Sieć ZigBee - połączenie do koordynatora i routera

Sieć ZigBee to sieć mesh?
I teraz przykładowo, mamy urządzenie podłączone do:

  • Koordynatora - ciągła linią i moc sygnału 20 LQI
  • routera - linią przerywaną o mocy 150LQI

Czemu jest tak, że głównym połączeniem jest to o słabszej mocy sygnału zamiast do tego o większej ?
Przez to są widoczne lagi, np na wyłączniku do światła. Klikam i nic się nie dzieje, a po kilku minutach robi się dyskoteka.

Czy to tylko tak wygląda, że w zestawieniu urządzeń pisze mi 20 LQI a tak naprawdę leci drugą ścieżką o mocy 150LQI ?

  1. LQI to nie jest moc
  2. wizualizacja linią ciągłą nie oznacza, że tamtędy powędrują pakiety

Jeśli chcesz by sieć się zachowywała tak jak pragniesz (i jak powinna)

  1. zaktualizuj firmware wszystkich urządzeń które na to pozwolą
  2. wywal z sieci “chińskie śmieci” (ale się częstochowsko zrymowało, ale to właśnie powinno pomóc)
  3. podejmij wszelkie standardowe kroki mające na celu minimalizację zakłóceń.

Cześć.
Dziękuję za odpowiedź.
Prośba o informacje jak zrobić upgrade firmware?
Nie mam chinoli w sieci. Chyba że oxt, sonoff, Ikea oraz Lidl to.sa.chinole


Zakładka OTA i jak Z2M widzi to zrobisz aktualizację firmware.

1 polubienie

Lidl i OXT to są właśnie “słynne” chinole (konkretnie to jest Tuya), oczywiście to “chinole” w kontekście zgodności ze standardami czy wsparcia, a raczej jego braku, bo generalnie to prawdopodobnie wszystko co masz jest wyprodukowane w ChRL, ale przynajmniej Ikea dba o wsparcie nawet starych produktów i firmware jest publicznie dostępne, co do iTead/Sonoff to się nie wypowiem, bo nie mam specjalnie doświadczenia z wypustami Zigbee spod ich marki, ale np. koordynatory to raczej konstrukcje oparte na projektach referencyjnych producentów chipsetów.

Tam masz świeży wątek poruszający nieco temat aktualizacji, a konkretnie w tym poście masz obrazek miejsca skąd się aktualizuje urządzenia w sieci

Natomiast co do koordynatora, to zależy jaki to konkretnie koordynator, ale przeważnie (właściwie raczej zawsze) trzeba zatrzymać swoja integrację Zigbee, odłączyć go od maszyny z HA i zrobić aktualizację za pomocą innego komputera (no i to już zależy od tego co konkretnie masz za sprzęt).

Brak aktualizacji:/
Klikam sprawdź wszystko, niestety nic się nie pojawia

To znaczy że nie ma - jak będzie to się pojawi.

Rozumiem.
Koordynatora mam sonoff z najnowszym firmware, który niedawno aktualizowałem.

Dziękuje za odzew.

Edit:

@szopen wracając do punktów 1 oraz 2.
Podsumowując jeśli na ciągłej linii mam 20lqi a na przerwanej linii mam 150lqi, to nie mam się co martwić o zasięg?
Jest on super?

LQI ma dziwny algorytm obliczania wartości, w każdym razie teoretycznie im więcej tym lepiej.

Linie przerywane to połączenia przez routery, a linie ciągłe bezpośrednio do koordynatora.

Były tu już osoby które doprowadziły swoją instalację HA do braku zasobów co skutkowało brakiem responsywności i objawami podobnymi do twoich:

takie zjawisko nie musi być w żaden sposób powiązane z działaniem Zigbee
im bardziej skomplikowana jest ścieżka przetwarzania zdarzeń/sygnałów tym bardziej prawdopodobne, że przyczyna leży w innym miejscu.

MQTT można “podsłuchiwać” więc jeśli problem jest powtarzalny to zdiagnozujesz go choćby w ten sposób.