Taśma LED i WLED

Cześć. Na początek zaznaczę, że jestem mocno zielony w temacie taśm LED, dopiero zaczynam się tym bawić, więc wybaczcie jeśli pytania będą mocno podstawowe.

Wymyśliłem sobie, że chciałbym zrobić podświetlenie LEDami pod łóżkiem. Początkowo myślałem o jakiejś najprostszej taśmie, która by się włączała/wyłączała na czujnik ruchu i tyle. Przypadkiem trafiłem jednak na coś takiego jak diody adresowalne i projekt WLED: https://kno.wled.ge/ i nie będę ukrywał, że możliwości bardzo mi się spodobały :wink: Pomyślałem więc, że zagłębię temat i spróbuję to zrobić. Potrzebuję 5m taśmy LED, znalazłem np. taką: Pasek LED RGB WS2812B - cyfrowy, adresowany - IP65 60 LED/m, 18W/m, 5V - 5m Botland - Sklep dla robotyków choć pewnie da się spokojnie znaleźć coś tańszego na Ali, jeszcze będę szukał. Jako moduł do sterowania widziałem, że popularny jest np. Wemos D1 mini.

No i chciałbym się upewnić jak to wszystko poskładać w całość? Bazując na tych LEDach wymagają one 5V i 18W na m, a więc dla 5m powinienem kupić zasilacz minimum na 90W i 18A? Brzmi jakoś dużo, ale może coś źle liczę. No i później kwestia podłączenia Wemosa - wystarczy jak z taśmy pociągnę do niego te 5V czy muszę tu coś więcej kombinować?

Zastanawiam się też tak z innej beczki: jak to najlepiej zamontować pod łóżkiem? Mam je obite materiałem, który trochę nachodzi na krawędź pod spodem, ale miejscami nierówno, zastanawiam się czy po prostu klej od taśmy będzie trzymał i czy klejenie częściowo na materiał to dobry pomysł? Czy są jakieś specjalne osłonki na takie taśmy (nie mogłem znaleźć)? No i jak poradzić sobie z kątami 90 stopni na krawędziach ramy, lutować po prostu kabelki i ominąć kąty? Czy stosujecie jakieś takie mini złączki kątowe?

Nietety tak

…trzeba dopasować linię danych z ESP 3.3V do LED 5V

Tak są specjalne profile z kloszami i uchwytami.

…są ale trudno będzie dopasować wymiar aby zamknąć po obwodzie - ze względu na raster taśmy, której nie można przeciąć w dowolnym miejscu.

A coś konkretniej? Albo może wybrać pod to jakąś inną płytkę, czy wszystko na ESP będzie wymagało 3.3?

Hm… to jak polecałbyś zamontować taśmę na prostokątnej ramie, pod spodem, dookoła (oprócz jednej górnej krawędzi przy ścianie)?

To działa na pewno i nie wymaga dodatkowego konwertera.

…dociąć profile pod kątem 45, dopasować długość i na narożnikach połączyć “drutami”.
Pod łóżkiem nie będzie tego widać.

1 Like


Ja mam podłączone 4 metry tej taśmy w ten sposób i działa bez problemu. Zastosowałem stary zasilacz komputerowy odpinając wentylator żeby nie szumiał.
Co do kątów to są złączki kątowe dostępne na Alle. Z dopasowaniem długości też raczej problemów nie będzie bo ciąć ten pasek można co diodę.

Dzięki, wygląda całkiem prosto.

A co to za płytka, działa bezpośrednio na 5V wg tego rysunku? To byłoby jeszcze prościej :smiley:

Jak zacząłem teraz szukać pod hasłem “profil” to faktycznie jest tego pełno, zarówno profili jak i złączek pod kąt. Może coś się z tego zrobi :slight_smile:

CytatA co to za płytka, działa bezpośrednio na 5V wg tego rysunku? To byłoby jeszcze prościej :smiley:
To na grafice to Nodemcu ale możesz wykorzystać praktycznie każde esp8266 lub esp32.

