Edit moderator @macek:
wydzielone na prośbę @RobinI30 - integracja SIP Servera z wideodomofonem firmy Grandstream
Po ostatnim wpisie wróciłem do tematu serwera SIP i videodomofonu.
Rozwiązanie kuszące, bo otrzymujemy domową komunikację interkomową.
Jak pisałem wcześniej - testowałem FreePBX - jest to praktycznie Asterisk z WebGUI (żeby było łatwiej konfigurować) i przy moim Grandstream GS nie zestawiało połączenia video. Ogólnie nie działało to dobrze i się zawieszało.
Teraz zastosowałem PortSIP postawiony w docker https://www.portsip.com.
Jest progres - nie ma problemu z łączeniem (“dzwonieniem”) audio/video pomiędzy dowolnymi urządzeniami i różnymi aplikacjami softphone… aleeee w dalszym ciągu jest problem z domofonem.
Nie można przed odebraniem połączenia z bramofonu uzyskać preview i otworzyć furtki ( jak jest to w przypadku direct IP call). To jest wadą rozwiązania bo chciałbym najpierw widzieć z kim (nie)chcę gadać i móc otworzyć furtkę bez dzwonienia.
Gdybym posiadał kompletne rozwiązanie systemowe od GS tzn. centralka, domofon i panel nie byłoby problemu. Myślę, że będzie to ogólny problem bez względu na markę ( taka polityka).
Drugą wadą jest - nawet gdy odbiorę połączenia to są problemy z otwarciem furki - w większości przypadków się nie udaje. Czasami wychodzi więc ustawione mam dobrze.
Spróbuje jeszcze integracji podanej przez @krskrab
Ostatecznie najlepiej działa directIP. W bramce mam zdefiniowane 3 klientów (panel + dwie apki).
Gdy ktoś dzwoni przy furtce mogę go “obsłużyć” z “monitora” lub (i) telefonu (apki) - nie muszę wtedy gonić po schodach
Z HA mam zintegrowane przez NR i GS_API. Dostaję event o dzwonieniu i mogę przyciskiem otworzyć furtkę. Szczegółów nie będę opisywał bo to dedykowane rozwiązania tylko dla GS.
Podsumowując - poprzez SIP można “pożenić” urządzenia/apki różnych marek z różnym skutkiem.
Jednoznacznej recepty “zrób tak i tak” nie ma i wymaga indywidualnego podejścia.
Technicznie nawet lepsze - obrazek znacznie mniej danych niż stream video.
Funkcjonalnie mamy dwa scenariusze
Poprzez apkę (przetestowany): Ktoś dzwoni - telefon nawet gdy zablokowany i uśpiony natychmiast “drze mordę”, dokładnie tak ja przy zwykłym połączeniu - podnoszę, widzę, odbieram, otwieram … koniec.
przez HA (nie próbowałem) - ile czynności należy wykonać aby otworzyć furtkę przy uśpionym telefonie? … …czy w ogóle się na pewno dowiesz, że ktoś dzwoni?
… najczęściej w rzeczywistości - zaczym się ogarnę to już się rozłączył… więc idę na balkon, pytam “wtf?”… po czym drepcze do furtki
W niektórych videodomofonach otwarcie furtki to wywołanie URLa:
dla furtki
login:haslo@ip/cgi-bin/accessControl.cgi?action=openDoor&UserID=101&Type=Remote&channel=1
dla bramy
login:haslo@ip/cgi-bin/accessControl.cgi?action=openDoor&UserID=101&Type=Remote&channel=2
więc można wywołać z HA, z aplikacji HA na telefonie zamiast dreptać do furtki ale w sumie … ruch to zdrowie .
… dla SIP dodałbym jeszcze, że najbliższą ideału była apka https://www.linphone.org/products
pozwala sterować różne urządzenia po DTMF.
Ogólnie całe to rozwiązanie wygląda dość ciekawie - można go wbudować we własne urządzenia (np.RPI). Przeglądając internet przewinęło mi się gdzieś, że serwer SIP BCSa może na nim bazować.
Po ostatnich eksperymentach strzeliłem sobie w kolano , zaktualizowałem sobie apkę nie śledząc zmian. Okazało się, że nowa ma już wyłączoną możliwość łączności directIP.
ZMUSZONY więc zostałem do postawienia serwera PBX lokalnie.
Kopałem prawie dwa tygodnie aby znaleźć coś prostego i sensownie działającego.
Ostatecznie trafiłem na projekt FusionPBX. Do konfiguracji posiada WebGUI i oparty jest na Freeswitch.
Po różnych próbach ostatecznie uruchomiłem to na virtualu Debian11 posiłkując się: https://docs.fusionpbx.com/en/latest/getting_started/quick_install.html
ale z zupełności wystarczył opis instalacji z: https://www.fusionpbx.com/download
Z innymi OSami małem problemy i nie potrafiłem sobie poradzić z błędami.
Konfiguracja domyślna jest dość prosta i wystarczy podążać za instalatorem, a startowałem z prawie zerową wiedzą.
Dlaczego akurat ten serwer?:
obsługuje wczesne media - mam podgląd z kamery jeszcze przed odebraniem połączenia
obsługuje bypass media - transfer mediów (A/V) zestawiany jest bezpośrednio pomiędzy klientami i nie przechodzi przez serwer. Dzięki temu serwer nie wymaga i sprawnie pracuje nawet na słabej maszynie… tak po krótce.
posiada panel administracyjny - nie wymaga “kopania” w plikach konfiguracji.
Po instalacji, uruchomienie centalki z nr. wewnętrznymi wymaga kilku prostych kroków.
Należy utworzyć konta użytkowników (nr. wewnętrzne)
Dzwonie równolegle na wymienione telefony. Na panel wewnętrzny przez directIP (bo tu jeszcze działa) - gdy np. serwer padnie to połączenie będzie działać.
Nr. 104 to appka łączona przez centralkę.
Chciałem pokazać, że nie jest to takie straszne do uruchomienia i daje duże możliwości oraz naturalną obsługę ( ktoś dzwoni do drzwi - odbieramy to jak normalną rozmowę telefoniczną).
Pora teraz zobaczyć jak to się da połączyć z HA.
ja mam GDS3710 oraz telefon GXV3370 - direct IP działa, video jest dostępne. Natomiast za nic w świecie mi nie działa podgląd video przez Fusion. Robię na standardowych ustawieniach, kiedyś próbowałem na asterisk ale tam też nic z tego
Mam już na tyle dość, że nie wiem czy nie kupię innej stacji bramowej, choć bardzo lubie GDSa, mam go pewnie juz 4 lata będzie, ale jednak ten preview dostępny poza direct IP byłby przydatny.
Nie potrafię pomóc, 90% pojęć telekomunikacyjnych jest dla mnie nie zrozumiałe. - robiłem na “czuja” .
Z tego co czytałem to jest problem gdy zdefiniuje się grupę rozdzwaniająca.