Problem z pogorszeniem responsywności sieci Zigbee

Witam !

Zacznę od tego że jestem tu nowy ale od jakiegoś czasu obserwuję to forum i widzę, że działacie bardzo prężnie i można szukać tutaj pomocy z konkretnymi problemami. Moja historia z HA + z2m + conbee2 jest długa i burzliwa ale w pewnym momencie miałem wrażenie ze wypłynąłem na spokojne wody. System ma około 60 urządzeń i działał bardzo stabilnie co mnie oczywiście niezmiernie cieszyło ale ostatnio stało się coś co powoduje problemy w responsywności niektórych urządzeń.
Przyciski na ścianach działają co któryś raz. Często światło się zapala ale status nie jest odnotowywany w HA…
Generalnie wydaje mi się, że coś zakłóca ale może coś podpowiecie ? Jakieś sprawdzone sposoby na diagnostykę ?
Kanał 15, Conbee na przedłużce 50 cm, dom wolnostojący czyli do sąsiadów ciut dalej jak w bloku. Swoje WiFi 2,4GHz ustawiłem na 12-13 kanał za WiFi sąsiadów nie odpowiadam.

Jedno co zauważyłem to że czasem soundbar łączący się bezprzewodowo z subbuferem wprowadzał zamieszanie i sieć siadała (antena była dość blisko).

potrzebuje inspiracji co sprawdzić, dobrych praktyk z Waszego doświadczenia. Co się sprawdza a co na pewno jest proszeniem się o problemy.

Robiłeś jakieś aktualizacje w tym czasie?
Sprawdź HA czy nie wzrosło znacząco zużycie pamięci, procesor, często wzrost użycia zasobów ma duży wpływ na przesyłanie informacji między urządzeniami.
Podobny temat:
https://forum.arturhome.pl/t/czujnik-otwarcia-develco-wiszb-120-dramatyczne-opoznienia-w-sieci-zigbee/7233/21

W ostatnim czasie robiłem przekładkę przedłużki z 50 cm na 5m ale wróciłem do starej (w drodze 1,5 m). Dzisiaj podłączałem co się dało w okolicy i nadal nie ma poprawy. Teraz siedzę nad WiFi (mam Unifi 6 LR) który wisi na suficie w salonie. Tam też jest HA. Do tej pory się niegryzły. Kanały 2.4 ustawiłem na 12 i 13 (zigbee 15) nie powinny się dotykać.

Zasoby są ok. Stabilnie bez zmian.

Puść sobie ping z kompa do HA, routera z opcją -t ping -t 192.168.1.220 wpisz swoje IP
Zostaw ze 20-30 min jeżeli masz jakieś problemy z siecią na pewno to będzie widać.

Screenshot - 18.01.2023 , 01_10_31
CTRL+C
Przejrzyj statystyki


zgubione pakiety, min/max ping

Jestem po “remoncie” WiFi i nie chce zapeszać ale to chyba było to. Najbliższy czas pokaże ale pewnie zawsze pierwsze należy winić WiFi. Nadal uważam że było poprawnie skonfigurowane ale obniżyłem jeszcze ile się da siłę rozgłaszania 2.4. Niestety muszę ją utrzymać ze względu na urządzenia nie posiadające 5GHz ale jak by tak działało jak w tej chwili to jest miodzio.
Dzięki Artur za odpowiedzi i zainteresowanie moim problemem.

Tak zdaję sobie z tego sprawę i WiFi jest zawsze pierwsze podejrzane. Nie mniej tak jak pisałem zrobiłem wszystko co mogłem żeby swoje WiFi rozdzielić z Zigbee.
WiFi - ustawienie jak najniższej mocy anteny na 2.4GHz + kanał 11
Zigbee kanał 15 (nie powinny się nachodzić). Natomiast nie mam wpływu na sieci dookoła domu.
W nocy było stabilnie nawet bardzo ale dzisiaj od rana znowu czkawka… Jeszcze będę obserwował.
Na liście podejrzanych cały czas WiFi i soundbar + subbuffer (na łączności bezprzewodowej).

Masz świadomość, że numeracja kanałów w ZigBee i WiFi nie jest tożsama?

Oczywiście.
Zigbee 15 wypada miedzy WiFi 1 i 6.
Nie wiem jak to zrobić lepiej.

1 polubienie

To w sumie zależy od zastanej sytuacji, na którą nie masz wpływu - chodzi głównie o sieci WiFi sąsiadów.

