Gdzie jako WS1 byłby np.
https://allegro.pl/oferta/modul-oxt-mini-beznapieciowy-zigbee-tuya-13156612534
a WS2 zamiast XM-R1-WP np.

W takim układzie połączenia stan załączenia maty musiałby być odwzorowany na podstawie stanu tych dwóch przekaźników, za pomocą funkcji logicznej
stanMaty= stanWS1 xor stanWS2

ps. OK… to był głupi pomysł, ale niech zostanie.
Nie wiedziałem, że z XM319 nie ma żadnej łączności, więc stan załączenia nie będzie monitorowany :wink:

Poczytaj o moim rozwiązaniu w ramach Duty Time w ESPHome ale zaznaczam, że to nie Zigbee i nie używam włączników dotykowych. Pierwotnie wiele rzeczy w domu miało być na Zigbee ale było za dużo ograniczeń.

Na upartego ale znowu po Wi-Fi: zamiast zwykłego przycisku dotykowego - smart przycisk dotykowy np. BleBox proxiSwitch - zbliżeniowy, dotykowy sterownik i powinno działać.

Pisząc to

miałem głównie na myśli pomiar wilgotności i temperatury z czego można wyznaczyć punkt rosy, a idąc dalej liczyć go dla bieżącej wilgotności i temperatury sprzed kilku minut (bo realny pomiar stanu zaparowania jest bardzo trudny do wykonania i… upierdliwy :D)
do poeksperymentowania taki komponent niestandardowy

Dokladnie o to chodzi - zeby moc sterowac automatyzacja na podstawie wilgotnosci/punktu rosy. Natomiast mam zasade, ze urządzenia muszą działać nawet jak Hassio padnie, stąd moja potrzeba włączania go ręcznie.

@szopen - poszedłbym z chęcią w to Shelly (integracja Local Push/Pull, wiec jak dla mnie jest OK). Natomiast nie czaje jakbym miał to podpiąć, żeby miało sens. Czy ten przekaźnik może być zasilany z 230V, a sterowany pojawieniem się napięcia 12V?

EDIT:

Dostałem odpowiedz od Shelly:

Wiec niestety, Shelly nie jest drop-in zammiennikiem dla XM-R1-WP :confused:

EDIT2:

To NIE jest opcja o której wspomniałeś - wyobraź sobie, że rozcinasz przewody na linii A-B i tam wstawiasz dodatkowy moduł (też musi być skądś zasilany, więc to dodatkowy przewód).

Hmmm, czyli zeby guzik sterował za pomocą 12V przekaznikiem XM-R1-WP, a ten przekaźnik, zeby sterował przekaźnikiem zigbee, sterowalnym za pomocą 230V?

Nie zrozumiałeś jak podpiąć (choć wstawiłem jedyny pasujący schemat z dokumentacji właśnie tego modelu Shelly) - dokładnie odwrotnie, zasilasz 12V, a obwód wykonawczy 230V~ więc zatrudnij elektryka, bo sobie krzywdę zrobisz…

Ma być zasilany z 12V, ba, nawet nie wolno łączyć obwodów niskiego napięcia bezpośrednio z obwodem napięcia sieciowego, nie wiem skąd ten pomysł, przecież XM-R1-WP nie jest zasilany z 230V~…

1 polubienie

@shalak z tego przycisku dotykowego chcesz koniecznie sterować jasnością paska LED? Nie wystarczy Ci on/off? Bo dla zwykłemu on/off bedziesz miał smart oświetlenie lustra z jednoczesnym podgrzewaniem.

Nie zrozumiałeś jak podpiąć (choć wstawiłem jedyny pasujący schemat z dokumentacji właśnie tego modelu Shelly) -

Ten schemat Shelly jest dla mnie mało czytelny - wpinanie zera prądu stałego na styk o nazwie L mi namieszało. Teraz już rozumiem że miałeś na myśli taki układ, zgadza się?


nie wiem skąd ten pomysł, przecież XM-R1-WP nie jest zasilany z 230V~…

XM-R1-WP na wyjściu sterowałby przekaźnikiem zigbee, zasilanym osobno z 230VAC, czyli tak:

Opcja numer 2 daje mi większy wybór przekaźnika - poszukam takiego na 16A z pomiarem.

