Jaki NUC zamiast RPI 4 do +=400zl?

Jakis przyklad takiego urządzenia? Raspberry Pi4 bedzie ok?

RPI to nie jest x86. To Arm. Przykładów jest dość dużo i kosztują około 400 PLN czyli dowolny mały PC , z i3/i5 , 8 GB RAM , 120 GB SSD lub podobne konstrukcje.

A co mi daje taki komputerek? Stały dostęp do moich gniazdek po zaniku wifi? Przyznam że wolałbym coś małego, niewidocznego co nie ciągnie dużo prądu a taki leciewy PC będzie raczej prądożerny, bo on musi pracować non stop, zgadza sie?

Tak , serwer HA pracuje 24/h bo zarządza i steruje całą automatyką. Jak będziesz patrzył na prąd to nie postawisz - lodówka więcej bierze.
Dla rozeznania :

  • u mnie to żre 0.81 kWh/24h ( dwa komputerki i router ),
  • lodówka to 0.71kWh/24h ale mam ją pustą przeważnie,
  • jedno pranie w 90 stopniach to 1.92 kWh.

Włącz myślenie - jak sobie wyobrażasz jakikolwiek dostęp do, jak sam napisałeś, “gniazdek WiFi” (pogrubienie celowe) bez WiFi?

Odpływamy dość daleko od zasadniczego tematu - więc kluczowe pytanie jest takie:
Chcesz używać HA czy nie?

A co do kwestii optymalnego wyboru sprzętu na serwer (de facto HA jest właśnie serwerem szeroko rozumianej automatyki domowej), to właśnie topię swoje prywatne i ciężko zarobione pieniądze by znajdować optymalne (zarówno cenowo jak i funkcjonalnie rozwiązania, właśnie by wybór nie był jakimś prądożernym zabytkiem bądź o zasobach zdecydowanie zbyt małych do sensownego wykorzystania, niestety nie ma się póki co czym pochwalić, ale tu obowiązuje znana od tysiącleci, czyli właściwie od powstania świata monetarnego, zasada: “tania dziwka = pewny syf”).

Z RPi2 to faktycznie trafiłem jak kulą w płot, bo ten sprzęt ma realną wartość na dziś jakieś 50zł (więc nie sprawdziłem cen na portalach ogłoszeniowych), tylko pandemia w dość nieuzasadniony sposób spowodowała wysokie ceny na osprzęt edukacyjny i komputerowy (rozumiem prawa rynku i wypchnięcie na pracę zdalną, ale pewne kwestie są zupełnie nieuzasadnione w tym obecna cena używanego RPi2).

Moje pomiary lub wyliczenia (na podstawie pomiarów):

  • zepsuta lodówka 135 kWh/m-c
  • pojedyncze pranie “Eco 40°C” 0,5kWh (mnożąc np. przez 15 dla 2 dorosłych, daje 7.5kWh/m-c, ale z dziećmi w domu może być radykalnie więcej)
  • sprawna lodówka 18 kWh/m-c
  • pojedyncze zmywanie na najczęściej używanym programie 0,9kWh (miesięcznie koło 15kWh przy zmywarce pracującej mniej więcej co 2 dzień)
  • telewizor LCD 43’ 8h/dobę 14,4kWh/m-c
  • komputer na którym pracuje mój HA (realnie nieco mniej niż 10W, przeważnie 8W ale zaokrągliłem w górę do 10W) 7,2kWh/m-c
  • pojedyncze gniazdko Hysiry (Gosund/Blitzwolf itp. Tuya) pracujące w cyklu z duty cycle 0,33 (8h ON / 16h OFF) 0,444kWh/m-c

Można wiele (również w ESPHome - tam to akurat platforma ds1307 i jak znam życie obsługuje też DS3231, pewnie można podebrać również czas z podpiętego modułu GPS, choć to już mega przerost formy nad treścią), ale wymaga to modyfikacji sprzętu, a pytający jest chyba głównie akwarystą, a nie elektronikiem.

