Taśma LED + zigbee sterownik + zasilacz

Cześć,
mam w kuchni niecałe 5m taśmy LED na taśmie mam tylko + i - barwa taka raczej ciepła (nie wiem nic więcej na jej temat).
Chciałem wpiąć ją w HA więc kupiłem sobie takie sterownik: Gledopto GL-C-006P control via MQTT | Zigbee2MQTT
Z2M identyfikuje mój sterownik pod ww linkiem chociaż mój to dokładnie to: Gledopto Zigbee 3.0 DC5-24V Mini RGBCCT RGB WWCW LED listwa oświetleniowa kontroler podświetlenie TV oświetlenie kuchenne praca z Alexa Voice - AliExpress 39

I zasilacz 200W 12V, output 12v 16,6A

Zasilacz jeszcze idzie ale zakładam że jest on na spokojnie wystarczający - prawda?
Póki co podłączyłem sterownik pod zasilacz mający 2A na wyjściu - taki miałem.

Czy możecie mi powiedzieć czy ten sterownik jest ok na moje potrzeby? On ma sterownie barwami od ziemnej po ciepłą ale ja nie będę korzystał z tej funkcjonalności. Zastanawiam się czy on jest w 100% wydajny pod taśmę prawie 5m? Pytam dlatego że jak podłączyłem wszystko i dałem jasność na max to sterowanie zanikało a taśma świeciła cały czas, w Z2M urządzenie zanikało i nie dało się nim sterować i nie wiem czy to wina zasilacza czy sterownika? Zauważyłem że domyślnie w Z2M ustawiona barwa była na ‘warmest’ gdy dałem na ‘neutral’ to już mogę dać jasność na max. Ma ktoś pomysł skąd takie zachowanie?

Moje drugie pytanie dotyczy oznaczeń na wyjściu w sterowniku. Po co mu 2 gniazda z V+ gdy na taśmie LED mającej CW i WW są tylko 3 punkty (na szybko znalazłem w necie V+/WW/CW) a nie 4 jak w sterowniku (V+/WW/V+/CW). Czemu na sterowniku napisane jest że Output 3A na kanał i Total Output 6A? Mogę sobie zewrzeć 2 kanały V+ i wpiąć do V+ w taśmie LED?

Jeszcze się zastanawiam jaką częstotliwość ustawić w sterowniku bo ma takie regulacje:

Zabawa z zasilaczem 2A przy 4m popularnej taśmy nie ma sensu.
Zakładając, że taśma jest tania i nie ma zbyt gęsto ułożonych led, 1m potrzebuje 6-10 W, powiedzmy, że ma 9 W/1m.
4 x 9W = 36W, zasilacz 12/2A obsłuży max 24W , nie biorę pod uwagę sprawności i tego że musi zasilić jeszcze sam sterownik.
3A na kanał przy 12V, znaczy tyle że nie możesz go obciążyć większą mocą niż 36W . Jak masz taśmę 60W musisz użyć innego sterownika, lub podzielić ją (przeciąć na pół) i wykorzystać dwa kanały.
Reszta jak będziesz miał zasilacz, bo teraz nie ma o czym pisać.

1 polubienie

I to jest jakiś konkret - dzięki.
A nie da się w tej samej taśmie użyć 2 kanałów ze sterownika?

Każdy kanał jest obsługiwany przez Tranzystor MOSFET o określonych przez producenta parametrach i jest to napisane max 3A na kanał, przy dwóch dostępnych kanałach to 6A , ale wyjść nie można zwierać ze sobą.
Dlatego napisałem, że musisz podzielić taśmę. Połączyć możesz tylko V+ , które pewnie i tak są połączone razem :slight_smile: a zostało to zrobione dla wygody żeby nie wpychać dwóch przewodów pod jeden zacisk.

1 polubienie

No tak chodziło mi o V+ właśnie. Czyli gdybym zwarł 2 kanały V+ i podłączył pod V+ w taśmie LED to ten sterownik obsłużyłby całą taśmę bez konieczności jej cięcia - chciaż w sumie nie ma to sensu bo jak piszesz one i tak są połączone w środku tak? – dobra chyba teraz załapałem że kanał to nie V+ tylko CW i WW to one maja po 3A tak?

Rozumiem że nie można łączyć ze sobą gniazda WW i CW - tutaj mógłbym podłączyć jedną taśmę pod V+ i CW a drugą pod V+ i WW ale wtedy nie mógłbym nimi i tak sterować jednocześnie bo w sterowniku nie włączę obu kanałów na raz prawda?