@macek

@shalak z tego przycisku dotykowego chcesz koniecznie sterować jasnością paska LED? Nie wystarczy Ci on/off? Bo dla zwykłemu on/off bedziesz miał smart oświetlenie lustra z jednoczesnym podgrzewaniem.

Paska led nie będę montował, będzie tylko mata grzewcza.

Schemat z shelly zaproponowany przez @szopen jest bardziej optymalny.
Schemat 2 ma wadę, o której pewnie teraz nie myślisz. Jeśli włączysz matę dotykiem i wyłączysz z HA , na wejściu modułu pozostanie faza, chcąc włączyć ponownie dotykiem będziesz musiał dwa razy klikać ( raz zabrać fazę , dwa podać ponownie)
Wybór należy do Ciebie

Schemat z shelly zaproponowany przez @szopen jest bardziej optymalny.

No jasne, jeden element układu mniej - ale tracę możliwość pomiaru :slight_smile:

chcąc włączyć ponownie dotykiem będziesz musiał dwa razy klikać ( raz zabrać fazę , dwa podać ponownie)

To juz zależy od ustawień i modelu przekażnika - mam takie, które zmianę stanu na S1 traktują jako wyzwolenie do zmiany stanu na wyjściu, a nie, że robią translację 1 do 1 - innymi słowy działają tak:

  • wciskam guzik, pojawia się faza na S1, przekażnik włącza zasilanie do maty
  • HA nakazuje wyłączenie zasilania maty
  • wciskam guzik, znika faza na S1, przekażnik włącza zasilanie do maty

Przygotowałem też drugi układ, dla przekażnika 16A z pomieram, zostawie tutaj dla potomności:

To zmienia postać rzeczy, teraz już się aż tak nie boję, że odbierzesz sobie życie.
Tak, to jest ten układ, który miałem na myśli.

Uważam, że powinieneś go wykorzystać (a nie ten drugi poniżej), mimo, że nie mogę gwarantować poprawnej współpracy z tym sterownikiem XM319 (to jednak na logikę ma on tam wyjście otwarty dren lub otwarty kolektor i to powinno działać).

Główny argument jest taki, że modułu Tuya nie zainstalowałbym w łazience :smiley:
ale są tez inne przemawiające za Shelly zamiast chińskiego Zigbee - a jest to możliwość uruchomienia skryptów na poziomie samego modułu (w tym bezpośrednia współpraca z innymi wypustami z ich ekosystemu).

Rozwiązanie drugie może wymagać specyficznych funkcji, których spodziewam się nie spotkać w typowych tanio wykonanych modułach (swoja droga sterowanie przekaźnika kolejnym przekaźnikiem pachnie rozwiązaniami z początku XX wieku).

Kwestię logiki sterowania musisz dopasować pod siebie (przydałby się wizualny wskaźnik działania maty).

Natomiast rzeczywisty pomiar możesz spokojnie zastąpić wirtualnym powercalc

1 polubienie

Ok, maly update, w razie gdyby ktoś miał podobny case.

Guzik, jak sie okazało, ma lampkę, która świeci na czerwono jak zwiera, niebiesko jak rozwiera. Zatem ta sygnalizacja moze nijak się mieć do faktycznego stanu zasilania maty. Od biedy możnaby rozkręcić ten układ guzika i tego LEDa odciąć… Ale mam inny pomysł.

Rozwiązanie będę montował następujące: dodam drugi przekaźnik (niskoprądowy) który będzie sterował linią 12V, bo po utracie zasilania, guzik wraca w tryb “rozwarty”.

Zatem UX bedzie taki:

  • włączenie guzikiem na lustrze: czerwono, grzeje
  • wyłączenie guzikiem na lustrze: niebiesko, nie grzeje
  • włączenie via Zigbee: niebiesko, grzeje
  • wyłączenie via Zigbee: niebiesko, nie grzeje

No i nawet jak się włączy guzikiem (bedzie czerwono i będzie grzało), to jak wyłączę via zigbee linie maty grzewczej (dalej czerwono, ale nie grzeje), to inna automatyzacja to wykryje i wyłączy na chwile 12V na guziku (niebiesko, nie grzeje)

75% skuteczności, good enough :slight_smile: