Jestem nowy na forum i jeszcze nie ogarnąłem do końca struktury. Nie wiem czy w dobrym miejscu piszę posta, jeśli nie to proszę przenieść do kategorii newbie.
Tak jak w temacie, chciałem coś a la Synology ale wewnętrzna cebula nie pozwalała mi na wywalenie tyle kasy. Znalazłem na YT poradniki (głównie tata.geek) i złapałem bakcyla. Teraz mam S920, dokupiłem RAM 16GB i SSD 128GB M.2 i potrzebuję aby mnie ktoś pokierował co dalej. Moje wyobrażenie jest takie, że potrzebuję kupić 2xSSD lub 2xHDD i zainstalować np. TrueNAS (ew. OMV). Z postów wynika, że trzeba dokupić kilka elementów, np. kontroler SATA na M.2 (zamówiony). Proszę o pomoc co dalej, jakie dyski najlepiej kupić, jakie kable, gdzie podłączyć itp.
Witamy na forum. Jeśli jeszcze możesz to zwróć ten komputer. Moim zdaniem to słaby wybór na NAS. Może powiedz, dlaczego taki wybór? Budżet?
Co do budowy domowego NAS, sam planuję go od dłuższego czasu i raczej postawię na TruNAS Scale. Chyba, że spodoba mi się, jak dojrzeje, HexOS. Bazuje na TruNas Scale i jest możliwość zmigrowania, ale nie będzie darmowy, za to ma być user-friendly jak DSM Synology czy Unraid. Zobaczymy, pewnie szybciej niż się wydaje, bo wypałnia niszę rynkową i już w sprzedaży pobił najśmielsze prognozy twórców, swoją drogą byłych deweloperów Unraid.
A jak chcesz się solidnie przygotować do TruNAS Scale, to polecam kanał AdminAkademia i cały cykl soczystszych poradników. Wiem już jedno, będzie u mnie 3xHDD pod RAID5 dla przechowywania danych typu archiwum, multimedia i druga pula z SSD pod Docker i VM.
Dzięki, za odpowiedź. Zwrócić sprzętu już nie mogę, zakup nie był kosztowny, więc nie ma o czym mówić. Ty mówisz że słaby, ja kupiłem go pod wpływem filmu od tata.geek (tytuł “Jak zrobić NAS z terminala Futro S940 (ale taki szybki, oszczędny i cichy)”), który zachwalał. Jako laikowi trudno mi polemizować, jak mi ktoś pomoże postawić pierwsze kroki, to sam się może przekonam kto miał rację. Chyba że masz na myśli różnicę pomiędzy 920 a 940, ale nie wyglądało że się dużo różnią.
W każdym razie w najgorszym przypadku odłożę na półkę lub sprzedam. To taki był powód wyboru, no i cena również atrakcyjna w porównaniu do np. Synology.
Nadal liczę, że ktoś mi zaproponuje poprowadzenie “za rączkę” przez te pierwsze zasieki, wątpliwości i wyposaży w podstawy, dzięki którym będę mógł zacząć testy. Chociażby info jakie dyski kupić, gdzie je podłączyć na mojej mobo, które gniazdo ma prąd dla 2 dysków, jakie kable dokupić itd. itp.
Dzięki z góry.
No to już wiesz do kogo uderzać z pytaniem o prowadzenie za rączkę…
Możesz też poszukać na forum wątku, gdzie była dyskutowana rozbudowa (poza specyfikację) jakiegoś podobnego thin-clienta. (szukaj po słowie kontron)
Jeśli płyta główna to Kontron D3313 to tu masz instrukcję
a masz tam w ogóle slot m.2 sata?
Z jakich postów? O zupełnie innym komputerze?
Jeśli to jakaś odmiana płyty do instrukcji której zalinkowałem wyżej, to jest tam zero slotów m.2, bo to zabytek klasy zerowej, więc raczej musisz myśleć w kategoriach mSATA i minipcie.
Z tym dyskiem to pomyłka, oczywiście chodziło o mSATA, gdzie wymieniłem oryginalny 8GB na zakupiony od chińczyka 128GB. Kontroler 2xSATA pójdzie chyba w to miejsce, gdzie jest wpięta obecnie karta wifi.
Przepraszam za pomyłkę i proszę w dalszym ciągu o porady.
Przede wszystkim powiedzcie mi gdzie mogą pojawić się niedostatki S920 jeśli chodzi o pracę jako NAS, bo może nie będą dla mnie krytyczne.
Raczej nie będą krytyczne, po prostu wydajność pewnie będzie ograniczona (nie mam tego sprzętu to nie powiem jak bardzo w stosunku do współczesnych konstrukcji), ponadto stosunek pobieranej mocy do wydajności jest mocno niekorzystny, Musisz brać pod uwagę, że nie projektowano tego sprzętu do obsługi więcej niż 1 nośnika więc taka modyfikacja może być na granicy obciążalności zasilacza lub ją nawet przekraczać.
