Jaka głowica termostatyczna Zigbee do HA Z2M

Witam ponownie.
Chciałem się zwrócić do szanownych kolegów o parę podpowiedzi w temacie wyboru głowic termostatycznych zigbee do grzejników.
Z założenia głowica powinna współpracować:

  • z HA Z2M - łączyć się bezpośrednio za pośrednictwem koordynatora Conbee 3 lub rutera bez konieczności dokupowania dodatkowych bramek.
  • z zewnętrznym czujnikiem temperatury - b.ważne
  • dobrze by pokazywała stopień otwarcia zaworu grzejnika.

Do chwili obecnej przetestowałem 3 głowice:

  • Sone SB437 (HY368) - która nie łączyła mi się bezpośrednio z HA Z2M, chyba potrzebuje bramki TUYA. Do tego nie współpracuje z zewnętrznym czujnikiem temperatury. Jak dla mnie odpada.
  • Tesla Valve TV100 (Tuya TV2) - łączy się ładnie z HA, współpracuje z zewnętrznym czujnikiem temperatury. Niby działa ale nie do końca jestem z niej zadowolony. Co chwilę włącza i wyłącza się wyświetlacz. Brak wskazań otwarcia zaworu.
  • Aqara Thermostat E1 - ładnie połączyła się z HA, współpracuje z zewnętrznym czujnikiem temperatury. Chyba najlepiej i najstabilniej pracowała, chociaż pokazuje cały czas jakiś błąd, co nie ma większego wpływu na działanie, No niestety brak sensora otwarcia zaworu. Gdyby nie to była by już na grzejnikach.

Może ktoś prowadził już takie doświadczenia i ma wypracowane wnioski.
Na rynku jest sporo tych głowic ale sprzedawcy słabo opisują specyfikację z danymi technicznymi. Trudno coś dobrać póki samemu się nie przetestuje. Niestety zamawianie, testowanie i odsyłanie zajmuje trochę czasu.

Pozdrawiam i czekam na podpowiedzi.

1 polubienie

Od prawie czterech lat z powodzeniem korzystam z termostatów zigbee zakupionych kiedyś na AliExpress:

i znajdujących się na liście Z2M supported:

więc niczym nie ryzykujesz.

Wybrałem je m.in ze względu na pionowy montaż i tym samym bardzo łatwy odczyt wyświetlacza.

Mam ich 12 sztuk i cały czas pracują cicho i bezproblemowo. Co ważne, dają się napędzać z akumulatorków AA 1.2V, które ładuję raz do roku przed sezonem grzewczym.

Bardzo łatwa instalacja w Z2M. Termostat wystawia na świat następujące encje:

Polecam bez wahania :slight_smile:

1 polubienie

Ta głowica bardzo podobna jest do mojej Tesli. Masz je podpięte pod zewnętrzne termometry czy pracują na wewnętrznych. Czy mają wskazania poziomu otwarcia zaworu. Dla mnie to jest istotne.

Z tego co śledzę, ale nie używam, polecane są - Sonoff TRVZB, Bosch czy Danfoss Ally/POPP (ale tu słyszałem o jakiś problemach z parowaniem vs Conbee).
tuya (celowo z małej) odradzam idąc za głosami użytkowników.

@Walimar
Tesla to obrandowana Tuya, co swoją drogą sam wspomniałeś.

przykład wyszukiwania w bazie, te rezultaty nie są jedyne możliwe, bo eksponowany parametr, który Cię interesuje może się nazywać inaczej

Bosch z wyszukiwania wyżej raczej się nie sparuje z conbee1 ani conbee2, ale nie wiem jak sytuacja wygląda z conbee3

Jak widzisz na moim screenshot’cie, brak jest atrybutu poziomu otwarcia. Dla mnie nie miało to żadnego znaczenia, bo grzejnik ma grzać, a od myślenia to ja mam automatykę…
Czyli nie możesz kontrolować poziomu otwarcia zaworu, ale sama głowica z powodzeniem robi to za Ciebie porównując temperaturę docelową z aktualną.

