Problem z wolnym / niestabilnym działaniem przełącznika świateł (Zigbee)

Mam olbrzymie problemy ze stabilnościa / czasem reakcji przełącznika światła
Czasem dziala prawie dobrze (jakieś 0.5 - 1s opóźnienia od czasu naciśniecia przycisku do właczenia światła)
Czasem jednak trwa to nawet kilka / kilkanaście sekund. A czasem zupelnie juz ma mnie w nosie i nic się nie dzieje

Próbowałem wszystkiego, co wyczytałem w necie:

  • dołozyłem więcej koncentratorów (zob mapa niżej)
  • zmieniłem kanał Zigbbee na 25 aby nie nakładało sie na moje WIFI
  • dodałem większą antenę do Zigbee
  • zmieniłem miejsce aneteny (podobno dyski SSD generuja jakies zakłócenia)
  • zmieniłem swicth w puszcze na innego producenta

Czy jest cos co jeszcze mogę sprawdzić / zrobić?

Rodzina jest mega wkurzona ze to dziala jak chce, i chyba na ten moment wygląda ze jedyne akceptowalne rozwiazanie aby z tego sie nie wycofywać jest pogłębienie puszki i podłączenie switcha pod fizyczny przełącznik (a nie ten 4. klawiszowy na Zigbee)

Będe wdzięczny za wszelkie podpowiedzi bo juz mi sie konczy entuzjazm :frowning:

*) nie mam neutralnego jezeli to ma jakies znaczenie

To teraz sprawdź czy Wi-Fi jest na odpowiednim kanale.
Koordynator powinien byc na przedłużce USB z dala od potencjalnych zakłóceń z hosta na jakim działa HA.

Na rysunku ten switch_kuchnia to taki moduł podłączony bez N? Bo jak widać nie jest on routerem w sieci Zigbee.
Jak widać z rysunku wszystkie urządzenia są podłaczone przez przez gniazdko_c do koordynatora Zigbee, to nie jest poprawnie zbudowany mesh sieci Zigbee.
Wszystkie używane przeze mnie dopuszczkowe modułu Zigbee są podłączone do N i nie mam żadnych problemów z stabilnością sieci Zigbee.

Tak oczywiscie upewniłem sie zmieniajac kanał ze sie nie nakladaja.
Moje AP dzialaja na kanałach 1 + 6
Zigbee #25 nakłada się ~11 WIFI z tego co czytalem

Zigbee Dongle jest na przedłużaczu, jak pisalem przemieszczalem go w różne miejsca

tak switch_kuchnia to ten o którym pisze i jak napisałem nie mam N iwce nie może byc routerem, ale ma obok kilka gniazdek które są i widac na mapie

Na czym zrobiłeś powiazanie przycisków z tym przełącznikiem - Node-RED? Czy ta standardowa

U mnie to drugie i przyukladowe przycisku #1 wyglada tak:


alias: kuchnia 1
description: ""
triggers:
  - domain: mqtt
    device_id: 592ed73b0416175a7c98e2b290f7d5a4
    type: action
    subtype: 1_single
    trigger: device
conditions: []
actions:
  - type: toggle
    device_id: 246e824bf75742bfca5a45d1cd1a3377
    entity_id: 391cfd6e9d7b29ed8a4d5bb7008ae5a4
    domain: switch
  - type: toggle
    device_id: 246e824bf75742bfca5a45d1cd1a3377
    entity_id: e0a6e7bfcedc612da54fed6d5798cc21
    domain: switch
mode: single

Teraz jeszcze wpadłe na pomysł zeby “pstrykać” tym przyciskiem z Dashboarda przez WWW i jak sie nim bawię to w Zigbee2MQTT od czcasu do czasu dostaję to niżej…

Czy to wina słabego zasięgu?

image

Tutaj wydaje sie byc wystarczający…

Jaka jest marka i model przełącznika oraz przycisku, których używasz?

Coś masz nie tak z siecią, jeśli między gniazdkiem c a koordynatorem masz wartość 1 (czyli granica zasięgu), to nie ma prawa działać. Do tego napisz jaki masz dongiel i na jaką antenę wymieniłeś (sprawdź czy wtyki są dobre, tj. np. czy nie dałeś anteny z żeńską końcówką do żeńskiego wtyku w donglu).

