Kupiłem z czystej ciekawości.
Wg Sprzedającego i na pudełku Gniazdko Meross MSS315 jest jako Matter i posiada pomiar energii ( na czym mi właściwie zależało).
Sam dongiel w trybie Thread.
Pominę sam opis instalacji Skyconnecta i parowanie gniazdka.
HA gniazdko wykrył i…na tym to się kończy.
Mogę tylko je włączyć i wyłączyć.
Poguglałem i zainstalowałem sobie apkę Merossa.
Gniazdko wykrył , zasygnalizował upgrejd firmware i… jest pomiar energii.
Ale tylko w apce niestety.
Hmm, no już od jakiegoś czasu wiadomo, że Matter to pseudo-standard i nie wszystkie funkcje muszą być dostępne poza ekosystemem danej marki/producenta.
Finalnie pewnie będzie jak z Zigbee i Z-wave (co nastąpiło po wielu latach od momentu, gdy się pojawiły na rynku), czyli otwarto-źródłowe i niezależne od producentów bazy urządzeń i ich funkcji.
Nie mam innej bramki. Mam Goggle Nest Mini ale on tego nie obsługuje.
Dodałem poprzez QrCode ale tak , faktycznie gada po WIFI.
Jak wpisałem Matter w lupkę to nic nie wyskoczyło a nie kopałem bardziej szczegółowo.
Czyli to typowy smart plug z dodatkową opcją Matter, w Matter jest tylko on/off a reszta jest przez “zwykłe” Wi-Fi dlatego moim zdaniem to nie HA jest “winowajcą” zaistniałej sytuacji tylko producent ograniczający funkcjonalność w Matter do on/off. Żeby to potwierdzić należało by to gniazdko dodać do innej bramki Matter i zobaczyć jakie funkcjonalności wykryje ta bramka po Matter.
Matter w HA jest w fazie początkowej (Category: Matter - Home Assistant), już doszli do wniosku, że obsługa Zibgee i Matter na jednym donglu nie jest dobrym rozwiązaniem, Matter jest też stosunkowo “młodym” standardem ale głęboko wierzę i trzymam kciuki za jego rozwój w HA. Kiedyś może (?) Twoje gniazdko będzie miało wszystko co potrzebujesz “przez” Matter .
Tak zupełnie z innej beczki, bo nie sprawdzałem co to za gniazdko, ale skoro WiFi to dongle z firmware Thread RCP w ogóle nie jest do niczego potrzebny (bo nie uczestniczy w komunikacji z tym gniazdkiem).
jeśli to pierwsze to potrzebujesz jedynie sieci WiFi z obsługą IPv6
jeśli drugie to i owszem dongle jest potrzebny/opcjonalny (zależy czy sprzęt obsługuje też WIFi czy samo Thread)
specyfikacja na stronie produktu marki Meross wskazuje na WiFi
Jest po Wifi , sugerowałem się opisem Sprzedawcy.
Nie mam IPv6 tzn mam za kiepski tutek albo ja za cienki w uszach jestem aby to zrobić na Mikotiku.
Mikrotik pokazuje mi że widzi urządzenia IPv6
Dlatego zakładam, że w ogóle nie korzystasz z dongla (bo on obsługuje tylko Thread z firmware RCP, natomiast nigdy z żadnym firmware nie obsłuży WiFi).
Kupowałeś w UE przez internet, to korzystasz z ustawowego prawa do zwrotu przy zakupie konsumenckim (14 dni), niektóre platformy sprzedażowe dają od siebie dłuższy termin na uzasadniony zwrot (np. amazonia daje 30 dni, przy zakupie tylko od amazonii, uwaga - ale nie na marketplace!), oczywiście tam też działa zwrot ustawowy do 14 dni.
A (jeśli chodzi o ten drugi przypadek) zwrot jest uzasadniony i bez problemu można skrobnąć sensowne uzasadnienie do 250 znaków.
Czyli połowa jest spełniona (przez internet = nie w siedzibie sprzedawcy), a czy to był zakup konsumencki to zależy - jeśli nie brałeś faktury na DG to luzik, a jeśli brałeś to jest nieco bardziej skomplikowane (zależy czy jest to związane z profilem DG czy nie, chociaż moim zdaniem w wypadku tego produktu można się wykręcić sianem, bo się w ogóle nie nadaje do zastosowań profesjonalnych).
No i oczywiście czy kupowałeś od sprzedawcy DG, ale jeśli masz paragon to wystarczy (bo jest na All też szara strefa i tam bym na cud nie liczył, ale… to się nazywa Lokalnie, w każdym innym przypadku platforma sprzedażowa stanie po twojej stronie jeśli tylko spełniasz wszystkie warunki zwrotu ustawowego w tym terminy).