No ale jakie porady?
Niektóre rozwiązania wymagają bootowania systemu z pendrive, więc wtedy wszystkie nośniki ssd/hdd możesz użyć na dane.
Po prostu zajrzyj w instrukcję i wspominane wątki, skorzystaj z rozwiązań, złóż sprzęt, zainstaluj wybrany/planowany system dedykowany do pracy jako NAS zgodnie z jego dokumentacją i się ciesz z rezultatu.
Tego nie można stwierdzić, bo nie wiemy do czego chcesz używać ten sprzęt. Samo określenie NAS jest wąskie, ale zapewne nie chcesz jedynie trzymać plików na tym serwerze. Jeśli chcesz na nim zrobić home lab z usługami typu: przetwarzanie wideo, monitoring, HA, NR … tak można wymieniać jeszcze długo i do tego przyjdzie ci ochota na tworzenie maszyn wirtualnych, to szybko odkryjesz niedostatki w każdym prawie aspekcie, bo to technologicznie sprzęt z 2013r. Każdy komponent jest tu już obecnie wąskim gardłem jeśli ma być TruNas czy OMV z jakimkolwiek RAID.
Mam wrażenie, że nie oglądałeś tego odcinka. TC Futro S920 a S940 to już zupełnie inne pokolenie sprzętu.
Ja zawsze mam prostą zasadę w doborze sprzętu, nie biorę nic pod uwagę co nie ma 4 rdzeni i nie jest w litografii CPU starszej niż 22nm. Nie ma dobrej odpowiedzi z konkretnym wskazaniem na jakiś model. Wszystko rozbija się o budżet i konkretne przeznaczenie.
zdejmij radiator i wtedy zrób zdjęcie płyty głównej, bo niektóre złącza są pod spodem, napisz jaką masz wersję płyty D3313 (pewnie D3313-A1 ale nie wiem)
zajrzyj do instrukcji, którą podlinkowałem
czytnik kart inteligentnych możesz wywalić, w gnieździe wewnętrznego USB gdzie jest on podłączony jest dodatkowe zasilanie do dysków (instrukcja się kłania), odzyskany kabel podłączeniowy po czytniku możesz zmodyfikować (trzeba przełożyć styki w inne dziurki) i możesz go wtedy podlutować do kabelków zasilających dla dysków sata (nie rób “na skręta”, tylko zlutuj to porządnie - tam dość spory prąd popłynie), plus nie może zostać na pinie dedykowanym dla USB, bo tam jest dopuszczalny mniejszy prąd.
na obrazku też zaznaczyłem złącze głównego zasilania dysków, kabel jest opisany w innym wątku (czasem nazywany jako zasilanie “fdd do sata”).
kolejny hint po świeżym BIOSie - wymień ogniwo podtrzymujące CMOS (CR2032 na twoim zdjęciu prawdopodobnie jest zainstalowane od nowości, a trwałość ogniw litowych to góra 10 lat, potem bezwzględnie do wymiany niezależnie od tego czy nadal działa czy nie), tylko nie na jakiś paździerz, stosunkowo tanie i sensowne są EEMB dostępne w amazonii
Trochę mnie uspokoiłeś, czyli jest szansa że coś uda mi się puścić i przynajmniej do jakiejś nauki może się ten sprzęt przyda.
Nie wiem czy to dobra droga, ale na początku chciałem jak najmniej ingerować w sam sprzęt, bo tu się czuję najmniej pewnie. Stąd zakup kontrolera 2xSATA na złączu miniPCIe, bo złącze SATA jest pod tym nieszczęsnym radiatorem, którego na razie nie chcę ruszać. Ponadto chciałem użyć docelowo 2 dysków, więc i tak dużo mi to złącze nie da. Jeśli się mylę, to proszę sprostować.
Na razie większe wyzwanie dla mnie to doprowadzenie zasilania do dysku/ów. Poniżej podałeś sposób, ale to nie jest dla mnie do końca jasne, muszę to jeszcze przemyśleć i się douczyć. W każdym razie czekam na kontroler i podłączę do niego mój stary dysk SSD 120gb celem testów jak już ogarnę jak doprowadzić zasilanie.
Załączam zrzut ekranu z biosu, tutaj są info dot. sprzętu i modelu
Wziąłem ten model Futro, bo wydawało mi się, że całkiem znośny procesor w nim siedzi.
Kolejne pytania pewnie niedługo i proszę - nie denerwujcie się na mnie za te pewnie trywialne pytania. Jak mi się uda, to będziecie mieli satysfakcję, że się udało takiego nooba naprostować
Instrukcja parę postów wyżej, z BIOSa wynika, że to D3313-E13, czyli czytasz część instrukcji da D3313-E (od A się wiele nie różni tylko nieco inny chipset i procesor, w kwestiach DIY to wiele nie zmienia).
Jeśli chodzi o złącze sata, to z tego onboard spod radiatora być może mógłbyś bootować system (co się na 100% nie uda z karty minipcie z kontrolerem sata).
Główne złącze zasilania dla dysku obrysowałem też na zielono (musisz mieć pasujący kablel, opisany w jakimś innym wątku chyba o futro-s940 ), jeśli chcesz więcej dysków, to sugeruję też skorzystać z dodatkowego złącza które opisałem wyżej.
Dyski hdd i ssd 2,5 cala wymagają zasilania tylko 5V, gdybyś chciał użyć 3,5 cala (których raczej tam nie upchniesz), to niestety musisz mieć też 12V.
Jeśli chodzi o ssd to ja bym użył 2 szt. WD green, albo Kioxia Exceria (te modele nie są szczególnie wydajne, ale na bezgłośny NASik się nadają), chińskich ssd z Ali raczej unikam (na system być może wystarczy ten ssd który miałeś tam zamontowany fabrycznie).
Tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia w jakim mechanicznym formacie będzie ssd sata, jakkolwiek jest to kwestia ewentualnego stosowanie przejściówek, których nie rozdają za darmo (coś wiem, bo czasem mi się koncepcja wykorzystania sprzętu zmieniała i mam np. ssd m.2 2280 sata wykorzystany jako sata 2.5cala w dedykowanej zatoce, więc taniej było dokupić przejściówkę niż kupować kolejny ssd)
Jeśli się decydujesz na hardkorowe DIY nie możesz się bać rozebrać sprzętu na części pierwsze (nie wykluczam konieczności użycia wiertarki czy dremela, a nie będziesz używał takich narzędzi z płytą główną w środku obudowy).
Ale może podkreślę kwestię radiatora - stawiam 5 zł do złotówki, że pasta termoprzewodząca wymaga wymiany (najzwyklejsza polska pasta H będzie wystarczająca, chociaż oczywiście możesz zaszaleć na lepszą), więc powód do zdjęcia radiatora jest (oczywiście wymianę pasty możesz dokonać później to się wtedy przekonasz czy i o ile spadnie temperatura po jej wymianie).
BIOSa masz 1.10, w załączniku jest 1.16 (oraz klika starszych wersji)
admin pack
lub wersja do flashowania z zainstalowanego windowsa
Pierwsze co to trzeba odkręcić radiator i sprawdzić czy z pasty nie została skamielina, ja mam wtyczkę SATA prostą, ale taka chyba pasuje wpinana pod radiator
Masz jeszcze złącze pci-e x1, możesz kupić kontroler sata pod to złącze, będziesz dodatkowo musiał zakupić taśmę pci-e.
Ja tak mam w s940, na razie tylko 2 dyski w mirror, ale mogę dołożyć jeszcze 2 bo adapter m2 też mam wpięty.
Może wezmę się też za odkręcenie tego radiatora, ale wcześniej muszę dokupić pastę i ten kabel kątowy SATA.
Czy tymi elementami da się uruchomić dysk SSD? Zamówiłem na razie 1TB Kioxia. @szopen
ps. ceny mam połowę niższe niż te bo jakieś upusty dostałem
Najłatwiej na pierwszy rzut oka odróżnić m.2 od minipcie po mocowaniu - karty msata i minipcie (FS pełnej długości i HS połówkowej) mają zawsze 2 dziurki na śrubki lub zaciski mocujące po bokach, a karty m.2/ngff mają tylko jedną dziurkę a właściwie nawet jej połówkę w ramach oszczędzania miejsca, mniej więcej na środku krawędzi przeciwnej do złącza (tzn. idealnie na środku, ale rozmiar 1630 jest asymetryczny).
Jeśli kupujesz m.2 zwracaj uwagę na klucze (key - nacięcia na złączu krawędziowym).
“Poza konkurencją”
UWAGA mSATA i minipcie mimo takiego samego złącza nie są zamienne!
A przez krótki okres na rynku były konstrukcje ssd dedykowane do konkretnych modeli laptopów niezgodne ani z jednym, ani z drugim (to samo było też później w przypadku kilku modeli ssd w rozmiarze 22110 które były niezgodne z m.2)
Oprócz tych obrazków dawaj linki choćby do ofert (byle bez refów), bo na dokumentację producenta to nie liczę, wbrew pozorom nie jesteśmy botami sztucznej inteligencji i na podstawie obrazka nie przeszukujemy sobie internetu, a za przeroszeniem g…o widać na tym skrinszocie.
Nazwa oferty jest OK, ale setki razy trafiłem na oferty których tytuł nie pasował do towaru.
Skoro uwielbiasz zakupy w ChRL to znajdziesz tam i ten adapter (na logikę powinien być tańszy od kontrolera, bo zawiera tańsze części).