ZigbeeMQTT + Conbee2

Spytam, może ktoś będzie wiedział.

Z braku dysku ssd, postawiłem HA na karcie sd (raspberry pi 4 8GB). Po kilku perypetiach z podłączaniem conbee2, downgradzie oprogramowania itd. udało się dodać urządzenia zegbee. Wszystko działało przez ponad tydzień.

Teraz, gdy doszedł dysk ssd i podstawka do obudowy argon2, gdzie ten dysk można umieścić, znowu nie mogę podłączyć conbee2.

Świeża instalacja + przywracanie starego backupu - nie działa.
Świeża instalacja + instalowanie wszystkiego na nowo - nie działa.

Update conbee2 - nie działa.

Czy jest jakieś rozsądne uzasadnienie? Teoretycznie przywrócenie na dysk ssd, wszystkiego co było na sd, powinno działać ale tak nie jest. Męczę się już drugi dzień i zaraz wyrzucę to wszystko do piec :expressionless:

Dodam tylko, że jak odłączę dysk ssd i włożę z powrotem kartę sd, wszystko działa jak należy.

A ścieżka do USB jest taka sama czy zmienia się po podłączeniu SSD?
Np

serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2124564-if00

Ta sama.

port: /dev/ttyACM0
adapter: deconz

Zmieniałem też wcześniej na tę dłuższą ścieżkę i dalej było to samo.

Przed chwilą znalazłem poradę o użyciu przedłużacza usb. Niby mogą być jakieś zakłócenia dla Conbee2 przy używaniu ssd. Spróbuję postawić system na nowo i podłączyć za pomocą przedłużacza.

Edit:
No i dobra. 2 dni z urlopu jak psu w d.
Przedłużenie usb działa i problem zniknął.

Nie “niby”, tylko są one bardzo realne i po prostu są… a źródłem jest kontroler USB3, generalnie sam sposób budowy RPi (podzespoły pracujące z wysokimi częstotliwościami, a nie są ekranowane), często kable USB3 oraz większość obudów USB3 (gdzie po prostu też brakuje ekranowania - ta dostawka do argona na zdjęciach w sieci wygląda na plastikową - więc jeśli tak jest istotnie, to niestety też się kwalifikuje do tych “projektowanych na kolanie”).

Napisałem “niby” bo nie przetestowałem jeszcze wtedy rozwiązania z przedłużaczem, a nie żeby negować ten problem.

Podstawka do Argon2 jest plastikowa ale nadstawka już w pełni aluminiowa.
Zauważyłem też, że temperatura jest wyższa przy użyciu podstawki dla dysku ssd. Przy zwykłej podstawce temperatury były niższe. Mam nadzieję, że nie wpłynie to znacząco na trwałość RPi4.

Tak to jest jak nie czyta się, ba nawet nie zerknęło się do instrukcji dołączonej do dongla. Specjalnie to sprawdziłem, aż daje po oczach obrazek z dongle na kablu USB na karteczce dołączonej do Conbee2 :grin:. Podobny obrazek jest na stronie supportu producenta.

1 polubienie

Więc miałem rację w kwestii potencjalnie generowanego przez nią problemu - plastikowa = brak ekranowania.

Teoretycznie im wyższa temperatura pracy tym krótsza żywotność, w praktyce przyjąłem zasadę dążenia do nieprzekraczania 75°C w żadnym miejscu (również temperatury CPU czy SoC), a temperatury ambient wewnątrz obudowy by nie przekraczała 40°C (z tym bywają problemy w niektórych konstrukcjach - na obrazku poniżej jest temperatura otoczenia oraz temperatura dysku z braku odpowiedniego sensora w środku obudowy).

Tak to wygląda w sprzęcie, który planuję wykorzystywać koło 10 lat (2 już ma przepracowane)
intel-temp-Screenshot 2021-12-21 at 18-53-04 Poziomo - Home Assistant

PS Zakładam, że producent RPi wśród tych najbardziej podlegających starzeniu użył komponentów przynajmniej z kategorii klimatycznej z dopuszczeniem do pracy do 85°C (przykładowo intel w swoich NUCach produkowanych przez ECS stosuje).

Tak to jest jak nie czyta się, ba nawet nie zerknęło się do instrukcji dołączonej do dongla.

Ok, jest to pokazane w instrukcji ale jako rekomendowane, nie “jedynie słuszne”. Wszelkie przedłużacze USB, szczególnie pasywne, kojarzą mi się z utratą jakości sygnału. Poza tym, gdyby to było jedyne słuszne rozwiązanie, prawdopodobnie dodawaliby kabelek w zestawie. Dodatkowo, działało bez żadnego problemu bez dysku ssd. Nie ma co drążyć tematu.