Zdecydowanie prościej jednak uruchomić działające poprawnie i niezawodnie WiFi wraz z ciągłym dostępem do internetu.

Od biedy i własny serwer czasu nie jest jakimś hardkorem (ale by to miało jakikolwiek sens wciąż wymagane jest działające WiFi).


Wracając do tematu sprzętu pod HA

Większość typowych intel NUC w przypadku w miarę współczesnych generacji ma wymiary mniej więcej 5x11x11 cm
A np. ten model NUCa jest z pewnością obsługiwany, w ofercie z ogłoszenia gość sprzedaje gotowy sprzęt wraz z kompatybilnym RAMem i ssd rozsądnej pojemności
~~Ogłoszenia - Sprzedam, kupię na OLX.pl
(zastanawiałem się czy nie kupić, ale w tym wypadku Ameryki bym nie odkrył - ktoś inny już parę lat temu potwierdził kompatybilność tego modelu z HAOS)
trochę dziwne, że w opisie jest pojemniejszy ssd niż na zdjęciach, więc przy zakupie radzę podpytać.

Edit: ogłoszenie było i się zmyło (moim zdaniem było to dość atrakcyjne trafienie jak na sprzęt pod HA), dla potomnych -póki pamiętam jego treść: chodziło o intel NUC 5CPYH (i 8GB RAM w jednej kości + jakiś ssd o nieustalonej pojemności 120GB lub 250GB)
Ktoś się rzucił jak szczerbaty na suchary, a nawet nie zdążyłem wspomnieć, że ta konfiguracja jest dość optymalna na HAOS generic (bo to dość energooszczędny 2-rdzeniowy celeronek ze wsparciem VT-x), natomiast np. na proxmoxa jest to wybitnie za cienka konfiguracja (choć sytuację ratuje 8 GB RAM, to w tym wypadku jest to prawdopodobnie maksimum możliwości - ARK naszym przyjacielem jest)


Generalnie pod HAOS generic powinny się sprawdzać mini-PC używane od paru lat jako “tv-boxy” i mam w planie przebadać inny sprzęt, tylko póki co kopię po nieoficjalnej dokumentacji “uzdatniania” do użytku, z pewnością pochwalę się jeśli się uda (wtedy też ujawnię potencjalne modele).
Mała aktualizacja - niestety sprzęt który rozpracowuję ma ekstremalnie mały ssd (16GB) montowany fabrycznie, więc opłacalność tej konstrukcji już mocno słabnie przez konieczność dokupienia pasującego (stosunkowo nietypowego m.2 2240 sata) ssd o rozsądnej pojemności.

Fajnie że zaktualizowałeś informacje :stuck_out_tongue: bo zdążyłem napisać już to:
Wydaje mi się, że mylisz podstawowe pojęcia, co nie wróży za dobrze, do HA potrzebny jest jakiś komputer (choćby SBC taki jak RPi, albo chociaż hostowany hypervisor by użyć kawałka istniejącego komputera, ale ja sugeruję dedykowany komputer i instalację generic, bo tak będzie najłatwiej).

HA i Tasmota to dwa odrębne światy, w gniazdku co najwyżej możesz mieć jakieś firmware dla ESP (choć MCU w nim zainstalowany mocą obliczeniową przebija komputery sprzed 30 lat) takie jak Tasmota (w tym, które masz jest jakaś lekko zmodyfikowana wersja przez AIS, ale zasadniczo dokumentacja Tasmoty raczej powinna być OK):

Mając gotowca z wgranym softem Tasmota możesz zacząć czytać od tego miejsca
https://tasmota.github.io/docs/Commands/#after-configuration
(ale może lepiej przeczytać całą nie przejmując się fragmentami, których na razie nie rozumiesz by mieć jakieś pojęcie czego gdzie szukać, być może konieczna będzie aktualizacja już “na dzień dobry”?)