Generalna zasada, nigdy nie możesz podłączyć więcej niż dopuszczalne obciążenie pojedynczego kanału (tu 3A), więc jeśli chcesz więcej, to tniesz taśmę na tak skalkulowane odcinki (najlepiej równe) by żaden z nich nie przekraczał obciążalności kanału gdzie jest połączony,
UWAGA - nie można też podłączyć razem więcej niż sumaryczna obciążalność całego sterownika (tu jest to 6A łącznie na wszystkich kanałach)

Do pełni szczęścia potrzebujesz jeszcze przekonfigurować sterownik w tryb ściemniacza czy “tryb biały” na 5-wyjśc sterowanych synchronicznie (tryb “dimmer/white”) - wtedy całość widać jako jedno światło białe (ewentualnie ale to raczej rzadkość - na tryb niezależnych 5 wyjść (też white) i wtedy pojawia się 5 niezależnych urządzeń wirtualnych, każdy z nich to fizyczny odcinek taśmy).
ALE tu jest taki warunek do spełnienia - dany sterownik musi obsługiwać przynajmniej jeden z tych trybów.
Nie wiem czy ten obsługuje, bo dałeś linka do sklepu w którym opis oferty zawiera milion zbędnych informacji, a mimo to nie jest dostatecznie jasny.
Moim zdaniem się nie nadaje (bo to na moje oko wersja bez konfigurowanych trybów pracy, on pracuje tylko w jednej konfiguracji RGB+WW+CW)…

Wiem za to, że ten producent produkuje odpowiednie sterowniki do takiego celu, do jakiego chcesz użyć
te są OK

tu jeden OK, a drugi nie - czytaj opisy


Druga kwestia to dobór zasilacza - powinien mieć przynajmniej jakieś 10% zapasu obciążalności dla maksymalnego planowanego obciążenia, może mieć więcej zapasu, ale nie wybieraj mającego gigantycznego zapasu mocy (po to jest szeroka gama modeli, żeby wybrać z niej najbardziej odpowiedni do konkretnego zastosowania), bo wtedy jego sprawność drastycznie spada (więc im bardziej przesadzisz z mocą zasilacza tym będzie generował wyższe straty w stosunku do mocy faktycznie wykorzystanej).

1 polubienie

kurde jeden z tym co wstawiłeś ma az 15A na kanał. To może zasiliś już ładnych lika metrów LED
dzięki

ps a jak ustawić częstotlisowść na output? Wydaje mi się że najniższa jest zdecydowanie za wysoka. W gniazku jest około 50-60Hz a z zasilacza chyba jeszcze mniej

GL-C-201P ?
15A na kanał, ale nie więcej w sumie niż 20A na cały sterownik

Jak by na to nie spojrzeć nie wiem komu w domu o normalnych rozmiarach jest potrzebne 480W (dla 24V) w paskach LED.
Najrozsądniejszy w takich warunkach podział to po maks 4A na kanał i wykorzystanie 5 kanałów.
Zawsze lepiej podzielić obciążenie na segmenty (i to na maksymalną ich ilość) unikasz problemów z nierównomiernością jasności, a w przypadku jednego segmentu i tak dodatkowe okablowanie byłoby konieczne (by zasilać taśmę wielopunktowo).

1 polubienie

To ja mam podobne pytanie bo też patrzyłem na sterowniki wymienione powyżej ale mam jedno więcej wymaganie:

Taśma biała 5m x 10W na 12V, teraz mam zasilacz 100W, załączany włącznikiem bistabilnym a chciałbym coś sterowanego przez Zigbee ale tak żeby zasilacz nie był na stałe podłączony do prądu - a sterownik czemu nie, ale wtedy na 230V i żeby można było zostawić włącznik bistabilny, czyli coś jak ROW-02 z Zamela tylko na Zigbee - wziąłbym ROW, ale kilka osób pisało, że nie lubi się z zasilaczami do ledów i sklejają się styki po jakimś czasie.

Ktoś zna takie urządzenie? Czy wszystko działa już na 12/24V albo jest na 230V ale ma 2A na wyjściu jak mSLW-01 :joy:

Zawsze się będą sklejały styki przekaźnika, jeśli podłączysz zasilacz impulsowy dużej mocy, prąd udarowy typowy dla zasilacza 100W jest w stanie załatwić praktycznie każdy moduł na przekaźnikach miniaturowych.
Wyjścia są 2
albo przekaźnik o obciążalności z ogromnym zapasem (stycznik sterowany modułem?)
albo układ redukcji prądu udarowego

PS nie prowadzę sklepu, nie mam w tym interesu, nie muszę wiedzieć wszystkiego o wszystkim co jest na rynku, jeśli na stronie Gledopto nie ma takich modułów, jakie sobie wymarzyłeś, to ich nie robią…