Otwieranie bramy-tracker gps

Witam, pokażcie jak macie rozwiązane otwieranie bramy wiazdowej na posesję.

Pozdrawiam.

Ja miałem podpięte pod zwykłą automatyzacje w HA bez NodeRedi podpietą pod telefony komórkowe i miałem stworzoną dodatkową strefę przed domem. Ale wyłączyłem, jak z niewiadomych przyczyn brama garażowa raz czy drugi otworzyła się sama. Wertując logi okazało się, że zgłupiał gps w telefonie, albo były problemy z namierzaniem. Byłem w sklepie około kilometra od domu, a system stwierdził, że byłem w utworzonej strefie przed domem i otworzył bramę.

Podpinam się pod temat :slight_smile:
Mam zamiar wykonać moją pierwszą automatykę zaczynając od tego tematu.
Zapewne czytając poradniki i fora jakoś się uda, ale chciałbym zapytać czy dobrze to sobie wymyśliłem i czy o czym powinienem wiedzieć więcej?
Mam napęd firmy Came - model FA70230CB.
Zakupiłem przełącznik Przełącznik przekaźnik dopuszkowy Zigbee S05-LN, który planuje wpiąć, gdzieś w napędzie :-), gdzie jeszcze nie wiem (może ktoś ma taki napęd i poratuje swoim podłączeniem).
Planowałem zrobić to jak @Zbyszek i otwierać bramę jak moja strefa z telefonu wykryje, że wracam do domu, ale jak widzę może to nie do końca działać.
Zastanawiam się jak skutecznie można sterować otwieraniem jak samochód zbliża się do domu? Obecnie mam pilota w aucie :slight_smile: ale chciałbym, aby brama czekała już na mnie otwarta jak będę pod domem bo kolejnym krokiem, który chce wykonać to zapalić oświetlenie wokół domu i otworzyć bramę garażową, to kolejne pomysły na automatykę.
Chciałbym też znać status otwarcia bramy i do tego zakupiłem czujnik otwarcia okna/drzwi - Aqara, jednak, ma on kolor biały i przyklejony do mojej bramy (ciemnej) będzie wyglądać tak sobie poza warunki atmosferyczne chyba nie do końca pozwolą na prawidłową pracę :slight_smile:
Zapewne rozwiązanie tego problemu są inne sposoby, może ktoś się pochwali swoim rozwiązaniem i jak to połączyć przy napędzie bo o ile w sofcie sobie poradzę to przy połączeniu tego w napędzie pewnie będę miał problem :slight_smile:

Tutaj schemat mojego napędu, może ktoś pomóc i podpowiedzieć gdzie się wpiąć prawidłowo przełącznik, abym niczego nie wysadził w powietrze :slight_smile:



Zapraszam do dyskusji :slight_smile:

obraz

Pełny manual

moim skromnym zdaniem nie podłączysz tu modułu Zigbee S05-LN (bo puścisz sterownik bramy z dymem)
Screenshot_2021-05-09 Przełącznik przekaźnik dopuszkowy Zigbee S05-LN
ponieważ potrzebujesz czegoś z wyjściem bezpotencjałowym, ponadto powinieneś z napędu podbierać feedback o stanie bramy (metoda sterowania opisana w instrukcji uniemożliwia zastosowanie metody “optimistic” czyli zakładania stanu jedynie na podstawie wydanego polecenia).

Moim zdaniem sterownik tego napędu nie jest przystosowany do integracji z systemem automatyki - jeśli go jeszcze nie kupiłeś to rozważ coś innego (instalator chyba coś podpowie?), bo jest zaprojektowany jako jedyne urządzenie nadrzędne, a dostępne opcje się nadają tylko do alternatywnego sterowania ręcznego.

