Płytka ma przekaźniki 5V więc powinna być zasilana z takiego napięcia. Przy zasilaniu 12V przegrzewają się cewki.
Pozwala na separację galwaniczną ale nie posiada stabilizatora, więc nie ma sensu zasilania z niej arduino.
W Twoim przypadku - jeden zasilacz dla przekaźników 5v zaciski (3pin) JD-Vcc <> GND
Drugi zasilacz do arduino i na długim złączu przekaźników podłączasz VCC GND i INx
No to wróciłbym do tego co miałem…
Bo miałem tak, że zasilacz 12V był tylko do arduino
Zaliczacz 5V tylko do przekaźników
Ale nie wiem co to znaczy “zaciski (3pin) JD-Vcc <> GND” - bo ja podpinałem tylko - do GND oraz + do vcc. Może to podłączenie było złe?
Pozwala na separację galwaniczną ale nie posiada stabilizatora, więc nie ma sensu zasilania z niej arduino.
Odnośnie tego to może lepiej kupić inną płytkę przekaźników?
Masz 3 pinowe złącze oznaczone GND<>VCC<>JD-VCC.
Bez separacji jest zwora pomiędzy VCC<>JD-VCC i wtedy zasilasz wszystko jednym napięciem.
Po wyjęciu zwory zacisk VCC zasila transoptory a JD-VCC tylko przekaźniki.
Powinna być jeszcze zworka ComGND, wrócę do domu to dokładnie to sprawdzę.
Twoja płytka jest dobra (lepsza) więc nie ma co kupować tylko dobrze ją podłączyć.
Chodzi o separację napięcia zasilania przekaźników od napięcia zasilania obwodów sterujących z arduino - rozpinasz zworkę łącząca te 2 obwody.
Na każdy przekaźnik licz 0.5W + dodaj jakiś zapas obciążalności, więc na samą płytkę przekaźników powinien wystarczyć 1A, ale nie wiem co jeszcze zasilasz z tego zasilacza.
masz na myśli zworkę tutaj?
Jeśli tak, to jej tam nie było caly czas - a problemy występowały - więc szukam cały czas czegoś, co mogło u mnie powodować problem.
Kondensator miałem założony między + i - każdego z zasilaczy.
Na każdy przekaźnik licz 0.5W + dodaj jakiś zapas obciążalności, więc na samą płytkę przekaźników powinien wystarczyć 1A, ale nie wiem co jeszcze zasilasz z tego zasilacza.
ok, to kupię 3A, bo mam pod 5V zasilacz podłączone 2 płytki z ośmioma przekaźnikami SSR oraz jedną tą ze zdjęcia.
Liczyłem po 0.5W (one realnie tyle pobierają włączone) na każdy przekaźnik taki jak masz na zdjęciu 8szt. = 4W + 20% zapasu → idealny 1A, co do SSR sprawdź noty katalogowe.
Kondensatory mają być przy obciążeniu, a nie przy zasilaczach. (obciążeniem jest przykładowo płytka przekaźników czy płytka arduino, do każdej dorzucisz kondensator filtrujący zasilanie, to jakość tego zasilania będzie wyższa)
Tak… bez tej zworki zapalają się tylko lampki a przekaźniki nie klikają (chyba że coś polutowałeś z tyłu).
Może dlatego, że zworki nie było
ok to 2 pytania
- czy mogło być tak, że te około 30cm przewodu robiło różnicę?
- ja miałem kondensatory między + i - zasilacza 12V, a widzę na rysunku, że kolea podpiął między GND oraz 5V (a nie między GND i VIN - a tutaj wprowadzamy 12V):
czy to też jest jakaś różnica?
Edit:
żartowniś
Doradźcie co tu przerobić, żeby zwiększyć szanse powodzenia. I tak będę zamawiał zasilacz, więc mogę zamówić coś jeszcze.
Tak… ciężko to będzie wszystko wytłumaczyć bo widać, że tego nie czujesz.
Mogło robić różnicę, te zasilacze mają własne kondensatory na wyjściu, a Tobie zależy na tym by tłumić zakłócenia tam gdzie są istotne.
Nie wiemy, czy samo dołożenie kondensatorów przy MCU oraz źródłach zakłóceń pomoże, ale jest to punkt, którego nie warto pomijać.
Oprócz tych elektrolitycznych warto też dodać ceramiczne rzędu 100nF.
no nie czuję elektronicznie tego. Programistycznie ogarniam, ale technicznie na poziomie tych przepięć nie… dlatego proszę o proste wskazówki - będę próbował, mam cierpliwość.
Zamów zasilacz - nic więcej, bo będziemy musieli zacząć od początku
@bimki zredukuje koszty przesyłki, jeśli w tym samym sklepie kupi też drobne części pasywne.
A zasilacz musi mieć zapas obciążalności, w ciemno trudno wyczuć czy 3A wystarczy (raczej tak).
Kwestia zasilania arduino - arduino mega ma bodajże regulator LDO o obciążalności max 0.8A (ale jest bez radiatora, więc mniej), nie należy z niego zasilać prądożernych peryferiów. Swoją drogą napięcie zasilające może być mniejsze od 12V to się będzie mniej grzał (optymalne jest 9V, bo 6V może być już za niskie na ten regulator) i tu kolejna kwestia - co jeszcze jest zasilane z tego zasilacza. Na zdjęciu wygląda jak ochlapany błotem i ma obciążalność 0.5A - zatem Arduino nie dostanie więcej niż 0.5A za regulatorem liniowym, jest też regulacja napięcia - sugeruję skręcić do minimum (zakładam, że nie spadnie poniżej 7V) edit: nie wiem skąd to wziąłem, ma 5A, nie zmienia to faktu, że reglator na płytce arduino będzie ledwo zipał już przy 0.8A
Tak, mogę kupić coś na zapas. Żona już tak krzyczy, że kasa się nie liczy (ale rym)
Zacznij od początku:
- Zasil arduino czym tam masz 5V / 12V
- Podłącz z adrduino do długiego złącza przekaźników Gnd, Vcc i In…
- Wyjmij zworkę z przekaźników.
- Zasil przekaźniki z 5V na 3pinowym Gnd i Jd-Vcc
Na tym etapie próbnym możesz z tego samego zasilacza.
Powinno już działać - jeśli będą losowe błędy to: - Dołącz kondensatory jak najbliżej płytek.
Jeśli to nie pomoże to dla przekaźników zastosuj osobny zasilacz.
Jeśli to nie pomoże to wpłać na Radio…
hmm, a nie czasem 5A? To dość duży zasilacz.
Mogę skręcić mu napięcie do mniejszego i podpiąć bezpośrednio do Arduino.
Z arduino mogę “zabrać” 5V do przekaźników.
W międzyczasie zamówię zasilacz 5V i podepnę bezpośrednio do przekaźników jakby coś nie działało.
masz na myśli przy każdej płytce w miejscu gdzie wpinam zasilanie DC z arduino?
Nie… poczekaj na zasilacz… albo użyj ładowarki telefonów ( w domu masz pewnie tego kilogramy).
Hehe przecież jest na nim napisane, nie wiem skąd wziałem 0.5A
ok, w takim razie nie rozumiem tego:
- Podłącz z adrduino do długiego złącza przekaźników Gnd, Vcc i In…
to ma być dodatkowe podłączenie?
TYLKO jeśli zasilasz płytkę arduino bezpośrednio zasilaczem 5V (z pominięciem wbudowanego regulatora), regulator który płytka arduino ma na pokładzie jest za slaby nawet dla pojedynczej płytki przekaźników, po prostu zasilaj arduino jednym zasilaczem (tu wystarczy w zupełności 1A, może być 7V jeśli używasz wejścia “beczka”, może być i 12V ale im bliżej 7V tym lepiej) a resztę innym (nie wiem 3A może więcej, no szklanych kul nie mamy, o napięciu dostosowanym do potrzeb).
O ile dla arduino możesz podkraść zasilanie z czegoś innego (pamiętając o filtrowaniu zakłóceń), to z arduino NIE możesz zasilać niczego prądożernego.
PS Zasilanie płytki arduino z pominięciem wbudowanego stabilizatora nie jest zalecane (dlatego należy je zasilać napięciem z zakresu 7V-12V za pomocą złącza zasilania DC, czyli gniazda tulejkowego nazywanego często “beczka” lub złącza VIN).