Powiadomienia na e-mail odmawiają współpracy

Nie wychodzi mi uruchomienie powiadomień mailowych. Będąc jednodniowym użytkownikiem HA zmuszony jestem prosić o pomoc. Czy ktoś może?

Wpisałem co trzeba (chyba) w configuration.yaml. File editor uznał mój wpis za poprawny, podobnie „Sprawdź i uruchom ponownie” w Narzędziach deweloperskich. Zrestartowałem na różne sposoby i HA i maszynę. Niestety w Narzędziach deweloperskich  usługi nie znajduję żadnego polecenia związanego z mailem. Są Powiadomienia, Notifications różnego typu (persistant, albo na smartfony, notify.notify itd.). A na maila nie ma. Czyżby nie „wczytało się”?

To wpisałem w configuration.yaml:

notify:
  - name: "gmail"
    platform: smtp
    server: "hostxxxx.xxx.pl"   próbowałem też „smtp.hostxxxx.xxx.pl”
    port: 587
    timeout: 15
    sender: "xx@xxxxx.eu"
    encryption: tls
    username: "xx@xxxxx.eu"
    password: "XXX"
    recipient:
      - "xxxxx@xxx.eu"
    sender_name: "SENDER_NAME"

(edytor na forum podstępnie zamienił znaki minus na kółka)
Sprawdziłem zawartość pliku przez terminal. Powyższa treść tam jest.

Proxmox VE 8.0.4
Home Assistant
Core 2023.11.2
Supervisor 2023.11.3
Operating System 11.1
Interfejs użytkownika 20231030.2

Pozdro
Wuu

musisz to zrobic przez API gmaila, tu masz cala instrukcje > Google Mail - Home Assistant

Dzięki za odpowiedź.
Ale nie o to mi chodzi. Ja nie korzystam z gmaila, - name: “gmail” to tylko przykład.

HA nie reaguje na wpisane w configuration.yaml “notify”. Nie mogę nawet spróbować wysłać maila, bo nie mam takiej usługi w Narzędziach deweloperskich :x

Aby edytor forum niczego podstępnie nie zmieniał, musisz mu jakoś podpowiedzieć, że wklejasz kod.
W MarkDown (działającym też na githubie) jest to linijka zawierająca po 3 odwrotne apostrofy (te spod “klawisza tyldy”, a nie te dzielące klawisz z cudzysłowem) wstawiona przed i za blokiem kodu, ewentualnie możesz używać klasycznego BBcode jaki działa na forach od dziesięcioleci.

W kwestii problemu

  1. gdzie masz plik configuration.yaml?
  2. czy przypadkiem nie usunąłeś z niego defaultowej zawartości? (w sensie, że to tylko dopisałeś do tego co już tam było “od nowości”, a nie zastąpiłeś zawartości)
  3. czy po zmianach w configuration.yaml zrestartowałeś HA?
  4. czy te ustawienia na 100% działają z twoim providerem poczty? (w sensie, że je przetestowałeś dowolną inną metodą)

Dzięki za podjęcie tematu i edycję podstępnego edytora.

Lokalizacja pliku configuration.yaml jest dla mnie tajemnicą. File editor pokazuje zawartość katalogu /homeassistant (bez kropki na początku), plik jest w tym katalogu. Natomiast w konsoli znajduję ten plik (z tą samą zawartością) w katalogu /config. Zawartość obu katalogów widzianych na dwa sposoby jest podobna, ale nie jednakowa.

Informacje o systemie (w System-Naprawy) pokazują: Folder konfiguracji /config

Chyba niczego nie usunąłem z configuration.yaml. Przed „notify” jest to:

# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

Aby upewnić się, że plik jest czytany, usunąłem powyższe linie, pozostawiając tylko linie dotyczące notify. Po tej rzezi HA nie uruchomił się. Potem oczywiście przywróciłem maszynę z kopii.

Po zmianach w configuration.yaml restartowałem HA przez Narzędzia deweloperskie - uruchom ponownie – na trzy sposoby. Restartowałem też maszynę wirtualną w Proxmoksie (reboot, nie pause).

Ustawienia poczty podane po „notify”są co najmniej zbliżone do tych, które mam w Outlooku. Zamierzam je sprawdzić, jednak nie mam jak, bo nie mam usługi notify.mail (czy jak tam ona by się nazywała).

Czy, gdyby ustawienia były niewłaściwe, w jakimś logu HA byłaby o tym wzmianka?

Pozdro
Wuu

File editor ukrywa niektóre pliki zgodnie ze swoją konfiguracją (standardowa uniemożliwia też wyjście z katalogu bazowego).
Generalny bałagan wynika z unifikacji wprowadzonej po wielu latach a właśnie na początku tego miesiąca - a konkretniej przeniesieniem konfiguracji w nowe miejsca (w instalacjach core lokalizacją był chyba zawsze homeassistant, w pozostałych config którego autorzy pragną się pozbyć)

  1. OK
  2. OK
  3. no cóż obecnie sprawdzenie “z palca” nie jest tak proste jak kiedyś w czasach sprzed szyfrowania, ale możesz użyć dowolnego klienta poczty i go skonfigurować na tych ustawieniach by sprawdzić czy są poprawne
  4. tak logi powinny być (jeśli komponent wywołuje błędy), możesz podnieść poziom logowania np. tak
logger:
  default: warning
  logs:
    homeassistant.components.smtp: debug

tą sekcję wklej bezpośrednio po tym co pokazałeś w poście powyżej i przed resztą.
więcej o loggerze

Okazuje się, że problemem jest ustawienie szyfrowania na tls, przy którym usługa „Powiadomienia: Send a notification with XXX” nie jest dostępna.

    encryption: tls

Po zmianie szyfrowania na starttls albo pominięciu szyfrowania usługa działa poprawnie.

    encryption: starttls

Dziękuję za podpowiedzi.

Wuu