Witam, zakupiłem sobie przełącznik Lonsonho X711A (taki jak tutaj: Tuya inteligentny przełącznik WiFi przełącznik 220V ESP8285 Iot z/bez neutralnego przekaźnika inteligentny dom światło bezprzewodowe przełącznik działa Alexa Google Home|Moduły automatyki domowej| - AliExpress, wersja 1 gang, bez N) no i myślałem, że ten włącznik cały czas “podaje” prąd. Żarówki mam wkręcone smart (osram smart plus), które służą mi jako Router zigbee. Tymczasem jak wyłączam przycisk to żarówki są już niedostępne w sieci.
Wydawało mi się, że takie właczniki “schodkowe” działają w ten sposób, że cały czas podają prąd i po prostu każde wciśniecie to wywołanie jednej i tej samej akcji (dzięki temu móglbym sobie zrobić automatyzacje, która zapali mi światła jeśli jeszcze nie są zapalone, a jak już są to nie zrobi nic lub zgasi - wedle uznania).
Da się coś z tym zrobić?
Kupiłeś smart przełącznik Wi-Fi (z przekaźnikiem - relay - na pokładzie) do obsługi światła. Zasada działania takiego przełącznika nie różni się od zasady normalnego przełącznika: to proste on/off. Smart żarówki Zigbee aby działały muszą być cały czas zasilane. Są dostępne także przyciski dopuszkowe, które nie posiadają przekaźnika.
Nie podłączaj obwodu żarówek do obwodów tego wyłącznika ale wtedy musisz zrobić automatyzację do włączania żarówek Zigbee po naciśnięciu przycisku Wi-Fi. Osobiście unikam takich kombinacji bo aby poprawnie włączyć światło musisz mieć poprawnie działające aż 3 “systemu”: HA, sieć Wi-Fi oraz sieć Zigbee.
Jak dobrze myślę to zrobił bym to tak:
W puszce gdzie masz włącznik Lonsonho X711A łączę na stałe przewody prowadzące do lampy gdzie masz “osramy” tak aby miały stałe zasilanie, Lonsonho X711A również zasilasz prądem ale tylko wejśćie, aby działał, ale nie przepuszczał na “osramy”. Potem w HA robisz automatyzację np. w NOD RED że po wciśnięciu Lonsonho X711A załącza “osrama”.
Hmm ale nie będzie to działało przy niedostępności HA, racja? W sensie jak bede mial przerwe w dostepie neta to nie wlacze światła rowniez normalnie?
No niestety, takie akcje trzeba przewidzieć wcześniej
Edit:
Nie wiem jak te osramy działają bo nie mam, jeżeli w “chmurze” to lipa jak działają po lanie to jest szansa że da się obejść brak internetu.
Ja mam, szczegóły w wątku Żarówka OSRAM Smart+ Classic (Zigbee), chmury OSRAM nigdy nie rozważałem.
Czyli działają po lanie?
Bo jak działają to autor wątku ma szanse aby jego osramy działały w konfiguracji jaką opisałem wyżej, kwestia teraz na czym i jak ma zainstalowany HA, aby działał po LAN.
tu jest wątek o tym Home assistant bez internetu - #19 przez szopen
Proponuję zamiast smart żarówek wkręcić normalne żarówki LED a żarówki Zigbee wkręcić np. w stojąca lampę w salonie, w lampki nocne, w lampki na biurku dziecka, do sterowania takich lampek ja używam przycisków Xiaomi Mi Smart Wireless Switch Zigbee.
A z ciekawości zapytam, skąd pomysł na przełączniki Wi-Fi skoro masz żarówki Zigbee?Osobiscie uważam, że można zrobić wszystko na Zigbee i powoli to realizuję.
Włącznik na wifi zdobylem niejako od kolegi, chcial sie pozbyć to wziąłem
Żarówki sa tam smart bo steruje sobie przez HA rownież tym jaka jasność jest o danej godzinie (zeby wieczorem nie waliło po oczach a w nocy ospala sie tylko jedna żarówka i też na jakieś 5% jasności).
Dzieki za wątek na temay HA bez neta, zapoznam sie. HA stoi u mnie na RPi4.
Na razie problem obszedłem automatyzacja - jesli jest akcja wyłączenia to:
- wlacz swiatla (z wyznaczona jasnością)
- odczekaj 1s
- włącz włącznik
Działa w 98% przypadkach
Włącznik fizycznie bedzie wciskany sporadycznie, bo swiatla zapalaja mi sie przy detekcji ruchu i otwarciu drzwi ale tylko wieczorem i nad ranem. Raz na jakis czas pojawia sie też potrzeba zapalenia swiatla w dzien - stad ten wlacznik smart.
a wracając do samego przycisku - znacie może jakiś przycisk, który działa na zigbee, jest dopuszkowy, ale ma też połączenie kablowe (bez N). Np. coś takiego żeby był duży przycisk - on będzie na zigbee, ale gdzieś jeszcze z boku jakiś mały do normalnego połączenia kablowego - to na wypadek awarii internetu/HA/maliny, itp. Chciałbym żeby w razie czego była możliwość normalnego sterowania oświetleniem - choćby przez jakiś malutki przycisk gdzieś z boku włącznika.
@vicarious
Oczywiście nie znam wszystkich urządzeń na rynku, ale jak żyję nie spotkałem się z podobnymi rozwiązaniami fabrycznymi na rynku konsumenckim - każdy producent zakłada, że jego urządzenie będzie po prostu niezawodne więc zawsze trzeba kombinować.
