Prośba o opisanie konfiguracji Zigbee2MQTT w/g stanu na połowę 2023

///mod-edit: wydzielono z wątku nie pasującego do treści pytań.

Witam

Słuchajcie mam ten sam problem, jestem początkującym i nie wiem ale nie potrafię skonfigurować zigbee2mqtt. Pewnie robie jakis blad i nie rozumiem wszyskiego. Czy ktos moglby opisac krok po kroku ale tlumaczac wszysko. Mam pytania odnosnie instalacji samego mqqt czy jrst konieczna, czy trzeba cos w nim ustawiac, np uzytkownika i haslo, czy potem to uzywam te hasla i uzytkownika w zigbee2mqtt. Naogladalem sie filmkow czytam fora,ale zycie zyciem i nie uruchamia mi sie tak latwo jak na filmikach. Nie umiem znalezc bledu walcze tydzien i nic rece mi juz opadaja. Czy jest ktos z kim ewentualnie mozna na zywo przedyskutowac , ta sprawe ewentualnie jakos udostepniac pulpit i wspolnie rozwiazac problem ?

Taki sposób rozwiązywania problemu jest sprzeczny z ideą istnienia forów, generalnie metoda “sobkowska” jest raczej niemile widziana, bo potem z tego praktycznie nigdy nie powstają informacje mogące służyć innym (jest to po prostu sprzeczne z naczelnymi ideami open-source i open-knowledge).

Może się zdarzy, że komuś się będzie chciało napisać świeży tutorial od zera, ale jest z tym na tyle dużo roboty, że ja bym na to nie liczył…

Generalnie, gdy masz problem - opisujesz co zrobiłeś i jak, ktoś być może znajduje błąd (często to się zdarza początkującym, ale nie ma w tym żadnego wstydu, stare tutoriale często są nieaktualne, a jeśli opiszesz swój błąd i go znajdziemy, to powstaje z tego świetny materiał dydaktyczny dla innych jeszcze nowszych użytkowników).

Pewnie sobie nie zdajesz sprawy z faktu, że instalację Z2M można wykonać na przynajmniej kilkanaście drastycznie różnych sposobów (i to zależy od tego w jaki sposób masz zainstalowane HA).