Do modułów dopuszczkowych mam podłączone fizyczne przyciski, działaja lokalnie bez automatyzacji, jako “pilotów” używam tylko Xiaomi WXKG01LM control via MQTT | Zigbee2MQTT z akcjami single, double, hold.

LQI nie jest miarą zasięgu tylko “kosztu” pokonania danej trasy, ale trudno wyczuć czy masz jakiekolwiek alternatywne trasy, bo zrzut ekranu wykonałeś tak, że nie widać na nim zbyt wiele (by nie powiedzieć że niemal nic).

Kto powiedział, że większa = lepsza?

Nie określiłeś jasno z którymi uradzeniami masz problem, a z tej mapy nie widać jak się prezentują możliwe trasy w sieci.

W ogóle osprzęt USB3 podłączony przez USB3 generuje zakłócenia (bo o wnętrzu komputera, to nawet nie będę pisał w szczegółach, bo tam jakieś 90% istotnych komponentów, więc obudowa musi być dobrze ekranowana).
Ale źródła zakłóceń w typowym mieszkaniu mogą być różne (z takich najbardziej typowych są to w szczególności silniki - zwróć uwagę na lodówkę, pralkę, suszarkę, hydrofor, wentylatory, piec oraz tyrystorowe ściemniacze światła i mikrofalówka podczas pracy, źródłem silnych zakłóceń może być też kuchenka elektryczna, ale generalnie elektronika która nie pobiera wielkich mocy też może powodować zakłócenia - u mnie “barierami nie do przebicia” są telewizor i lodówka oraz oczywiście sąsiedzi, co do których nawet nie wiem co mają w którym miejscu mieszkania - to dotyczy bloku, bo na wsi za to mam cudzą radiolinię przechodzącą przez podwórko i nieco zawadzającą również o dom i stodołę…)

Kolejna kwestia to zero informacji o koordynatorze - na mapce masz LQI zaledwie 1 (totalny dramat) do routera gniazdo_c, który tak umieściłeś na obrazku, że zrozumiałem, że to właśnie on jest umieszczony fizycznie w miejscu mieszkania optymalnym dla koordynatora, bo do niego łączy się wszystko inne.

Rozwiązanie alternatywne (jeśli nie możesz umieścić koordynatora we właściwym miejscu ani zapewnić mu działającej anteny), to procesowanie żądań bezpośrednio na poziomie sieci poprzez zbindowanie pilota bezpośrednio z urządzaniem wykonawczym (wtedy telegramy nie muszą docierać do koordynatora, z którym raczej masz jakiś poważny problem), jest tylko jeden problem - nie każde urządzenia wykonawcze i sterujące dają się tak zbindować
zigbee-bind

Wiem ze jest mało między gniazdem C a koordynatorem, ale czy nie tak dziala mesh ze moze sobie tam dotrzeć inną ściężką (przez gniazdo biuro) ?

Mam przekaźnik OXT
OXT Mini Przekaźnik 2 Obw. bez N ZigBee TUYA 2x5A

oraz avatto
https://allegro.pl/oferta/avatto-inteligentny-przelacznik-sterownik-oswietlenia-dopuszkowy-2-kanalowy-15480034242

Dongle
SONOFF Zigbeee 3.0 Plus

https://www.mediaexpert.pl/dom/inteligentny-dom/inteligentne-sterowniki/bramka-sonoff-zigbeee-zbdongle-efr32mg21?gad_source=1

(Linki przykładowe)

image

Tak, teoretycznie tak działa mesh, w praktyce też, bo w ogóle działa Ci ta sieć (ale nie działa optymalnie - najlepiej jest gdy hopów jest najmniej).
Pojedyncza jedynka to jest brak połączenia, bo wartości powinny być dwie - każda pokazuje LQI w jedną stronę (urządzenia końcowe łączą się jednostronnie i to normalne, bo tyko one inicjują połączenie, ale koordynator na połączeniu z każdym routerem oraz routery między sobą mają mieć 2 wartości).

Takich połączeń powinno być przynajmniej po klika dla każdego aktywnego urządzenia (wtedy mesh ma jakiś wybór tras, a nie musi się kurczowo trzymać jedynej), chyba w ogóle nie bierzesz pod uwagę że warunki propagacji są zmienne w czasie.

