Licznik AMIPlus w Tauron i problemy z aktywacją HAN (2024)

mod edit wydzielone z https://forum.arturhome.pl/t/licznik-otus-3-w-tauron-i-komponent-wm-bus-do-esphome-szczepanleon/11812

Czytając cały powyższy wątek, tak się zacząłem zastanawiać: … emmm… WTF??? Bo otóż w moim przypadku: AMI PLUS stracił legalizację, a zatem przyszli i zmienili na nowy AMI PLUS. I nic z tego dobrego nie wyszło, bo permanentnie jest “aktywacja HAN zakończona niepowodzeniem”. Wygląda na to, że to zmiana z Lepszego na Gorsze (taka świecka tradycja w dzisiejszych czasach?).

Zaraz sobie sprawdzę, czy ten licznik w ogóle cokolwiek emituje w eter, bo w zapewnienia TAURONu, że wMBUS jest nieaktywny - średnio wierzę…

Nie musisz w nic wierzyć - popatrz na licznik, wersja licznika z wMBUS ma specyficzną ikonkę (podobną do symbolu WiFi) pod wyświetlaczem, a na wyświetlaczu jest aktywna strzałka (trójkąt) nad tą ikonką jeśli ten interfejs jest aktywny (jeśli nie jest aktywny to strzałka jest wygaszona).

Swoją drogą fotki różnych wersji liczników są w postach wyżej (i jak widać są z różnymi interfejsami).

zgłoś problem techniczny, parę osób miało ten problem i skończyło się u nich wymianą licznika

1 polubienie

No właśnie - kwestia jest dwojaka, z tego co czytam wyżej - ich kłopot z odczytem po sieci energetycznej z powodu zakłóceń ze strony urządzeń domowych (pewnie nie tylko moich, ale może nie zawadzi próba aktywacji z wyłączonym ZA licznikiem całym domem na tablicy za pomocą dedykowanego 3-fazowego S-a), czy też kłopot z aktywacją HAN bo firmware w liczniku jest kaprawy i się nie nadaje.

Tego, u mnie trójkątów żadnych nie ma. Stary licznik:

Nowy licznik:

No, ale to nie jest OTUS3. Niemniej - o ile dobrze pamiętam, co 3 minuty stary licznik aktywował się na RF, choć nie była nigdy zgłaszana aktywacja HAN (dopiero jak się dowiedziałem, że to możliwe - zgłosiłem i łyknąłem klucz dla uzyskania poprawnych rezultatów w wmbusmeters).
Ciekawe, czy aby nowy licznik też emituje “przed siebie” niezależnie, czy użytkownik zgłosił aktywację HAN, czy nie…

Przecież na jednym i drugim masz logo wMBUS, o takie:

Nie zrozumiałeś sensu mojej wypowiedzi - nie chodziło o to, czy licznik może używać wMBUSu, tylko czy pomimo nieskutecznej aktywacji HAN jednak nadaje (choć nie mam jak zdekodować, bo nie znam rzecz jasna klucza).
Nadto: chodzi o to, że na wyświetlaczu licznika (raczej?) nie zobaczę statusu wMBUS (aktywny / nie aktywny).

To nie jest Otus, ale na nim najprawdopodobniej ikona domku to wmbus (ale głowy za to sobie nie dam uciąć).

Nie, tam jest na obudowie wprost logo wMBUSa (jak to zaznaczył @Aleksej). Tyle, że sprawa nie dotyczy tego, czy w ogóle licznik jest w stanie wysyłać radiowo, tylko (a) że nie aktywuje się poprawnie (wg tauronoskiego portalu eLicznik - nie mam ani adresu mBUS, ani klucza), oraz (b) czy aby nie jest tak, że radio jest aktywne, tylko rżną w… bo np. poprzedni licznik przed wymianą nie miał de-Aktywowanego wMBUSa i coś się im w bazie kiepści, a nie w samym liczniku.

Nic to - dywagacje, a jak jest to dopiero się okaże, wyjdzie. Dam znaki tutajk jak będę wiedział więcej (najlepiej: wszystko).