Mam takie backupowe rozwiązanie - estetyka zero (to i tak z pewnych względów prowizorka, bo to instalacja tymczasowa do łatwego demontażu) - po lewej przycisk Zigbee - po prostu pilot (on nie ma przekaźnika i nie jest połączony z instalacją elektryczną), a po prawej stary klasyczny wyłącznik (pamięta chyba lata 80 ub. wieku?) - zaklejony taśmą by nie kusiło z niego skorzystać (ale jest właśnie backupem, nigdy z niego nie skorzystałem, a ten po lewej to już trzeci model, poprzednio był tam ikeowski pilot żyroskopowy, ale się nie sprawdził - zbyt często spadał na podłogę, potem ikeowski kwadrat - też nie było to świetne rozwiązanie, ale to chyba kwestia przyzwyczajenia do philipsowkich pilotów “Dimmer”).tym razem jest to bodajże “Hue Button” i jeśli nie zostanie ostatecznie wyparty, przez piloty “Hue Dimmer” to chyba zostanie, bo z 3 które były w tym miejscu najlepiej się sprawdza.
Ale istnieją gotowe rozwiązania umożliwiające połączenie starego rozwiązania - przykrycie starego wyłącznika mocowaniem dla pilota (tu akurat dla pilota Philips “Hue Dimmer”) - tym razem nie zamontowany, ale chyba można sobie wyobrazić o co chodzi.
Poświęciłem trochę czasu na “upozowanie zdjęć” by porównać z fabryczną ramką Philipsa, tym razem zdjęcia bez prostowania perspektywy, chyba nie muszę wyjaśniać szczegółów.
Zrób normalny przełącznik, jak masz internet to używaj HA i steruj osramami ( wtedy przełącznik cały czas w pozycji załączonej, w razie braku dostępu do internetu, używaj przełącznika (w ustawieniach osram ustaw, jeżeli jest, opcję ON po zaniku dostępu do internetu) Tak jak pisałem wcześniej nie wiem jak bardzo konfigurowalne są te żarówki z poziomu ich aplikacji.
Ale to rozwiązanie z tym złączeniem kabli tak? No bo ja chce mieć też możliwość fizycznego załączenia światła, czyli klikajac włącznik nawet jak mam internet to żeby się odpalało światło poprzez akcje w HA. tylko, że po jednym takim kliknięciu włącznik złapie stan OFF więc odetnie prąd od żarówek.
W twoim przypadku nie jest możliwe zrobić wszystkich “chce” jakie byś chciał. Bez kompromisu lub zmiany okablowania nie uzyskasz obu wariantów.
@vicarious Masz chyba wymagania wzajemnie ze sobą sprzeczne… wybrałeś chyba niewłaściwy system (lub niewłaściwą metodę realizacji celu)?
Wywal “inteligentne żarówki” i zrób instalację po prostu na modułach dopuszkowych, które mają możliwość lokalnego sterowania (oczywiście tylko w takim zakresie jak jest to możliwe czyli zazwyczaj jedynie funkcje włącz-wyłącz ewentualnie być może ściemnianie).
Ok, zastanawiam sie też nad tym co napisał @szopen (chociaż fotek jeszcze nie dodał ;)) czy faktycznie nie zrobić niejako “przykrycia” włącznika właściwego włącznikiem na baterie już w 100% po zigbee na baterie. Oczywiście wymagałoby to dokupienia jeszcze jednego przycisku ale wystarczyłby nawet najprostszy typu aqara button. W przypadku braku internetu cała instalacja musiałaby być do łatwego demontażu.
To na takiej samej zasadzie możesz go zamontować obok, lub nad- pod tym "normalnym, zostawić normalny w trybie ON a załączać WiFi puki jest net.
Zdjęcia wrzucone, niestety nie umiem znaleźć producenta tych nakładek (kiedyś widziałem też wersję lub przeróbkę(?) czegoś podobnego “z dziurą” umożliwiającą przełączanie wyłącznika fizycznego pod spodem po zdjęciu pilota, który trzyma się na magnesach neodymowych raczej dość solidnie, ale zdejmuje się oczywiście łatwo, tak jest jest to w oryginalnej ramce Philips’a (ale myślę że jest to do zrealizowania samodzielnie - dremel i pewna ręka powinny wystarczyć edit: jednak nie przemyślałem sprawy - w tej akurat konstrukcji to niemożliwe - magnesy przeszkadzają, ale skoro to ma być backup to od biedy można je nawet wyciąć i zamocować pilota na taśmę dwustronną - w końcu to ma być jedynie rozwiązanie “emergency” można też spróbować np. wywiercić 2 otwory rozmiaru palca tak by nie uszkodzić magnesów a mieć dostęp do pozycji on i off przełącznika pod spodem).
PS Kupowałem na Amazonie (niestety towar od dawna niedostępny)
ale to jest typowo chiński produkt i być może łatwiej to znaleźć na Ali.
PPS trochę z tego wątku zrobiliśmy OFFTOPIC więc jeśli ktoś z moderatorów ma pomysł jak rozdzielić wątek i zrobić z tego coś bardziej użytecznego, to ja jestem za.
To na takiej samej zasadzie możesz go zamontować obok, lub nad- pod tym "normalnym, zostawić normalny w trybie ON a załączać WiFi puki jest net.
Tego wolałbym uniknąć żeby nie musieć instruować wszystkich, którego włacznika używać
@vicarious Zaklej jak u mnie - to działa - nikt nie korzysta ze starego.