Jakie firmware, jaki sterownik w Z2M, co to za antena, czy możesz mu zamontować fabryczną? oraz umieścić w takim miejscu aby LQI na trasach łączących go z minimum kilkoma routerami było przynajmniej w okolicy 80/80?

I jeszcze słówko o antenie - oprócz tego, że musi być działająca, to powinna pracować w pozycji pionowej, to co jest na zdjęciu poniżej nie jest mistrzostwem estetyki, ale za to działa (rozwiązanie jest nieco prowizoryczne)


aha jeszcze słówko - ta przedłużka nie była potrzebna, ale zabrakło mi portów USB w NUCu (nieprzemyślany montaż na boku biblioteczki wcześniej - nie zostawiłem sobie miejsca na podłączenie do tylnych portów USB) pierwotnie koordynator był wpięty w przedni port USB, ale ilość osprzętu USB urosła mi do nieprzewidywanego wcześniej rozmiaru i musiałem to nieco przetasować, w planie jest po prostu jakiś wieloportowy hub USB (w tej chwli już używam huba 4-portowego, jednak jego konstrukcja mechaniczna umożliwia wpięcie tylko 3 urządzeń, a że cześć z nich używa technologii radiowych a niektóre też zasilania z portu o podwyższonej obciążalności to sprawa się komplikuje)

To co opisujesz tam

to właśnie przykład na to że sieć próbuje przesłać telegramy, ale jest to nieskuteczne

Jeśli całość sterowania opierasz na koordynatorze to on musi mieć dobre połączenia z wieloma elementami sieci a nie z jednym wybranym routerem.

Jeszcze jedno - próbujesz jak rozumiem sterować urządzeniem switch_kuchnia, a to jest urządzenie końcowe (ono inicjuje komunikację z siecią), więc próby jego sterowania z zewnątrz muszą czekać aż ono wyśle telegram samo z siebie - może to jest drugi problem (ale tego nie przewalczysz inaczej niż modyfikując instalację elektryczną tak by N było dostępne, a kwestie problemów koordynatora moim zdaniem są do rozwiązania).

Rozumiem, że chodziło Ci o to ze nie napisałem o “większym” zysku a raczej wskazałem na gabaryt? Napisałem tez ze próbowałem - obecnie działam na oryginalnym bo niewiele to dawało. I tak miała wiekszy zysk.

Wydawało mi sie, że kluczowe elementy sa, a opisy są samoopisujące sie, ale juz sie poprawiam i wrzucam całą mapę

Moj dongle jest wpięty na przedłużaczu w USB 2.0. Mieszkam w domu i niestety dongle jest na 1. piętrze a wiekszosc urządzen piętro niżej - nie jestem w stanie tego zmienić. Myslalem ze MESH mi to zalatwi
Innych zakłócen nie jestem w stanie wyeliminować.

Niestety nie ma opcji dostarczenia tam N-ki. Mam 2 przewody w puszcze

Ooo to jest ciekawe - spróbuje jeszcze

Myslalem jeszcze o spróbowaniu USB over ETH

  • widzialem kiedys takie cos co potrafi USB przesłac po ethernecie - mógłbym wówczas bliżej przeniesc ten dobgle (na dolne piętro)

Czy ktoś z Was ma taki przekaźnik bez “N” i dziala mu błyskawicznie?
U mnie w najlepszym wypadku jest zwłoka 0.5 sek

Rozumiem, że chciałeś napisać “I, tak, miała wiekszy zysk.” przecinki w tym wypadku zupełnie zmieniają sens zdania…
Jakkolwiek miała większy zysk na papierze, czy może masz możliwość zmierzyć zysk (bo “papier przyjmie wszystko”)?

Czy wiesz z czego się bierze zysk energetyczny anteny?
To w świetle nowej informacji o tym, że koordynator masz na innym piętrze niż faktyczną sieć naprawdę wiele zmienia.
(zastosowanie anteny o możliwie najmniejszym zysku mogłoby nieco pomóc gdybyś miał bardziej przenikliwy strop, ale w zasadzie można postawić sytuację “na głowie” i antenę zamontować w nieprawidłowy sposób tak, by najsilniejsza wiązka jej promieniowania trafiała tam gdzie jest najbardziej potrzebna, dla anten dookolnych najsilniejsza wiązka to jest płaszczyzna prostopadła do pręta anteny)

Czasem aż mi się odechciewa pisać, gdy kluczowe informacje są przedstawiane dopiero po wielu godzinach spędzonych nad daremną pomocą…

W kwestii koordynatora sugeruję kupić jakiś z Ethernetem na pokładzie i zamontować go na tym piętrze (parterze), gdzie obecnie masz sieć użytkową, a ten, który posiadasz możesz użyć do budowy kolejnej sieci na piętrze, gdzie jest obecnie zamontowany.