To co widać powyżej na obrazku to założenie, że pobliskie sieci WiFi pracują z kanałem 20MHz (wtedy jest jak na obrazku i dlatego zaleca się w paśmie 2.4GHz używanie dla WiFi nie zachodzących na siebie kanałów 1, 6 lub 11 w/g numeracji dla WiFi oczywiście).
I z powyższego powodu dla Zigbee mimo, że teoretycznie jest dostępnych 16 kanałów, to sensowne do użytku są tylko 4: 11, 15, 20 i 25 (oczywiście w/g numeracji Zigbee, one są optymalne dla powyższych założeń, dlatego przykładowo urządzenia ZGP pracują tylko na którymś z tych 4, więc zasadniczo nie powinno się używać żadnego innego).

Natomiast wystarczy, ze w AP (czy routerze WiFi) włączysz kanał szerokości 40MHz i sytuacja się zmienia diametralnie (wtedy "zdrowe do użytku WiFi są kanały “sklejone”, czyli 1+5 lub 9+13 jak widać w takim wypadku już sensowne są tylko 2 kombinacje i trzeba użyć nieco wyobraźni by zwizualizować sobie jaki “klocek” pasma zajmuje taki szeroki kanał).

W ogóle nie miałem czasu się odezwać wcześniej, ale to co mam do napisania to jest spory hardkor (bo eksperymenty wymagają zmiany kanału Zigbee, a na obecnym etapie rozwoju integracji Zigbee, których używamy z HA nie ma możliwości zmiany kanału bez ponownego parowania urządzeń, mimo, że generalnie założenia standardu przewidują taką możliwość) - po ustaleniu jak wygląda sytuacja z WiFi (i ewentualnym dostosowaniu swojej sieci do tego co już jest w eterze) można przystąpić do wyboru kanału dla Zigbee i…
Tu same złe wiadomości - dla upchnięcia sieci WIFI na “wysokich kanałach” optymalnie jest mieć Zigbee na 11, a dla sieci WiFi na “niskich” jest to kanał 25.

A teraz najlepsze - stosunkowo nowe AP i routery WiFi umożliwiają ustawienie kanału… 80MHz i wtedy realnie masz zawalone praktycznie całe dostępne pasmo…

Wspominałeś też gdzieś na początku, że masz bezprzewodowy subwoofer łączący się na 2,4GHz, ale nie napisałeś czy on po prostu korzysta z normalnego połączenia WiFi, czy może to jakiś “wynalazek” producenta i nie masz za bardzo wpływu w którym miejscu pasma on pracuje. Jeśli to drugie, to pozostaje jedynie dojście metodą eksperymentów…

I tu uwaga - jeszcze jedna zmyłka - w tym paśmie pracuje też Bluetooth

1 polubienie

Na androida (może i jest na iOS, nie wiem) polecam appkę WiFiman. Pokaże wszystkie sieci WiFi, wraz z ich siłą w wersji liczbowej ale i na wykresie. Oraz też urządzenia BT. Jest tam też coś takiego jak signal mapper, gdzie można sobie zrobić mapę sygnału mieszkania/domu i zobaczyć gdzie są dziury. Oczywiście nie widzi zigbee, bo sam telefon tego nie widzi, ale pozwala mieć pewne rozeznanie w tym, co mamy w przestrzeni.

WiFiman jest naprawdę niezły

ale takich aplikacji jest sporo więcej, ja polecam dostępną w alternatywnym sklepie F-droid (z softem wyłącznie opensource)
apkę WiFiAnalyzer

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi i dużo cennej wiedzy. Tak jak pisałem w poprzednim poście robiłem trochę zmian na APkach i to zauważalnie poprawiło sytuację. Kładłem się spać szczęśliwy. Ale z rana już od początku sieć znowu działała słabo. Oczywiście załamka. Ale ostatecznie szczęśliwie potwierdziły się przypuszczenia bo po wyłączeniu TV jak soundbar poszedł spać sieć odżyła. Reaguje błyskawicznie i urządzenia na bateriach spokojnie się przebijają. W chwili obecnej jestem w zadowalającym miejscu. Panuję nad sytuacją :).
Soundbar jest jakiś starszy Philipsa i szczerze powiedziawszy to nie wiem jaka tam jest technologia ale metodą eliminacji i potem doświadczeń doszedłem do tego że to on jest problemem.
Jeszcze raz dziękuję wszystkim za rzeczowe podpowiedzi.