1 Like

Jasne, dzięki, też wygląda ok

Na początek możesz spróbować schematu @jaca14 jest prostszy ale działa z małym marginesem.
Jeśli nie będzie działać stabilnie to zawsze możesz przerobić.

1 Like

Liczysz dobrze, nie idź w rozwiązania “na styk”, zasilacz powinien mieć nadmiar obciążalności przynajmniej rzędu kilkunastu %.
Jeśli nie będziesz wykorzystywał 100% jasności, można w WLED założyć ograniczenie (ale nawet wtedy zbyt słaby zasilacz musi mieć zabezpieczenia, gdyby programowe ograniczenie mocy zawiodło).
Prądy są wysokie, bo napięcie 5V jest bardzo niskie (fabryczne systemy pasków LED jak np. Ikea wykorzystują 24V co umożliwia niemal pięciokrotną redukcję prądu w stosunku do zasilania 5V, UWAGA dany pasek LED może być zasilany tylko jego napięciem znamionowym - konstrukcje na wyższe napięcia mają nieco inną budowę wewnętrzną!), w związku z tym równolegle do pasków musisz pociągnąć linię zasilającą dość grubymi przewodami (dwustronne zasilanie paska tej długości to jest moim zdaniem na granicy minimum, znacznie rozsądniejsze jest zasilenie wielopunktowe np. co metr lub nawet co pół metra - wykorzystując fabryczne technologiczne połączenia lutowane w pasku).

Pozostałe kwestie:

  • między ESP, a paskiem 5V powinieneś zastosować konwerter poziomów logicznych, można do tego wykorzystać jeden moduł WS2812 odcięty od paska LED (pewnie 5m będzie i tak za długie) zasilany szeregowo przez 1 (lub 2 jeśli mają szczególnie mały spadek napięcia) diodę (np. prostowniczą) - WLED posiada specjalne ustawienie umożliwiające pomijanie 1 zespołu diod LED w konfiguracji - właśnie na taką okazję. Paski na innych modułach niż WS2812 (w tym takie dostosowane do zasilania wyższymi napięciami niż 5V) zwykle też wykorzystują logikę 5V, więc również wymagają konwersji z logiki 3,3V na wejściu.

  • zasilające 5V możesz podebrać z zasilacza paska, chyba że zastosujesz układ standby pozwalający wyłączać ten wielki zasilacz

  • są osłonki sprzedawane razem z paskiem (nie widziałem ich osobno, ale nie szukałem)

  • niektóre paski można dodatkowo mocować… takerem (UWAGA - sam tego nie próbowałem, ale z pewnością należy zachować minimum ostrożności i na pasek nałożyć materiał izolujący przed nabiciem zszywki, która oczywiście nie może przechodzić przez FPCB, ani trafiać w jakiekolwiek elementy wlutowane w FPCB - dlatego ten sposób nadaje się tylko do pasków o małej gęstości montażu modułów LED).

2 Likes

Dość grubymi tzn. doradzisz konkretniej jak bardzo grubymi?

Rozwiniesz trochę? Orientujesz się ile na tym można zaoszczędzić i na ile to skomplikowane?

Brzmi na najszybsze w wykonaniu, ale chyba trochę bym się bał, tym bardziej nie mając wprawy :stuck_out_tongue: Chyba już lepiej zaryzykować i nakleić bezpośrednio na łóżko albo kupić taki profil o jakim wspomniał Robinl30

To by trzeba było policzyć znając rzeczywisty układ i długości przewodów, przy takich prądach zgrubne szacowanie daje przesadzoną wartość 4mm^2, w praktyce byłoby lepiej wykorzystać wielopunktowe zasilanie sporo cieńszymi przewodami, ale każdy z nich powinien prowadzić bezpośrednio do zasilacza.
Jeśli chcesz uzyskać w miarę równy rozkład napięcia na całej długości to będzie najprościej to uzyskać wybierając długość tych przewodów zasilających jako równą najdłuższemu (wtedy bez obliczeń jest względna pewność, że każdy segment będzie miał te same warunki zasilania)

Za dużo pisania, ten filmik wyjaśni o co chodzi.