1 polubienie

Miałem na myśli wyświetlacz w wersji bez trójkątów wskazujących ikony na obudowie.
A logo wmbus oczywiście powinno być - na wersjach liczników bez tego interfejsu go po prostu nie ma (ale, że liczniki są od rożnych producentów, to oczywiście nie jest to w 100% pewne).

aaaa… to teraz rozumiem - znaczy jest element na wyświetlaczu, który wskazuje aktywność nadajnika mBUS. OK, sprawdzę to. Zaraz zgaszę prąd ZA licznikiem i zobaczymy czy aktywacja HAN pójdzie z lepszym skutkiem…

EDIT:
@szopen chyba idziemy w dobrym kierunku (a dla mnie nieszczęśliwym):
stary licznik:

Ikonka słupa (napowietrznej linii energetycznej) i słupki jak w telefonie komórkowym. Chyba całkiem OK poziom.

Nowy licznik:

przypalenie kontrastem celowe. Jest słup po prawej - lipny poziom, jedna beleczka. Na prawo od domku widać miejsce, gdzie może się zapalić do 3 beleczek (po to ten podkręt kontrastu), ale nie ma żadnej. No to teraz SDR mi prawdę powie, a wcześniej zgaszenie całego budynku. Może poziom na drutach (prawy róg) podniesie się wtedy…

The pole would mean, I guess, the PLC communication through the Power Line, the house would suggest communication with the IHD (In Home Device) through W-MBus.

With Tauron you can always use this:

And if you have problems activating HAN or getting the encryption key, your best choice is to contact Tauron and report and issue. If the PLC is not working due to high level of noise, then they can visit the meter and program it directly through the IR port.

Or have a read here as a solution:

https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18980940#18980940

Thanks @GSzabados Gabor. TBH, I started from that particular thread at elektroda.pl. So, yeah - tried pushing the HAN activation several times, but to no avail. Later on learned (here @ARturHome) it could be a problem with a botched firmware on the meter, or particularly bad quality of the PLC link to the operator.
By the way: as far as I can tell Piotr Małachowski’s HA plugin just pulls whatever the operator gathered via PLC and it seems to be much less than what is offered via wMBUS. Also, the updates are much less frequent, too.

That right icon with the pole and the one bar would suggest that. Also, I would guess, you would have some delay in the application as well, as the data unable to pass through from the meter to the server, or with low bandwidth, so you might see there days of delays.

But, the house icon suggests that the communication with the IHD must have been activated. Very likely that the meter received the command and activated the HAN, but the server did not receive the confirmation from it or something similar.

To be honest, these devices are officially certified measuring equipment, there shouldn’t be any issue with the firmware. For an operator, if it is unable to control it, it is easier just to replace it than deal with any troubleshooting. I don’t know what was the story about the botched firmware, but I guess when the technician came to check it, they just replaced the unit, very likely with a model which has an LTE connection to avoid the noisy PLC.

The concept of trying to activate the HAN multiple times basically would push the system to send activation commands, until it receives the confirmation from the meter.

I would start to monitor when the bars next to the pole signs has 2 or 3 bars and that time start to activate the HAN from the website/app.
Also, knowing other meters, the display must be able to show actual RSSI or LQI values when you scroll through the options, maybe verify there first what are those values.

Otherwise the post from Elektroda is quite old, from 2020 but people seem to resort to it. Even years later.

And Tauron is quite ahead of any of the DSOs in the subject. This article from NES (the manufacturer of the meters used by Tauron) says that Tauron installed 350000 AMIPlus meters between 2014 and 2017! (Started 10 years ago!!!) You have mentioned that your meter was out of legal validity and they replaced it. These meters usually certified for 10 years, your picture has 2016 written on it, so I would guess they just replaced it farly on time.