Przykładowy pomysł (oczywiście sama kamera wycelowana w stronę dojazdu nie wystarczy - musisz mieć jeszcze jakiś wyzwalacz)

@szopen dzięki Ci za wskazówki.
Niestety napęd już działa i jedyne sterowanie jakie mam do niego to sparowany pilot z bramy garażowej, który mam przy kluczykach.
Miałem nadzieje, że uda mi się zrobić bardziej optymalną formę otwierania bramy, a ten dodatek z rozpoznawania tablic bardzo fajnie wygląda i mógłbym go wykorzystać rzeczywiście dla Teściowej :smiley:
Czyli mój napęd nie pozwala na żadną automatykę poza pilotem?

Ten sterownik bramy umożliwia alternatywne sterowanie, ale nie z tym modułem, który wspomniałeś, sposób sterowania jest wybitnie niewdzięczny (zdecydowanie sensowniejszy jest sterownik mający oddzielne wejścia zamykania i otwierania) ponadto sygnalizowanie jedynie otwarcia to trochę za mało (od biedy dało by się to zintegrować, ale nie w ten sposób w jaki planujesz), być może da się z niego bezpośrednio podebrać sygnały z krańcówek, ale to się wiąże z modyfikacją elektroniki.
Chyba nie widziałem jeszcze bramy, która w pewnych warunkach się nie zatnie, a to stan nie do odgadnięcia bez sygnałów przynajmniej z obu krańcówek.
Ja bym się na to nie rzucał, bo to zabawa jak wyprawa z motyką na Słońce.

Chociaż z drugiej strony jeśli akceptujesz możliwość wystąpienia błędów typu: brama zamknięta, gdy ma być otwarta (i odwrotnie, czyli otwarta choć powinna być zamknięta) - jeden z tych stanów jest do uniknięcia, bo jest sygnalizacja otwarcia (nie znam szczegółów jak działa w tym sterowniku), ale sam moduł z bezpotencjałowym wyjściem przekaźnika do tego nie wystarczy, musisz użyć jeszcze czegoś co przekaże do HA stan z wyjścia 5 - prawdopodobnie to wyjście OC), to @macek niżej podał przykładowe moduły możliwe do zastosowania zamiast lokalnego przycisku.

@angler wszytko OK, ale podłączenie akurat tego modułu Zigbee (i wielu innych podobnych) prawdopodobnie skończy się uwaleniem sterownika (nie sądzę aby to wejście było odporne na napięcie sieciowe).

Jeżeli Zigbee to np.

Jeżeli Wi-Fi to np.

Są nawet przykłady użycia z linkami do forum HA.

Ok, z uwagi że lepiej mi idzie w sofcie niż przeróbkach elektroniki :slight_smile: to jednak poszukam czegoś innego.
Widziałem filmik na necie Supli, gdzie pokazano obsługę ich przełącznika i wyłączników krańcowych, z tego co widziałem jest integracja Supli do HA, ale nie wiem czy to dobra droga.

@macek bardzo dziękuje.
Wychodzi na to, że przełącznik zigbee kupiłem, ale nie do tych zastosowań co chciałem.
Wykorzystam w domu, na pewno się nie zmarnuje :slight_smile:

Jeśli masz zasięg Wi-Fi przy sterowniku bramy to możesz poczytać poniższy temat. Jest z opisem od początku do końca. Nie jest tak strasznie z tą elektrownią. Sterownik zasilany z płyty bramy, do tego czujnik krańcowy czy kontaktron i pełna integracja z HA przez Tasmota. Opisana jest brama garażowa ale zasada ta sama.

2 Likes

No moim zdaniem też najprościej byłoby użyć samoróbkę na bazie ESP do integracji tej bramy, wtedy obędzie się bez grzebania w cudzych rozwiązaniach (przeróbkę sterownika napędu raczej bym sobie darował, natomiast dołożenie czegoś co w miejscu instalacji zdubluje zabezpieczenia brzmi sensownie) jeśli pójdziesz tą drogą pomyśl o zabezpieczeniu ESP przed wilgocią (gotową odtłuszczoną i ze zmytym topnikiem płytkę wystarczy pokryć lakierem akrylowym - jedna puszka Plastik 70 pewnie wystarczy Ci do końca życia :stuck_out_tongue:).