oprócz tego możesz używać polskojęzycznych forów - tu masz tematy powiązane z Tasmota - przejrzyj chociaż takie które wyglądają na pasujące

https://forum.arturhome.pl/tag/tasmota

Do tego właśnie przyda się HA

Kwestie instalacji HA są w tamtym dziale i jeśli będziesz potrzebował pomocy to tam załóż wątek lub znajdź pasujący do problemu i do niego się podepnij z nowymi postami

Wczoraj znalazłem na OLXie komputerek pod HA specjalnie dla Ciebie, ale jak widać ktoś już go kupił
Tu masz kolejną propozycję (jest wielokrotnie lepszym wyborem od RPi choć nikt tego konkretnie modelu nie testował to jestem na 99,9% przekonany, że będzie OK)
~~Ogłoszenia - Sprzedam, kupię na OLX.pl
Jest tańszy niż tamten wczorajszy ale będziesz musiał go doinwestować (32GB ssd wystarczy zaledwie na początek - długotrwała praca na tak małym ssd nie jest dobrym pomysłem).

Ku pamięci (skoro sprzedany) - konfig: jest taki: NUC5PGYJ Pentium N3700 2,4Ghz 4GB RAM usb 3.0 BT WiFi ssd 32Gb.

Ok kupilem ten tańszy, faktycznie to NUC5PGYH. Z tego co widzę może mieć dwa dyski ssd. Czy to są jakies specjalne mikro dyski? Dyski SSD chyba nie są aż takie małe? A widzialem tez ogloszenia z HDD, no chyba ze błąd w opisie i był jako zewnętrzny. Kości ram tez jakies specjalne mikro muszą byc?

No wiesz ja tego nie sprzedaję :stuck_out_tongue: ale zasada jest taka - tanie wersje mają miejsce na 1 dysk (tylko te droższe i to zwykle wielokrotnie konstrukcje przewidziano na na 2 lub więcej)

To jest NUC 5 generacji, więc wtedy były stosowane m-sata lub normalne 2,5’ sata.

ARK prawdę Ci powie

Czasem trzeba “pokopać”

Tak odnośnie kłamstewka o 100% wypuście intela - z tego co wiem takie NUCe (i podobne konstrukcje sprzedawane pod innymi brandami) klepie taki tajwański producent
https://www.ecs.com.tw/en
który wiele late temu zasłynął z produkcji płyt głównych z tzw. “fake cache” :smiley:
(zachodziłem w głowę jak oni się wkradli w łaski intela, no ale jak wiadomo cena czyni cuda).

Edit - w opisie jest najprawdopodobniej lekki chachmęt :stuck_out_tongue:
wydaje się, że w przypadku tego modelu nie stosowano jeszcze końcówki S dla oznaczenia preinstalowanego Windowsa na eMMC lub H dla oznaczenia gołego sprzętu bez systemu (i bez wbudowanego eMMC)

jeśli tak jest to jesteś na wygranej pozycji - bo HAOS może być na eMMC, a partycja danych na ssd, który dołożysz później.

Ten NUC posiada MX Linux (Debian 11) a sprzedawca moze wgrać Windows 10 lub 11. Co będzie lepsze? Dodam że na codzien używam Win 10.
Widzę że ma chyba takie same kości pamięci jak w laptopie i jest tylko jeden slot DDR3. Tylko napięcie coś sie nie zgadza, ARK podaje 1.35V a SODIMM mają 1.5V więc już sam nie wiem. Przydała by się też jakas bezprzewodowa klawiatura, bo podłącze to kablem hdmin do dużego tv w salonie i stamtąd będę operował.

A czytasz co napisał Szopen ? Duże OS-y wywalasz w diabły a instalujesz natywnie HA na tym komputerku. Chłopaki Ci wszystko wytłumaczyli od A do Z ale chyba za bardzo gubisz się w tym temacie.
Jak chcesz mieć niezależnie sterowanie od WIFI to musisz mieć HA a wtyczki/listwy po Zigbee ( tak , wiem , masz następny termin techniczny i zaraz Ci się to całkiem pomiesza ).
Nie patrz co podaje ARK - kości RAM mają swoje oznaczenie i szukasz na takim napięciu większych.