U mnie źródłem temperatury aktualnej są termometry zewnętrzne.

Używam z ZHA ale powinno też działać

Jak dobrze czytam (z tłumacza Google) termostat pokazuje stan położenia zaworu. A jak jest z możliwością pomiaru temperatury z termometru zewnętrznego.

Tak wiem, że nie jest to najważniejsza funkcja. Ale czasami jest przydatna do kontroli prawidłowości działania zaworu i jego automatyki.

A jak poradziliście sobie z wyłączeniem pompy/ kontła w momencie jak wszystkie pomieszczenia zostały nagrzane ? mam aqara e1 ale nie moge poradzić soboie z automatyzacją z wykorzystaniem wew termometrów.

U mnie robi to automatyka kotła gazowego. Gdy temperatura powrotu czynnika zbliża się do temperatury zasilania kocioł się wyłącza.

Dlatego mi zależy na sterowaniu zewnętrznymi termometrami.

1 polubienie

Temperatura zewnętrzna jest podawana do automatyzacji wartością jej sensora.

A co to za stan? Skąd czytany? Suma temperatur dzielona przez ilość pomiarów?? Co takiego decyduje, czy WSZYSTKIE pomieszczenia masz nagrzane?

To, że powrót ma zbliżoną temperaturę do zasilania NIE OZNACZA, że pomieszczenia są nagrzane. Natomiast jeśli masz tak, jak piszesz, to podejrzewam, że masz ogromne przepały energii…

Temperatura powrotu powinna się MAKSYMALNIE różnić od temperatury zasilania. Im więcej się różni, tym więcej ciepła zostaje po drodze w pomieszczeniach - to czysta matematyka…

Rzecz jasna - mówię o ogrzewaniu gazowym. W przypadku paliw stałych możliwe, że jest inaczej - tu nie mam doświadczenia. Ogrzewanie gazowe czy olejowe ma po prostu prawie zerową inercję (pomijam żeliwne grzejniki, których już chyba nikt raczej nie stosuje), czego nie mozna powiedzieć o ogrzewaniu na paliwa stałe. Ale mogę domniemać, że zasady matematyki wszędzie są te same… Im więcej ciepła oddasz do pomieszczenia, tym zimniej masz na powrocie…

U mnie wygląda to tak, że każde pomieszczenie ma własny termostat i co najmniej jeden własny termometr, i to pomieszczenie a nie piec decyduje, że potrzeba jest więcej ciepła. Dopiero gdy wszystkie termostaty się zamkną (group.termostaty == 'off'), idzie sygnał do pieca, że ma się wyłączyć. Takie rozwiązanie jest w moim przypadku optymalne, bo gdy część pomieszczeń zdecyduje już o zamknięciu swojego grzejnika, to ciepło podawane jest nadal, ale tylko do pomieszczeń z wciąż otwartymi zaworami, a zatem wymagających jeszcze dogrzania. W ten sposób uzyskuję równomierną temperaturę w całym domu w najktórszym możliwym czasie, co wprost przekłada się na optymalizację zużycia gazu…
Zdążyło się to już objawić w dramatycznym spadku moich rachunków za gaz.

Myślę, że o automatyzacji ogrzewania wiem już sporo, bo swoją robiłem w Node-red prawie przez rok, uwzględniając chyba wszystko co się dało: fabryczne programy pieca (w tym dedykowane programy na ogrzewanie CWU odrębnym obwodem), pory roku, średnie temperatury tygodniowe i dobowe, wielowarunkowe wspomaganie ogrzewania CWU energią z dachu, indywidualne zapotrzebowanie na ciepło w każdym pomieszczeniu, a nawet …odległość domowników od domu i czas ich nieobecności… Np. inaczej pracuje automatyka, gdy wychodzę z psem jedynie na krótki spacer, a inaczej gdy opuszczam dom na dłużej. Uwzględniam w tym także lokalizacje pozostałych domowników, którzy mogą w międzyczasie być w drodze powrotnej do domu…

