Cześć, szykuję się do wymiany instalacji elektrycznej w mieszkaniu (69m2) i chciałbym przy okazji przygotować ją pod potencjalne przyszłe smart urządzenia. Poza elektryką planuję też sieć lan i miejsce na szafkę rack, więc mam zaplanowane gniazdka lan (cat6a) pod 2 pcty, telewizor i ap. Nie mam za dużo doświadczenia z elektryką i elektroniką ale ogarniam wszystkie softwarowo/sieciowe rzeczy. Dlatego proszę o pomoc i ocenę planu na tą instalację
Kilka rzeczy na które zwracam większą uwagę:
- chciałbym żeby urządzenia nie musiałby być podłączone do chmury, a wystarczył HA, dlatego do komunikacji chyba najsensowniej wygląda zigbee
- jak najmniej baterii, co można najlepiej żeby miało stałe zasilanie
- chciałbym aby funkcje “smart” były dodatkiem, np. jeżeli wysypie się ha to żeby w miarę prosto dało się ręcznie używać najważniejszych rzeczy
Wypisałem sobie listę urządzeń:
- gniazdka - tu planuję narazie tylko głębsze puszki tak żeby w przyszłości zmieścił się podtynkowy moduł,?
- gniazdka lan - cat6a, po 2 kable do każdego gniazdka
- światło:
- podobnie jak z gniazdkami, głębsze puszki pod włączniki; zastanawiam się tylko czy lepiej żeby włączniki były standardowe czy może wszędzie dawać dotykowe/dzwonkowe?
- w przedpokoju planuję kilka pasków led przy podłodze, z tego co czytałem to polecane rozwiązanie to wled + ws2182, myślałem o tym żeby przewody do wszystkich pasków poprowadzić do szafki rack i tam na raz do nich zasilanie i sterowanie, ma to sens?
- głowice do grzejników, grzejniki też będę wymieniał w tym roku, więc może jest coś na co zwrócić uwagę tak żeby nie utrudnić sobie dodawania sterowania? Czy są jakieś modele które mają stałe zasilanie a nie baterie? Jeżeli nie to czy taka bateria starczy na jeden sezon grzewczy?
- czujniki
- otwarcia okna(8 sztuk) - myślałem kontaktronach i wszystkie przewody zbiegające się w racku, i jakieś esp do odczytu?