Chcesz dostęp z zewnątrz to jakbyś dał złodziejowi klucze od domu - musisz zestawić VPN z routerem ( praktycznie prawie każdy router ma to wbudowane i oferuje Open VPN. Na telefonie instalujesz apkę , konfigurujesz i masz dostęp z zewnątrz. Warunek jest jeden - że nie będziesz na tzw NAT-em Operatora bo jak będziesz to wtedy pozostaje Ci rozwiązanie pośrednie czyli np VPN ZeroTierOne).

Ok to moze się przez weekend dokształcę zanim dojdzie do mnie NUC żeby nie zadawać glupich pytań. Czyli rozumiem już że po zaniku prądu i powrocie NUC sam się uruchomi i tym samym uruchomi mi wsystkie gniazdka i listwy.

Tak jak napisałeś. Ustawia się w BIOS-ie że ma się włączyć po zaniku napięcia.
Nie ma głupich pytań - musisz poświęcić mnóstwo czasu na czytanie tego Forum.
Ja też zaczynałem od trzech żarówek Tuya a że mnie to nie zadowalało trafiłem tutaj.

To juz raczej bedzie pytanie na osobny wątek ale czy jest tu ktoś na forum co zajmuje sie odpłatnie projektowaniem instalacji elektrycznej pod smart dom? Byduje dom, w tym roku bede kładł elektryke i mój elektryk może nie jest z tych nowoczesnych ale zrobi wg projektu to o co poprosze. Jeszcze nie zastanawiałem się nad tym co chciałbym mieć zintegrowane, na pewno rolety, glowice termostatyczne, bramy, może kominek z płaszczem, wyłączniki światel w pokoju chociaz wiem ze wiele z tych rzeczy można bez instalacji zrobić samymi sonoffami i minisonoffami (zacząłem oglądać “mądry dom za grosze” :wink:

I kolejne pytanie z serii głupich: czy można na takim NUC mieć dwa systemy, WIN10 i HA? Podstawowym byłby HA ale jakbym chciał wgrać coś do HA to przechodzę na WIN10 (wtedy wszystkie sterowane urządzenia mi się wyłączają), zgrywam na kartę SD i przechodzę na HA instalując nowe dodatki. To by było może “dobre” jakbym miał NUCa gdzieś w piwnicy, chociaż nie widzę póki co takiej potrzeby Chyba że to można już robić z pozycji HA?

Weekend będzie mało :slightly_smiling_face: zarezerwuj miesiące (to jest maraton nie sprint), jak Cię już wciągnie…

A wciągnie na pewno, wówczas nie będziesz miał czasu na nudę i granie.

Miałem na myśli weekend na dokształcenie w temacie wgrania samego HA :wink: Nie wiem tylko czy obsłuży mi karty jakie mam, SDXC with UHS-I support to chyba zwykłe karty SD są? Czy jest jakaś możliwość żeby podłączyć obraz z NUC do smartfona, czy a dużo wymagam? Są chyba jakieś kable HDMI do smartfonów ale to raczej w drugą stronę idzie.

Będę chyba musiał pociąć ten wątek - prosiłem, by użyć kilku wątków, bo początkowe pytanie wywołało kilka odrębnych tematów (choć przyznaję bez bicia sam doprowadziłem częściowo do tego bałaganu)


A teraz do sedna w kwestii HA, HAOS i komputerka.