Ja bym się zapytał ADMINa tego forum, czy tego, co tu zacząłem nie byłoby lepie wydzielić do odrębnego wątku…

Now, back to @GSzabados comment:

well, all good, I understand your opinion about the firmware. Perhaps, the PLC telemetry + mBUS is a separate module inside the unit and the regulator certifies primarily what shows up on the display and if it matches with the results in both, PLC frames as well as mBUS telegrams (although less likely for mBUS).
The information about troublesome firmware is from this discussion thread:

By the way: similarly to the pole icon and its bars, the house icon also has a place for three bars to the right of it (and left of the pole icon). None of those bars light up in my case.
Interestingly enough, when I cut off power after the meter I could briefly see all three bars on the PLC quality indicator. Sadly, for whatever reason, they disappeared quickly and the usual single bar remained. No success with HAN activation.

Trzeba było od razu zacząć pisać w oddzielnym wątku, wskaż co mam odciąć i pod jakim tytułem to się to ogarnie. Może być PW. zrobione

Firmware liczników zwykle składa się przynajmniej z 2 osobnych części, być może wręcz realizowanych przez oddzielne MCU, to są tajemnice producentów. Jakkolwiek część taryfikacyjna z tego co wiem nie podlega wymianie, to część odpowiedzialną za wizualizację wyników czy komunikację można zmieniać.
Ale ja nie o tym chciałem wspomnieć.

Tak naprawdę nie wiadomo co zrobili technicy operatora, w życiu wielokrotnie widziałem sytuacje, gdy ktoś mówi, że robi w istocie coś zupełnie innego niż faktycznie robi, tylko by uspokoić natrętnego klienta :stuck_out_tongue: nie wiem czy tak było w opisywanej sytuacji i np. po prostu była to zwykła aktywacja interfejsu w trybie serwisowym i żadne firmware nie było zmieniane.
Przy pracy w terenie często jest prościej wymienić całe urządzenia na inne sprawne i od razu właściwie skonfigurowane niż robić zaawansowaną diagnostykę na miejscu w ograniczonym czasie.

1 polubienie

Dzięki @szopen 'ie za insight. No tak bym się spodziewał, jak napisałeś (zawodowo robię embedded software, coś tam wiem o tym).
I racja - dziubanie na ścianie piwnicznej wśród pajęczyn to niekoniecznie to, co tauroni najbardziej chcieliby robić. Rozumiem to. Pewnie, że łatwiej wymienić całe i sprawdzić, czy aby lepiej działa.
Jak pisałem wcześniej - gdybym to ja bym abonentem, to już bym działał w celu naprostowania sprawy, a może nawet mBUS już by nadawał. A tak, to… No cóż. Zobaczę jak to się dalej rozwinie.

Surely, some timeout occurs on any given attempt to activate HAN:

Always 7 minutes and it craps out.
@GSzabados Gábor - I took a better picture of the display:

A weak signal on the “pole” (this picture shows full signal strength, but this was a transient event only). In addition: I have been thinking: what would those bars next to the house icon indicate? TX power could, in principle, be adjustable in the software, but what would the firmware base this setting on? Hmmm…

Side note: I wonder what those arrows are on the left side. As can be seen, there are four of those. When I cut power to the entire house I could see the up and right. The above picture, however, is when power to the entire house is restored.

One thing at the time. Those should be P and Q, I guess according to the Otus 3. Showing consumption or feed in.

Description of P and Q: What is A+ A- R+ R- Q+ Q- P+ P- on a smart meter? - myenergi

@GSzabados Gábor, thanks a lot. Interesting read!

You know, it is shocking that if I type into google or bing, “NES type 73331”, it gives zero result about the meter. Not even a matching picture.

But actually there is an issue on Github as Duckduckgo gave some results.

Edit: And the only matching image is from a Chinese manufacturer’s site:

Edit2: Actually the Holley smart meters are used in Europe as well, E-on and MVM in Hungary has these smart meters, but they do have a different LCD screen.

I can find quicker a full manual to the Holley smart meters than the NES ones…

And real answer to this is, that it is Echelon-Holley Technologies and part of the Networked Energy Services (NES) brand.