To wymaga pomiarów w rzeczywistych warunkach oraz obliczeń - wysterowanie dodatkowego przekaźnika dokłada koło 1W w czasie pracy z zapalonymi LEDami, nie jestem w stanie zgadnąć mocy pobieranej podczas biegu jałowego zasilacza, który użyjesz, ani typowych sposobów wykorzystania tego oświetlenia (przekaźnik standby możesz dodać później, ale wtedy ESP musisz zasilać z innego źródła).
Wróżką nie jestem, ale w szczególnych przypadkach może się to nie opłacać (zasilacz o bardzo małej pobieranej mocy na biegu jałowym, używanie LEDów długookresowo z bardzo niską jasnością).

Tu nie chodziło o podstawowe mocowanie tylko o dodatkowe (miałeś obawy co do klejenia na nieoptymalnym podłożu), profil jest najlepszym rozwiązaniem, instalowałem kiedyś paski LED z profilami, ale to był fabryczny komplet, nie szukałem czegoś podobnego luzem.


Generalnie rozwiązania RGB nie nadają się jako oświetlenie podstawowe (chodzi o trudność w uzyskaniu sensownej białej barwy światła), więc nie widzę sensu w dużej mocy takiego światła.

1 Like

Przy takich prądach gdy pójdzie cos nie tak to zfaczysz chałupę. Umieść to w profilach nie oszczędzaj i nie kombinuj.
Miej na uwadze do czego to montujesz.

2 Likes

Ja ze swojej strony do WLED polecam sterownik SP511E, cena korzystna a do tego pilot IR.
Oprogramowanie do kontrolera wgrywałem wg tego opisu:
https://github.com/scottrbailey/WLED-Utils/blob/gh-pages/sp511e_wled.md
a żeby pilot działał należy podmienić plik JSON po wgraniu WLED wg:
https://kno.wled.ge/interfaces/json-ir/json_infrared/

Do tego mam adresowalne ledy WS2811 DC12V, 5m 60 IP30 oraz taki zasilacz impulsowy.

Używam już kilka miesięcy, działa bez problemów więc polecam.

2 Likes

Dzięki, to chyba coś takiego musiałbym rozważyć.

Ach ok, no to myślę że z profilem chyba nie będzie problemu.

U mnie pod łóżko to bardziej dekoracja i fajny bajer, ewentualnie w nocy będzie służyło jako ułatwienie np. w wyjściu do toalety albo przy delikatnym porannym budzeniu, gdy zimą rano jeszcze ciemno… :slight_smile: Więc nie potrzebuje wielkiej mocy

Do tego to bym nie chciał :stuck_out_tongue:

Co masz na myśli? Do czego czyli do jakiego materiału, w sensie co jest pod łóżkiem?

Dzięki, też fajnie wygląda i sporo tańsze. Choć akurat sterownika z pilotem nie potrzebuję, wystarczy mi integracja z HA :slight_smile:

Wcześnie wspomniałeś,że…

Aby nie zanudzać i nie moralizować (z życia wzięte)… palenie w samochodzie lub w łóżku dobrze się nie kończy.
Tak samo jak rozłączanie obwodu prądu stałego pod obciążeniem :wink:

Nie masz pojęcia jak tekstylia się dziwnie palą… :slight_smile:

No nie mam (i chyba wolę nie mieć) :stuck_out_tongue: No dobra, to spróbuję z jakimś profilem, będzie kapkę bardziej wystawał niż sam pasek LEDów, ale na pewno będzie lepiej. Dzięki