Wydaje się być przytomnym gościem, więc niech wgra generic HAOS byłoby dobrze żebyś to zrobił jednak sam (walor edukacyjny, ponadto jeśli rozwalisz sobie ten system na tyle, że nie będzie chciał działać, to dla początkującego i tak najłatwiejsza jest instalacja od zera, a jeśli zrobisz to od razu sam, to będziesz miał już pewne rzeczy przećwiczone)

To mało jeszcze widziałeś
DDR3 mają 1,5V a DDR3L 1,35V (i mogą pracować również zamiast DDR3 w trybie 1,5V)
4GB RAMu wystarczy na najbliższe lata jeśli nie będziesz przesadzał z zasobożernymi addonami (istotniejszy jest dysk ssd - tu mam 240GB i to, że jest niemal pusty to jest celowe zagranie - po prostu pojąłem jaką ilość zapisów generuje baza danych)


Jakkolwiek jeśli chcesz mieć 8GB to musi to być double-sided (16 scalaczaków ma mieć wlutowane po 8 na każdej stronie). Niestety to taka wada jednego slotu.

@Krzyszof_K ARK nie kłamie, ale czasem są wydawane aktualizacje specyfikacji - powyżej załączyłem wszystko co ważne, mają być DDR3L.
Mimo tego, że konstrukcje dedykowane pod DDR3L czasem potrafią się dogadać z kościami DDR3 to należy założyć, że taka konfiguracja nawet nie zabootuje.
Mając szufladę pełną sprzętu można na własne ryzyko wrzucić losowy RAM i poświęcić parę godzin na testy - choćby memtest86/memtest86+ (czasem poza specyfikacją działają zupełnie absurdalne kombinacje, ale np. spotkałem się z takim zjawiskiem, że hibernacja nie działała przy wrzuconych do laptopa 2 kościach - niby jednakowych, ale jedna była DDR3, a druga DDR3L a oprócz hibernacji wszystko było w 100% stabilne i bezproblemowe).

Klawiatura będzie potrzebna tylko jeden raz - podczas aktualizacji BIOSa (może raczej o to poproś sprzedającego?) oraz przy konfiguracji BIOSa i instalacji systemu.
Potem ten komputerek już praktycznie na zawsze pracuje headless (bez wyświetlacza i klawiatury - tam i tak jest tylko lokalna konsola systemu, więc pewnie z niej nie będziesz korzystał, ale przez pierwsze kilka uruchomień systemu warto mieć podpięty monitor by zrozumieć, że kliknięcie np. w restart systemu nie dzieje się od razu - tam są zamykane dziesiątki czy setki procesów i to trochę trwa - warto sobie z tego zdawać sprawę, choć na początku z pustą bazą danych będzie to latać prawie jak rakieta ;P).

Opcjonalna możliwość skorzystania z monitora jest jednak dodatkowym plusem - nie zrób tak jak sam zrobiłem, że nie mam za bardzo możliwości nawet wyjąć zasilacza z gniazdka (spiąłem go w wiązkę z innymi kablami, a nie mam alternatywnego zasilacza :P) i odpalić tego komputerka w innym miejscu, gdzie mam monitor, bo właśnie przy zmianach sprzętu się to przydaje, a radośnie na wstępie założyłem, że nie będę w nim grzebał już nigdy (a tymczasem by się przydało).

Czyli jednak wiesz…

Jest kilka sposobów instalacji, HA generalnie jest aplikacją, ale instalacja w formie aplikacji to koszmar dla kogoś spoza świata IT, więc twórcy wypuścili gotowy “komplet” wraz z dedykowanym systemem operacyjnym (HAOS - Home Assistant OS) - to jest rozwiązanie właśnie znakomite dla początkujących (nie musisz znać budowy silnika by jeździć samochodem).

To dodatkowo jest kwestia właściwej terminologii - to co proponuję nazywa się “HAOS generic” (inaczej instalacja bare-metal). Nie będę nawet pisał o innych metodach, bo wtedy utoniesz w nowych pojęciach. (“dla orientu” - kiedyś mniej więcej między wersją 3.x aż bodajże do 5.x HAOS nazywał się HassOS i taka nazwa pojawia się na forach, na dzisiaj jego aktualna wersja to 7.6 i wydaje mi się, że sprawia ona problemy w szczególnych sytuacjach… być może jest to związane z przygotowaniami autorów do wersji 8.0 zbudowanej radykalnie inaczej, ale dla zwykłego usera to po prostu wciąż ten silnik, dzięki któremu samochód jedzie).