Kolejna płytka jako alternatywa:


Jest odizolowane wejście GPIO dla kontaktronu jak znalazł.

2 Likes

I to mi się podoba w tym forum, że znajdzie się zawsze ktoś, kto podpowie jakieś sensowne rozwiązania szczególnie komuś, kto zaczyna w temacie automatyki. Jakbym się dziś budował raz jeszcze (nie wykluczone :slight_smile: ) to na pewno zwracałbym uwagę na sprzęty i instalacje, abym mógł z niej korzystać od ręki. Jednak mam to co mam, ale mimo to na wszystko znajdzie się rozwiązanie. Jak to się mawia w branży w której pracuje. Da się oprogramować wszystko, pytanie tylko kto za to zapłaci :smiley:

Trochę zmyłkowa dokumentacja, no i do bramy przydałyby się 2 krańcówki (to jest minimum by wykryć stan awaryjny), ale dobrze wiedzieć, że są takie gotowce.

Ponownie pytanie do fachowców :slight_smile:
Brama wjazdowa już rozpracowana dzięki Waszej pomocy powyżej, ale mam kolejne pytanie i kolejną bramę :smiley: tym razem garażową.
Do garażu mam stary napęd firmy NICE model SPIDO.
Tutaj pełna dokumentacja https://www.nice.pl/nice-pobierz-plik/351
Schemat z dokumentacji

Tutaj zdjęcie z mojego napędu:

Mając już wiedzę, że będę potrzebuje przekaźnika beznapięciowego np tuya zigbee lub sonoff to czy ktoś może podpowiedzieć jak taki np tuya powinien być prawidłowo połączony ?
Jak wspominałem nie jestem mocny w te bierki i szukam pomocy u Was :slight_smile:
Na układzie widzę, że napęd posiada obsługę włączników krańcowych, nie dobrałem się jeszcze do całej płytki wiec zdjęciem jest tylko to co widać, bo niestety wykonawca lat temu wiele, tak mi to założył, że z tylu przy zdjęciu obudowy jakieś blaszki zostawił co bloku mi zdjęcie tego, więc muszę coś podłubać więcej, aby dostać się do całości.

Czy jeśli będę miał dwie encje bramy wjazdowej i bramy garażowej to w Nod-red będę mógł spokojnie zbudować proces, który puści mi otwieranie bramy wjazdowej i za nią drugi kafelek z otwieraniem garażowej i równolegle (jak się dobiorę do oświetlenie w podsufitce, które obecnie zapalam sobie kontaktem z domu i planuje wsadzić tam również zigbee) to w zasadzie mój plan pierwszej automatyzacji miałbym wykonany :slight_smile:

Jednak, aby się to stało to proszę Was o pomoc bo na dniach przyjdą przekaźniki i chciałbym zacząć coś dłubać, tylko mam pewne wątlipowiści jak to połączyć, aby mieć efekt otwierania, zamykania i statusu otwarcia. Może ktoś patrząć na schemat połączenia i ten przełącznik
Tuya Zigbee - przełącznik beznapięciowy Moes to podpowie jak to prawidłowo połączyć, aby zadziałało to co planuje?

Sytuacja identyczna z bramą (ten sam poziom trudności co brama, jako, że jest tylko wspólne wejście PP dla każdego z kierunków - przekaźnik wpinasz między 5 i 8, przy czym 8 to IN, a 5 to COM), tym razem aby podebrać zasilanie ze sterownika potrzebujesz nieco bardziej rozbudowanego układu, bo dostępne jest 24V~ (mostek prostowniczy + kondensator + stabilizator to minimum dla samoróbki, do rozważenia jest chyba jakiś moduł Shelly, modelu nie pamiętam, ale taki, który ma możliwość zasilania niskim napięciem i wyjście beznapięciowe, naprawdę to musi być Zigbee?).