Mogę podesłać tu efekt swojej rocznej pracy w postaci flowów Node-red, ale z pewnością wymagałby on grubych przeróbek dla każdej instalacji grzewczej, choć same pomysły można wykorzystać.
Na razie podrzucam sam screen (tutaj może być mało czytelny: trzeba pobrać obraz i zapisać lokalnie, dopiero stamtąd otworzyć) z zakładki Ogrzewanie, aby pokazać możliwą skalę przedsięwzięcia:

Absolutnie się nie obrażam :smiley: Staram się przekazywać swoje doświadczenie w najbardziej zwięzły sposób. Jeśli czegoś nie rozumiesz - pytaj, bo przecież własnie po to mamy to Forum. Mamy tu mnóstwo mądrych i swiatłych ludzi, na pewno któryś z nich pomoże…

2 polubienia

@Krzysztonek nie obraź się, ale twoje odpowiedzi są straszne zagmatwane i mało zrozumiałe.

O i to rozumiem. Ty masz tak skonstruowany układ. Ja troszkę inaczej. Ale to nie jest główny temat mojego postu. Nie zaśmiecajmy innymi wątkami.

GRUBO!!!

Naprawdę wygląda i mam nadzieje że działa fajnie.

Patrząc na Twoją automatyzację, muszę sporo nadrobić odnośnie NR i dodatkowo zamówić termometry.

Na pewno się przydadzą!

Jeśli masz w pomieszczeniach inne smartne urządzenia z atrybutem temperatury, możesz użyć ich do uśredniania (o ile rozmieszczone są w sensownych miejscach), a tym samym zwiększenia jej dokładności pomiarowej przydatnej z kolei do wyznaczania wartości granicznych otwarcia/zamknięcia grzejnika.
Temperatura w pomieszczeniu odczytywana z termostatu jest z definicji błędna, bo to temperatura przy grzejniku. Dlatego na ogół wszystkie termostaty posiadają (lub przynajmniej powinny posiadać) funkcję kalibracji. Ale to nadal wynik zafałszowany. Najlepiej jest umieścić odrębny termometr zdala od grzejnika (na wys. 80-100cm od podłogi) w miejscu, z którego będziesz chciał odczytywać rzeczywistą wartość temperatury pomieszczenia.

Witam. A więc tak. Zacząłem zgodnie z sugestiami od sprawdzenia głowicy Sonnof TRVZB.
Moje spostrzeżenia są średnio pozytywne. Głowica bez problemu połączyła się z HA Z2M. Można podłączyć ją pod zewnętrzny termometr poprzez Better Thermostat. Niestety nie ma encji wskazującej aktualny stan otwarcia zaworu.
W ogóle trochę dziwne ma funkcje i nie do końca dla mnie jako laika zrozumiałe. Np. nie bardzo wiem po co ma opcję podłączenia 3 zewnętrznych sensorów temperatury i jak je używać bez integracji Better Thermostat oraz do czego służą opcje Walve closing / opening degree. Myślałem, że to one wskazują stan otwarcia zaworu grzejnika ale chyba nie. Ich parametry w ogóle się nie zmieniają chyba, że przestawię je ręcznie.



Dla zainteresowanych w Z2M głowica jest tak prezentowana:





Głowica pracuje cicho i bardzo szybko. Jeszcze parę dni ją potestuję a potem zobaczymy co będzie. Chyba będę szukał innych do testów. Fajnie jeszcze wygląda głowica Boscha BTH-RA ale cena od 300 zł, jest już mniej fajna.

Na moim celowniku znalazły się takie głowice:

https://allegro.pl/oferty-produktu/termostat-reptila-smart-glowica-termostyczna-r360-wifi-bf0dfb9f-cd47-469d-92c5-c88bf07a71f8

https://allegro.pl/oferta/glowica-termostatyczna-smart-zigbee-tuya-trv-1szt-17114487022

Podpowiedzcie czy macie jakieś doświadczenia z tymi głowicami. Wiem, że to wszystko chińszczyzna ale nic innego na rynku nie ma, i trzeba wybierać z tego co jest w przystępnych cenach.