Więc miałem rację w kwestii potencjalnie generowanego przez nią problemu - plastikowa = brak ekranowania.

Ekspertem nie jestem ale ekranowanie chyba działa w obie strony. W pełni aluminiowa obudowa pewnie by zagłuszała bluetooth i wifi. Coś za coś. Widziałem sporo artykułów, gdzie porównywano różne obudowy. Argon One M2 chyba wypadła najlepiej. Ma też ten slot na dysk ssd i tym mnie kupili. Pomijam fakt, że kupiłem wersję bez tego slotu i potem musiałem na szybko domawiać samą podstawkę z aliexpress :grin:

A ja podrąże :grin:, napewno przyda się innym, choć ten temat - Conbee2 na USB - już był kilka razu poruszany na forum. Poniżej print screen ze strony producenta (ConBee II Installation), zaznaczyłem dokładnie co dotyczy Twojej sytuacji:

A dasz gwarancję, że wtedy dongle był wpięty do portu USB 2.0 w RPi4?

Masz rację - każdy kij ma dwa końce, dobra metalowa obudowa będzie tłumiła sygnał z wewnętrznych anten, niestety RPi z serii Bx są tak dramatycznie kiepsko zaprojektowane, bo to w założeniach jedno-płytkowy komputerek (SBC) edukacyjny i miał być po prostu tani (a konkretniej zmieścić się w pewnych z góry założonych widełkach cenowych), do zastosowań produkcyjnych projektowano inaczej skonstruowane wersje RPi z serii CMxx (i np. HA Amber ma bazować na CM4).
Więc w wielu poważniejszych zastosowaniach zwykłych RPi zalecane jest połączenie kablowe Ethernet (oraz wyłączenie kart WiFi onboard oraz BT onboard), stąd dostępne opcje konfiguracyjne do umieszczenia w pliku config.txt na partycji boot

# Wyłączenie WiFi
dtoverlay=disable-wifi

# Wyłączenie Bluetooth
dtoverlay=disable-bt

Niektóre konkurencyjne konstrukcje producenci wyposażyli w rozwiązania umożliwiające użycie anteny zewnętrznej - przykładem takiego SBC, na który istnieje gotowy obraz HAOS może być Asus Tinkerboard lub Asus Tinkerboard S (czyli dość stare konstrukcje, gdyby sobie ktoś zęby ostrzył :P) na tym obrazku widać krótką złączkę U.FL- U.FL, którą się odpina, a podpina antenę zewnętrzną pigtailem U.FL-RPSMA

Heh, mogę tylko powiedzieć, że wpinałem zarówno w USB 2.0 jak i w 3.0 gdy jeszcze nie działało. Próbowałem wszystkiego, przedłużka również w oba warianty. Przeflashowałem Conbee2 do najnowszego softu i zaczeło co chwilę podłączać i odłączać urządzenie. To samo w PC z windowsem. Potem downgrade do nieco starszej wersji softu i wreszcie poszło. Na pewno było wpięte w 2.0, bo ja taki trochę “Polaczek” jestem i te najlepsze warianty (w tym przypadku USB 3.0) wole oszczędzać na inne zastosowania… nawet gdy jeszcze nie wiem po co :slight_smile:

Przedłużki zawsze utożsamiam sobie ze złem koniecznym. Z miesiąc temu brakowało mi kabla do kamerki, i po zastosowaniu przedłużki 0,5m, kamerka nawet się nie włączyła :slight_smile:

Dodatkowo, w przytoczonym przez Ciebie fragmencie instrukcji użycia jest jak byk napisane “to ensure A STRONG RADIO SIGNAL”, trochę mylące bo na start wystarczyłby mi nawet słaby sygnał. Natomiast w instrukcji, załączonej do urządzenia, jest tylko napisane, że “USB extension cable is recommended”. Wiesz jak to jest z rekomendacjami, fajnie by było ale róbta co chceta.

Na swoją obronę dodam, że za pierwszym razem, przed podłączeniem dysku ssd, próbowałem z przedłużką USB i w niczym to nie pomogło. Dlatego przy drugim podejściu już to olałem :slight_smile:

Dla potomnych: lepiej zacząć z przedłużką. Jak mimo tego nie będzie działać to przynajmniej jedną z przyczyn (zakłócenia) można wyeliminować :wink: