Test Dongla Skyconnect z gniazdkiem Meross MSS315 Matter

Kupiłem z czystej ciekawości.
Wg Sprzedającego i na pudełku Gniazdko Meross MSS315 jest jako Matter i posiada pomiar energii ( na czym mi właściwie zależało).

Sam dongiel w trybie Thread.
Pominę sam opis instalacji Skyconnecta i parowanie gniazdka.

HA gniazdko wykrył i…na tym to się kończy.
Mogę tylko je włączyć i wyłączyć.

Poguglałem i zainstalowałem sobie apkę Merossa.
Gniazdko wykrył , zasygnalizował upgrejd firmware i… jest pomiar energii.
Ale tylko w apce niestety.

I tyle w kwestii wydawania kasy na nowości :slight_smile:

Hmm, no już od jakiegoś czasu wiadomo, że Matter to pseudo-standard i nie wszystkie funkcje muszą być dostępne poza ekosystemem danej marki/producenta.

Finalnie pewnie będzie jak z Zigbee i Z-wave (co nastąpiło po wielu latach od momentu, gdy się pojawiły na rynku), czyli otwarto-źródłowe i niezależne od producentów bazy urządzeń i ich funkcji.

Jako “usprawiedliwienie” mogę tylko napisać że w HA jest to BETA .
A jak będzie z tym dalej to czas pokaże.
Sprawdziłem czy działa i działa.

Teraz dongiel nazywa się teraz Connect ZBT-1.

O tym wiem (wiedziałem wcześniej) bez kupowania gniazdka, było trzeba wcześniej zapytać na forum.

Czyli nie masz żadnej innej bramki Matter a gniazdko do aplikacji dodałeś przez Wi-Fi?

Nie mam innej bramki. Mam Goggle Nest Mini ale on tego nie obsługuje.
Dodałem poprzez QrCode ale tak , faktycznie gada po WIFI.
Jak wpisałem Matter w lupkę to nic nie wyskoczyło a nie kopałem bardziej szczegółowo.

Czyli to typowy smart plug z dodatkową opcją Matter, w Matter jest tylko on/off a reszta jest przez “zwykłe” Wi-Fi dlatego moim zdaniem to nie HA jest “winowajcą” zaistniałej sytuacji tylko producent ograniczający funkcjonalność w Matter do on/off. Żeby to potwierdzić należało by to gniazdko dodać do innej bramki Matter i zobaczyć jakie funkcjonalności wykryje ta bramka po Matter.
Matter w HA jest w fazie początkowej (Category: Matter - Home Assistant), już doszli do wniosku, że obsługa Zibgee i Matter na jednym donglu nie jest dobrym rozwiązaniem, Matter jest też stosunkowo “młodym” standardem ale głęboko wierzę i trzymam kciuki za jego rozwój w HA. Kiedyś może (?) Twoje gniazdko będzie miało wszystko co potrzebujesz “przez” Matter :slight_smile: .

Tak zupełnie z innej beczki, bo nie sprawdzałem co to za gniazdko, ale skoro WiFi to dongle z firmware Thread RCP w ogóle nie jest do niczego potrzebny (bo nie uczestniczy w komunikacji z tym gniazdkiem).

Czyli podejrzewasz to to tylko kwestia firmware w samym donglu ?

Żadna kwestia - możesz go odłączyć gniazdko z niego nie korzysta,
Dongle jest potrzebny tylko dla sprzętu Thread, sprzęt WiFi go nie potrzebuje.

Ale inaczej bym go nie dodał bo apkę do gniazdka na smartfonie zainstalowałem po dodaniu do HA

Ustalmy fakty - gniazdko jest WiFi czy Thread?

jeśli to pierwsze to potrzebujesz jedynie sieci WiFi z obsługą IPv6
jeśli drugie to i owszem dongle jest potrzebny/opcjonalny (zależy czy sprzęt obsługuje też WIFi czy samo Thread)

specyfikacja na stronie produktu marki Meross wskazuje na WiFi

Jest po Wifi , sugerowałem się opisem Sprzedawcy.
Nie mam IPv6 tzn mam za kiepski tutek albo ja za cienki w uszach jestem aby to zrobić na Mikotiku.
Mikrotik pokazuje mi że widzi urządzenia IPv6

Dlatego zakładam, że w ogóle nie korzystasz z dongla (bo on obsługuje tylko Thread z firmware RCP, natomiast nigdy z żadnym firmware nie obsłuży WiFi).

To Jakie rozwiązanie proponujesz ? Bo rozumiem iż wtyczka pomimo napisu Matter zachowuje się tylko ciut lepiej niż Tuya.

To jest tak jak z napisem AI Na nowych zasilaczach do PC, czy jest tam AI? Nie ale bez zasilacza AI nie będzie działać :joy:

Jak to jakie - zwrot do sprzedawcy. Czy widzisz sens używania czegoś na siłę?

Fakt, że takie śmieci się masowo pojawiają na rynku wynika w prostej linii z tego jak głosują portfelami kupujący…

No nie ale Sprzedawca nic nie pisał że to z HA nie będzie gadać jak w opisie

Kupowałeś w UE przez internet, to korzystasz z ustawowego prawa do zwrotu przy zakupie konsumenckim (14 dni), niektóre platformy sprzedażowe dają od siebie dłuższy termin na uzasadniony zwrot (np. amazonia daje 30 dni, przy zakupie tylko od amazonii, uwaga - ale nie na marketplace!), oczywiście tam też działa zwrot ustawowy do 14 dni.

A (jeśli chodzi o ten drugi przypadek) zwrot jest uzasadniony i bez problemu można skrobnąć sensowne uzasadnienie do 250 znaków.

Na Alledrogo brałem :slight_smile:

Czyli połowa jest spełniona (przez internet = nie w siedzibie sprzedawcy), a czy to był zakup konsumencki to zależy - jeśli nie brałeś faktury na DG to luzik, a jeśli brałeś to jest nieco bardziej skomplikowane (zależy czy jest to związane z profilem DG czy nie, chociaż moim zdaniem w wypadku tego produktu można się wykręcić sianem, bo się w ogóle nie nadaje do zastosowań profesjonalnych).

No i oczywiście czy kupowałeś od sprzedawcy DG, ale jeśli masz paragon to wystarczy (bo jest na All też szara strefa i tam bym na cud nie liczył, ale… to się nazywa Lokalnie, w każdym innym przypadku platforma sprzedażowa stanie po twojej stronie jeśli tylko spełniasz wszystkie warunki zwrotu ustawowego w tym terminy).