Ja osobiście nie mam żadnych. Dlatego mogę polecić tylko te, których używam i których jestem pewien. Wspomniałem o nich wyżej.

Chyba się mylisz, tego jest całe zatrzęsienie… Problem tylko w tym, żeby działało zgodnie z Twoim oczekiwaniem…
Opisy producenta (zwłaszcza chińskiego) można wyrzucić do kosza lub przynajmniej podzielić przez pięć, bo oni piszą, że każdy ich produkt jest wszystkomający i zwszystkimgadający a jako formalny dupochron stosują wybieg, że skoro nie dokupiłeś wymaganego Zigbee GW (huba) to “nie miej do nas pretensji, że ci nie działa”. Nie sugeruj się też zbytnio piejącymi z zachwytu opiniami na AliExpress, bo nie masz pewności, czy za pozytywnym komentarzem po transakcji nie kryje się przypadkiem …fejk samego oferenta.
Tutaj zdradzę Ci mentalność przeciętnego Chińczyka: jeśli dałeś się nabrać na mój chwyt marketingowy, moja wygrana a twoja strata!

Zatem sugeruję, żebyś przed zakupem dokładnie przestudiował ten sajt, a nie patrzył na to, co jest mniej lub bardziej “fajne”.

I jeszcze jedno: nie przywiązywałbym się tak kurczowo do integracji HACS, bo one dziś są, a jutro ich może nie być… i zostaniesz z kupą badziewia, z którym nie będziesz miał co zrobić lub czym oprogramować. Jeśli zdecydowałeś się na termostaty Zigbee (co jest obiektywnie dobrym wyborem, jeśli nie chcesz lub nie możesz zasilać ich z sieci), to przede wszystkim zadbaj o to, by były w pełni zgodne ze standardem Z2M. Reszta to tylko dekoracja i migające światełka… :wink:

Usilnie zachodzę w głowę zastanawiając się, do czego mógłbym użyć tej encji.
I prawdę mówiąc nie mam bladego pojęcia…
Otwarcie zaworu na x% nie oznacza, że grzejnik pracuje na x% swojej mocy.
Po to instaluje się termostat (a nie mechaniczne pokrętło), żeby to właśnie on decydował samodzielnie o stopniu otwarcia zaworu zależnie od różnicy temperatur aktualnej i docelowej.
Zauważ, jaki masz kłopot ze znalezieniem modelu termostatu, który wystawiałby na świat ten atrybut… Coś w tym musi być, nie sądzisz?

  • Dobrze byłoby, abyś zrozumiał główną cechę i cel implementacji dodatku Z2M, która wyklucza “konieczność dokupowania dodatkowych bramek”.
  • Co do Conbee, to raczej mam same negatywne wspomnienia; używam koncentratora SkyConnect, rekomendowanego przez HA.
  • Nie rozumiem w jakim kontekście użyłeś słowa “ruter”. Nie znam urządzenia Zigbee, które można podłączyć bezposrednio do routera… TCP/IP to nie Zigbee.
  • Żadna z omawianych tu (oraz innych popularnych) głowic nie współpracuje bezpośrednio z zewnętrznym czujnikiem temperatury. Współpraca ta odbywa się na poziomie HA, do którego wpinasz osobno głowicę i osobno termometr (czujnik temperatury). Dopiero pisząc konkretną automatyzację z użyciem obu urządzeń umożliwiasz im tę współpracę.
2 polubienia

Od kilku dni mam SONOFF TRVZB, przesiadłem się z chińskich TS0601.
Głowica sama w sobie działa średnio, za to z GitHub - jmcollin78/versatile_thermostat: A full featured Thermostat for Home Assistant: presets, window, motion, presence and overpowering management
Jest bardzo dobrze, sterowanie procentowo działa świetnie. Algorytm otwiera tyle ile trzeba i fajnie pilnuje temperatury.

