Problemy z poprawnym działaniem

Cześć.
Mam problem z poprawnym działaniem HA.
Nie mogę wejść w Ustawienia → System. Mam pusty ekran.
Wszystkie inne się otwierają. Reset maszyny nic nie daje.
Nawet nie mogę nic przywrócić z backupu.
Jeszcze 3 dni temu wszystko działało poprawnie.
Czy to problem z aktualizacją?

Home Assistant 2022.9.3
Supervisor 2022.08.6
Operating System 8.5
Interfejs użytkownika: 20220907.1 - latest
Proxmox

Może ale nie koniecznie, czy na innych urządzeniach, w innych przegladarkach problem również występuje? Może to po prostu blem z cachem Twojej aktualniej przeglądarki.

Podobno to problem tej wersji, czy na wersji 2022.9.4 która już wyszła dalej jest źle ??
Ja na szczęście nie aktualizowałem i na 2022.9.2 wszystko działa ok.

@zylka8, @tiwek osobiście, nie widzę żadnego sensu aby tak szybko podążać za nowymi wydaniami HA (chyba, że ktoś “na już” potrzebuje nowych fukcjonalności) bo jak widać zawsze, co jest naturalne, są błędy. Upgrade HA robię w ostatni tydzień miesiąca i zawsze wszystko działa poprawnie, oszczędzam sobie problemów, kłopotów itd, jestem zadowolonym użytkownikiem HA :slight_smile:.

1 Like

No jeśli problem wystąpił po aktualizacji, to zapewne tak :stuck_out_tongue:

W takiej sytuacji nie musisz korzystać z backupu.

Masz do wyboru terminal (jeśli masz zainstalowany jako addon)
ha core update --version 2022.9.4

albo CLI (powinno być dostępne jako konsola VM z poziomu proxmoxa)
core update --version 2022.9.4

W ten sam sposób możesz też cofnąć wersję np. do ostatniej, która poprawnie działała u Ciebie.

O ile mogę jeszcze zrozumieć pogoń co niektórych za nowymi wersjami HA i chęcią posiadania zawsze najnowszej, o tyle zupełnie nie rozumiem nie czytania przez te osoby informacji o zmianach jakie te wersje przynoszą.
A tam jak byk jest napisane:
Release 2022.9.3 - Update frontend to 20220907.1, i tu wkradł się błąd skutkujący pustym panelem System w ustawieniach.
Release 2022.9.4 - Update frontend to 20220907.2, szybka poprawka wcześniejszego błędu.

@macek i masz rację, też zwykle instaluje aktualizację pod koniec miesiąca, bo z doświadczenia widać, że wersje 0 to koszmar. Ale aktualizacje zawsze wiążą się z ryzykiem, więc trzeba je robić wtedy kiedy ma się czas na przetestowanie wszystkiego po aktualizacjach i odkręcenie wszystkiego w razie czego.
Ja mam system na proxmoksie i zrobienie backupu wywalenie obrazu na zewnątrz itd, to conajmniej godzinka. Gdybym musiał wszystko odtwarzać to potrzebne jeszcze dwie :slight_smile:

@MariuszT Tylko zwykle w opisie releasu nie ma informacji o tym, że przestanie Ci działać.

Ale chyba nietrudno jest się domyślić, że jeżeli coś działało przed aktualizacją i akurat po aktualizacji przestało działać, i że jednocześnie według listy zmian było przy tym grzebane, to raczej na pewno tam tkwi problem.
Co do instalacji uaktualnień z opóźnieniem, co oczywiście w pełni to popieram, wcale nie gwarantuje to sukcesu i działania wszystkiego. Przykładu nie trzeba daleko szukać. Aktualizacja sierpniowa przyniosła zmiany, które między innymi spowodowały coś co zostało przez niewielu zauważone. Sensor przychodzący z aplikacji w telefonie, wysyłający datę ostatniego restartu telefonu, był prawidłowo rozpoznawany przez HA tylko raz, po restarcie HA stawał się niedostępny, pomimo że informacja z telefonu przychodziła, a jedyne co można było zrobić żeby go ożywić to wejść w ustawienia sensorów w aplikacji w telefonie, wyłączyć i ponownie załączyć działanie sensora. Problem ten nie został rozwiązany do końca miesiąca, dopiero aktualizacja wrześniowa, i to ta z numerem 1, zażegnała powyższą dolegliwość.
Fakt, że to błahostka, ale temu podobnych, mniej lub bardziej ważnych dolegliwości, ciągnących się niejednokrotnie przez kilka miesięcy jest multum. Wystarczy śledzić zgłoszenia od użytkowników pojawiające się po aktualizacjach.
Czytanie o zmianach jakie przynoszą aktualizacje, ma mieć charakter poznawczy i zapobiegać zdziwieniu użytkowników że coś przestało nagle działać. I znów przykład z sierpniowej aktualizacji, która przyniosła zmiany w zapisie wywołania komunikatów TTS wypowiadanych na telefonie. Pomimo, że zmiana była określona jako krytyczna to na forach i tak był płacz. Lada moment pewnie będzie to samo w kwestii zapisu sensorów mqtt.
A ciekawe ile osób korzystających z integracji SpeedTest jest świadome, że pod koniec roku, bodajże w grudniowej aktualizacji, zostanie wyłączony serwis umożliwiający ręczne wywołanie aktualizacji sensorów tworzonych przez powyższą integrację, i że korzystający z tej możliwości muszą zmienić zapis.

2 Likes

Korzystam ale nie jestem świadomy, niektóre integracje traktuję jako dodatkowe, bez których mogę dalej żyć :slight_smile:.

Zostanie również wyłączony lub już został wyłączony serwis pogodowy Dark_Sky przejęty przez apple.
Jak ktoś potrzebuje speedtest to można zainstalować sobie w docker Speedtest Tracker

Ale sam SpeedTest jako integracja będzie działać. Jedyne co zostanie wyłączone to serwis tworzony przez tą integrację: speedtestdotnet.speedtest, umożliwiający ręczne wywołanie testu i aktualizację sensoròw w dowolnym momencie.
Póki co wygląda to tak:

service: speedtestdotnet.speedtest

a ma być tak, już jest zalecane i działa:

service: homeassistant.update_entity
target:
  entity_id:
    - sensor.speedtest_download
    - sensor.speedtest_upload
    - sensor.speedtest_ping

Dzięki, po aktualizacji do 2022.9.4 “wszystko” działa poprawnie.

Nie wiem czemu napisałeś “wszystko” w cudzysłowach, czyżby nadeszły inne problemy?

A tak wracając do rozwiązanego problemu - pierwsza pomoc w przypadku problemów z wyświetlaniem GUI to wyczyszczenie cache przeglądarki, o czym pisał @macek na samym początku, a nawet nie wspomniałeś czy próbowałeś to zrobić.

Aktualizacja pomogła, w starej 2022.9.3 był błąd.

A napisałem “wszystko” bo z integracją solaredge mam problem. Ale to jest związane ze zmianą api solaredge, która blokuje dostęp bo HA za często odpytuje. Limit został ustawiony na 300 dziennie. W integracji zmienili na 15 minutowe odpytywania ale nadal mi blokuje dostęp.

1 Like