Co do przekaźnika “bez N” się nie wypowiem, bo nie mam, ale zasada działania urządzeń końcowych jest opisana w dokumentacji standardu Zigbee.

Ja mam te OXT bez N i działają praktycznie natychmiastowo. Jak masz sieć na innym piętrze niż koordynator to nie licz na jakieś sprawne działanie. Ja ma dwie sieci Zigbee w domu, jedna na strychu gdzie mam kompa z HA a drugą na parterze gdzie mam większość urządzeń. Tą na parterze mam zrobione poprzez Zigbee2MQTT postawione na raspberry pi 4 (bo akurat miałem) ale możesz też kupić koordynator działający po ethernet i postawić go na piętrze na którym używasz Zigbee.

To lepiej zainwestuj w koordynator Zigbee z ethernet, np. Koordynator SLZB-06M POE dzięki temu zrealizujesz to o czym pisze:

Szopen miał na myśli, że możesz sparować pilot z modułem przełącznika w sieci Zigbee.

Spróbowałbym ponownie połączyć urządzenia w Twojej sieci w ten sposób:

Pozwalając na dołączanie do konkretnego urządzenia, gdy je ponownie dodajesz.

gniazdo_c —> gniazdo_klima_biuro (Nie bezpośrednio do koordynatora.)

Spróbuj podłączyć urządzenia bezpośrednio do koordynatora, które są w jego dobrym zasięgu i mają wysokie LQI. Następnie podłącz pozostałe urządzenia do tych pierwszych, wymuszając w ten sposób ścieżkę w sieci mesh.

Nie, wcale nie miałem na myśli parowania z pominięciem koordynatora (i tworzenia lokalnej mikro-sieci, bo to wymaga bardzo specyficznych własności pilota który musi mieć tryb standalone, czyli stanowić taki “koordynator sam dla siebie”).

Sieć Zigbee umożliwia zbindowanie urządzeń w ramach sieci tak jak to opisywałem gdzieś w którymś wątku otagowanym zigbee-bind
Zigbee2MQTT umożliwia wykorzystanie tej funkcji urządzeń, oczywiście one też muszą mieć odpowiednie klastry, ale jest to znacznie częściej implementowane niż praca standalone.

1 polubienie

Dokładnie to miałem na myśli, a nie Zigbee LightLink. Ale naprawdę wątpię, że Tuya poprawnie zaimplementowała coś do bezpośredniego parowania.

OK masz rację, źle przeczytałem posta ;D

Tak, wymuszenie ścieżki ma sens, niestety jeśli realne warunki w sieci na to nie pozwalają to tak wymuszona ścieżka nie utrzyma się dłużej niż kilka minut (bo trasy w mesh są stosunkowo często odświeżane), ale spróbować zawsze warto

Dobra zrobiłem wszystko, co tylko sie dało / co radziliście w tych postach (poza przeniesieniem głownego koordynatora na doł) - jest troche lepiej ale nadal nie do konca stabilnie i czas reakcji przycisk → światło - to w najlepszym wypadku 1s…

Z tego co mowicie to raczej kwestia tego braku N w puszce…
Chyba odpuszczę - tj poglębię puszkę i zamontuje fizyczny wyłacznik wraz z tym przekaźnikiem…

Generalnie juz mi sie entuzjazm z tym Zigbee konczy - w teorii mialo byc super / Messh, niezaleznosc od WIFI itd tymczasem jest to mało przewidywalne, zyjące swoim życiem rozwiązanie :frowning:

Dla zainteresowanych - jak to teraz wygląda (po ustawieniu anteny w poziomie tak aby pokazywało największy LQI + dodaniu obok gniazdka pośredniczącego (tymczasowo gniazdo - piec)

image