1 polubienie

Witam ponownie.
Dziękuję za zainteresowanie tym tematem. Od razu muszę się przyznać, że wiedza w temacie automatyzacji i HA jest na pewno sporo mniejsza niż wielu tu zabierających głos. Dlatego też postanowiłem skorzystać z tego forum. Po prostu szukam w miarę łatwego środka na stworzenie prostej automatyzacji sterującej CO.

Tak wiem, że jest tego sporo. Niestety w większości są to klony występujące pod różnymi nazwami producentów lub sprzedawców. Nie wszystkie modele są również w ofercie polskich sprzedawców. Analizując oferty na rynku polskim znalazłem kilka głowic które moim zdaniem są godne zainteresowania i sprawdzenia ich przydatności w moim projekcie.

No właśnie to czynię poprzez to forum.

W moim przekonaniu opcja (encja) wskazująca aktualny stan otwarcia zaworu głowicy może być całkiem przydatna jako “kontrolka” pomocna w określeniu prawidłowości działania samej głowicy. Chodzi mi tutaj o sprawdzenie przy jakiej temperaturze zawór się otwiera a przy jakiej zamyka. Bez tego parametru trudno jest określić tego typu prawidłowość działania głowicy - chyba, że się mylę i można to jakoś potwierdzić. Pewnie i bez tego może to wszystko działać ale fajnie by mieć po prostu taką wiedzę. Niektóre głowice w swojej specyfikacje mają taką możliwość a inne nie. Nie jest tu bardzo ważne czy parametr ten będzie wskazywał wartość on/off czy x%. Ważne jest, że widzę, że przy zadanej temperaturze np. 22*C zawór się zamyka a przy np. 21,5 *C otwiera, co sprzyja optymalizacji CO. Bez tego parametru musimy robić to “na oko” zawierzyć automatyce, która jak wiemy lubi robić psikusy.

To wiem

To też wiem i dlatego się na to zdecydowałem. Czy ConBee 3 jest lepszy czy gorszy od innych koordynatorów trudno mi dyskutować. Taki mam i na razie przy nim muszę zostać.

Słowo ruter użyłem z podziału urządzeń ZigBee na koordynatory, rutery i urządzenia końcowe. Nie miało to mieć nic wspólnego z siecią TCP.

No właśnie tutaj mam sporą zagwozdkę. Niektóre głowice w swojej specyfikacji mają funkcję “external” a inne nie. Te które nie mają funkcji czujnika zewnętrznego, też tą można uzyskać np. poprzez integrację Better Termostat ale działają różnie i trochę nieobliczalnie. Z wbudowaną funkcją zewnętrznego czujnika temperatury znalazłem dwie głowice Aqara Thermostat E1 i Sonoff TRVZB. Ta ostatnia ma taką informację:
“Temperatura zewnętrzna
Wartość czujnika temperatury zewnętrznej. Uwaga: synchronizacja tej wartości z czujnikiem temperatury zewnętrznej musi odbywać się poza Zigbee2MQTT.”
Jak to rozumieć i ustawić.

Tak na koniec wiem, że raczej trudno mi będzie znaleźć głowicę aby miała “wszystko”. Pewnie z czegoś będę musiał zrezygnować - ale próbuje.
Teraz testuję dwie następne ale nie mam najlepszych wrażeń.

Moim zdaniem możliwość używania czujnika external nie ma znaczenia o ile głowica posiada możliwość kalibracji temperatury własnego czujnika. Prosta automatyzacja albo flow w NodeRed synchronizuje Ci tą temperaturę. Wtedy wewnętrzny algorytm działa w odpowiedni sposób.
Ważniejsza jest możliwość sterownia procentowo zaworem, wtedy łatwiej jest budować zaawansowane automatyzację lub korzystać z Better Thermostat lub Versatile.