Ten sterownik (sądzę na podstawie załączonych obrazków, później zajrzę do manuala) nie udostępnia stanu krańcówek wcale, więc musisz dołożyć dodatkowe krańcówki (lub podebrać stan z istniejących z pominięciem tego sterownika).

No OK sytuacja jest nieco inna, bo w poprzednim przypadku nie rozpatrywaliśmy integracji nieco bardziej “po bożemu”, czyli sterowania RF433, tu mógłbyś po prostu przerobić dodatkowego pilota (lub wręcz użyć dedykowanego rozwiązania - Nice chyba ma coś takiego w ofercie?).

PS skoro masz małe pojęcie o elektryce, to zacznij od bramy garażowej, bo dysponujesz przynajmniej bezpiecznym napięciem zasilającym…

Z drugiej strony twoja brama garażowa nie ma zamontowanych żadnych dodatkowych zabezpieczeń (widzę to po mostkach na sterowniku), więc nie wiem czy akurat jej automatyzacja jest dobrym pomysłem (szczególnie jeśli masz dzieci), bo jej praca nienadzorowana grozi po prostu wypadkiem.

Shelly Uni, napięcie zasilania 12-36 VDC i 12-24 VAC poza tym ma wyjścia bez potencjałowe które można użyć bezpośrednio do sterowania wejściem otwierania bramy oraz wejścia pod które można podłączyć krańcówki.

3 Likes

Masz rację, poligon doświadczalny to będzie brama garażowa.

Jeśli chodzi o połączenie to w tym przypadku nie musi być zigbee.
Upieram się przy tym zigbee poniewasz moje WiFi bywa mało stabilne.
Planuje zmianę system na coś bardziej porządnego, ale czekam na światłowód, który ma być w okolicach sierpnia przyłączany do domu i nie wiem jaka firma finalnie będzie go dostarczać ,wiec nie wiem czy to co będą proponować będzie się do czegoś nadawać (min mesh) bo jak nie to wywalę to i postawię sobie coś na ubiquiti, ale z uwagi, że do mam piętrowy i żelbetu sporo będę musiał pewnie troszkę wydać na coś porządnego. To jest główna przyczyna, że szukam wszystkiego po zigbee.
Zacząłem czytać ostatnio forum i nie wiem czy to Ty @szopen nie jesteś jego Moderatorem :slight_smile: o ESP i chciałbym z tym powoli się zapoznawać bo z tego co tam wyczytałem to możliwości są niesamowite.
Mam kupę pomysłów tylko brakuje mi praktycznej wiedzy w tych podłączeniach i czytaniu schematów bo to kompletnie nie moja bajka.

HA to coś co mnie zafascynowało i chciałbym sobie porobić sporo fajnych tematów w swoim domu i jak to mówi Pan Wiesio z pewnej kreskówki … u siebie rób jak u siebie :slight_smile: wiec chciałbym to zrobić dobrze :slight_smile:

@szopen dzieci nie mam, ale zabezpieczenie to ruzumiem czujki, które przeważnie się przy wejściu bramy montuje, które po wykryciu ruchy zatrzymają prace bramy? Czy o jakimś innym zabezpieczeniu piszesz ?

  1. Skąd wiesz, że Zigbee się sprawdzi? Musiałbyś prawdopodobnie najpierw wymienić całe oświetlenie na Zigbee (stosując żarówki, które bezroblemowo pracują jako routery z dowolnym sprzętem ZHA, czyli pewnie Philips czy Ikea, bo typowe chinole mają z tym problemy). Bo mesh Zigbee do stabilnej i niezawodnej wymaga sporej ilości urządzeń mających nieprzerwane zasilanie (a to najprościej uzyskać modernizując oświetlenie).

  2. W sytuacji którą opisujesz światłowód nie ma nic do rzeczy i tak będziesz potrzebował dodatkowe AP.

  3. Moim zdaniem powinieneś unikać mesha WiFi, a po prostu położyć okablowanie + dodatkowe AP (te które obsługują mesha, ale pracujące w trybie AP powinny obsługiwać też fast roaming).