Przeprogramowanie gniazdka Tuya i podobnych

Mam gniazdko Tuya, chyba standardowe:

Oraz dwa inne, nie Tuya, ale teraz za cholerę nie mogę znaleźć gdzie je kupiłem i nie wiem jaki to producent, a nie ma na nich żadnego napisu:

Znak charakterystyczny, że dioda OFF świeci na niebiesko, a ON na fioletowo.

Wszystkie mam podpięte do aplikacji Tuya Smart.

Ostatnio zaczynam myśleć o serwerze HA i poważnym podejściu do tematu. W zasadzie serwer domowy już mam (jestem programistą) i chcę tam wrzucić HA (pod proxmoxem), ale potem chciałbym te gniazdka podłączyć do tego serwera HA. Czy jest sposób, aby nie łączyły się do chińskich serwerów tylko bezpośrednio do mojego domowego? Jak to ugryźć? Proszę o wskazówki.

pzdr
Jacek

Tak, jeśli tylko ich hardware pozwala to wgrać np. tasmotę.

Nie ma czegoś takiego jak “standardowe gniazdko Tuya”

To źle - prawdopodobieństwo, że się uda je przeprogramować bez rozbieranie znacznie zmalało (a jeśli świadomie robiłeś im aktualizacje firmware to już na pewno).

Czyli to Tuya.
Tu nie chodzi o realnego producenta gniazdek (jest ich wielu), ani o to jak zostały obrandowane (większość marek, a można je liczyć w setkach, a może i tysiącach, należy do sklepów/importerów/dystrybutorów, marki powiązanie z producentami sprzętu są naprawdę nieliczne).
Chodzi o dostawcę technologii.

  1. Po pierwsze obejrzeć czy są rozbieralne (ludzie mówią, że rozbieralne to jest każde, ale niektóre tylko jeden raz, więc musi być też takie by się dało złożyć i użytkować w bezpieczny sposób, a bywają np. konstrukcje zgrzewane naprawdę trudne w złożeniu obudowy tak by wciąż była bezpieczna w użytku).

  2. i wyposażyć się w mostek USB-UART pracujący z logiką 3,3V (w zasadzie dość dowolny - może być jakiś najtańszy (np. na CH340 czy CP2102)

  3. sprzęt możesz poszukać w bazie Blakadder’a - to jest akurat baza szablonów dla Tasmota, ale na bazie informacji stamtąd można też zbudować konfigurację w ESPHome (lub innych projektach)
    Plugs and Sockets