Jakość powietrza

PM1 dotyczy cząsteczki o średnicy 1 mikro metra.
Zakres czujnika zaczyna się od 0,3 mikro metra (0,3 < 1). Chyba Tobie coś się pomyliło…

PM1 to cząstki mniejsze lub równe jednemu mikrometrowi, ale nie w tym rzecz.
Producent w tym modelu czujnika udokumentował jedynie metodę odczytu dla PM2.5


jak widać odpowiedź jest znacznie bardziej rozbudowana - więc można tam wygrzebać dane , które nie są przeznaczone do użytku (a ktoś piszący integrację, z tego co widzę użytą w tej formie jak dotąd chyba tylko w Tasmota, po prostu użył dokumentacji od znacznie droższego modelu, gdzie te dane są użytkowe).

1 Like

Cytat * z API nie można odczytać tego komunikatu jaki jest na stronie panelu Syngeos https://panel.syngeos.pl/sensor/pm10?device=997 wynik_koncowy
ponieważ ta informacja jest “obliczana” na podstawie parametrów current_norm i threshold_level z poszczególnych parametrów czujnika, uważam, że w Node-RED można to spokojnie ogarnąć.

No wlaśnie jak takową informację wywlec w takiej formie do dashboardu ?..To moja następna łamigłówka którą nie wiem jak rozwiązać…

Też o tym myślę. I chyba po prostu zrobię jakies lokalne wyliczenie na podstawie tego, jaka jest aktualna wartość a jaka jest zalecana przez WHO (nasze krajowe normy sa wyższe). tylko jeszcze nie usiadłem do tego i nie mam pomysłu jak to wyliczyć. Procentowo?

Cześć. Czy jest jakaś metoda na poprawę odczytów z SDS011? Obecne pomiary w domu wahają się pomiędzy 300-600 ug/m3 co jest abstracyjne. Testowałem oprogramowanie Luftdaten, esphome i wyniki sa podobne czyli błędne.

Tak bardzo zawyżone (o ile faktycznie nie masz wysokiego stężenia pyłu wewnątrz pomieszczeń) wskazania mogą świadczyć o tym, że sprzęt jest brudny wewnątrz (lub zużyty/uszkodzony).
Jeśli jest brudny możesz go przedmuchać tzw. “sprężonym powietrzem” (w rzeczywistości chodzi o preparaty na bazie skroplonych gazów łatwopalnych!).

Próbowałeś zmierzyć na zewnątrz?

W ESPHome możesz oczywiście zmodyfikować wyniki, tylko jaki by to miało sens? Masz jakiś sprawny czujnik odniesienia?

Nie mam nic do odniesienia, najbliższe czujniki ok 50km ale i tak pokazują max 10ug. Sprzęt wyjęty prosto z opakowania, podłączony i od razu 700ug wskazywał, obecnie troszkę spada

image

Aaa cierpliwości zabrakło :stuck_out_tongue: poczekaj aż wskazania się ustabilizują.
Jest duża szansa, że zacznie wskazywać poprawne wartości.

Duże stężenie pyłu w pomieszczeniach występuje np. po lutowaniu, palisz fajkę lub papierosy?
(wskazania mogą być szokująco wysokie)

lutowałem 24h temu w tym pomieszczeniu, fajek/papierosów 0 :slight_smile:

Czyli dać mu czas a wyniki się znormalnieją?

Czasem pozostałości procesu technologicznego powodują nieprawidłowe wskazania przez kilka godzin po 1 rozruchu (nie wiem jak jest w przypadku konkretnie tego modelu czujnika, bo takiego akurat nigdy nie używałem).

Fabrycznie nowy raczej będzie pokazywał prawdę (a raczej z całą pewnością po aklimatyzacji), więc może powinieneś się zastanowić nad potencjalnym źródłem pyłu, jeśli sąsiedzi nie zaczęli palić jakimś syfem to sprawdź czujnik na zewnątrz (uwaga przy dużych zmianach temperatury woda może się skraplać co też bywa przyczyną zakłamanych wskazań).

Czasem ludzie nie mają świadomości jakie mają źródła pyłu w mieszkaniu :smiley: (hodujesz papugi?).

normalny dom z dziećmi, bez nadzwyczajnych źródeł pyłu typu papugi :slight_smile: wilgotność w domu ok 60%

Edit:

Wartości spadły do poziomu 160-180 ale egvmni3 dalej jest to za dużo

EDIT2: Encja stała się nienumeryczna. Ktoś podpowie z jakiego powodu? Na stronie Luftdaten czujnik podaje wartości jak do tej pory

  1. Tu masz wykres PM 2.5 u mnie w mieszkaniu - ludzie właśnie zaczęli sezon palenia syfem

  2. Sensorów umieszczonych wewnątrz pomieszczeń NIE POWINIENEŚ publikować na Luftdaten! Niszczysz w ten sposób pracę wielu ludzi. Jeśli sensor ma pracować wewnątrz pomieszczeń użyj choćby ESPHome.