Tak, ale musisz mu skonfigurować odpowiednie opcje w BIOSie (jeśli pamiętam to opisałem to w tutorialu, do którego link jest w tym właśnie poście nieco wyżej).

Nie, wróć na początek wątku i przeczytaj go jeszcze raz - gniazdka z Tasmota żyją własnym życiem i mają własne systemy operacyjne (brzmi trochę jak science-fiction gdy się o tym słyszy pierwszy raz, ale tak właśnie jest).

Tu HA może być tym pomocniczym systemem, w którym uruchomisz własny serwer czasu (ale jest to opcjonalne, gniazdka się po prostu mogą uruchomić też po prostu jeśli tylko wróci internet - to kwestia tego jak to sobie zbudujesz - prawdopodobnie nie ma 2 identycznych instalacji ID bazujących na HA).

Tak to jest pytanie na osobny wątek - znajdź właściwy i tam się podepnij (lub stwórz nowy), a tu skasuj ten fragment ze swojego posta - poruszanie kilku osobnych tematów w jednym poście tworzy wątek z bałaganem w środku, którego w żaden sposób nie daje się podzielić metodami moderatorskimi (a ja na emeryturze nie jestem by mieć nieskończoną ilość czasu na zabawę w poprawki po innych - mocno cierpi na tym moja instalacja HA, którą się nie zajmuję :frowning_face: ).

Nie będziesz używał kart SD, kup ssd 2,5’ (możesz mnie nie słuchać, ale przyjdzie dzień w którym karta skończy żywot i wspomnisz moje słowa).
Napiszę to jeszcze raz i to dużymi i grubymi literami - KUP SSD, jeśli zajedziesz wlutowaną pamięć eMMC to będziesz musiał o niej zapomnieć (a przy wykorzystaniu dysku sata na partycję danych, eMMC zawierające tylko system wytrzyma do XXII wieku)

Nie potrzebujesz tego - informację masz parę linijek wyżej - jeszcze nie zrozumiałeś że HA jest serwerem, będziesz go oglądał w przeglądarce internetowej (browserze) - do tego włąśnie potrzebujesz swojego komputera z windows (do wielu innych rzeczy też się przyda) albo w smartfonowej aplikacji, ewentualnie na jakimś wall-panelu (wykorzystującym rozwiązania natywne albo “obce”, ale nie będziesz używał wyjścia karty graficznej NUCa do tego).

Rozwiązanie które sobie wykoncypowałeś (z podłączeniem NUCa do tv) nie jest możliwe, a przynajmniej na obecnym etapie rozwoju projektu, a w każdym nie jest możliwe w prosty sposób, bo wykorzystując piętrową wirtualizację może by się udało, ale wróć do tego pomysłu za 2-3 lata.
(pomijam mrzonkę o wykorzystywaniu smartfona w charakterze ekranu HDMI - to jest po prostu technicznie awykonalne, bo smartfony miewają wyjścia HDMI, ale raczej nigdy nie mają takich wejść).

Tu jest bardzo ważne zadanie dla Ciebie - musisz doprowadzić sieć LAN i WiFi do stanu używalności (bo tak naprawdę kluczowe są technologie IP).
NUCa sugeruję podpiąć po kablu do routera (podczas instalacji i pierwszego uruchomienia MUSI mieć dostęp do internetu, a karta WiFi prawdopodobnie nie będzie działać, ale szczerze mówiąc nawet nie mam jak sprawdzić, czy uruchomienie na NUCu WiFI jest ju z możliwe, bo wyjąłem ją ze swojego NUCa parę lat temu).

@dedert Zobrazuje Ci to abyś miał ogólne pojęcie :


Od lewej router ( w nim dongiel USB GSM jako łącze zapasowe ale tylko jako internet z domu ) , środek to właśnie serwer HA ( NUC) gdzie widać z przodu przedłużacz do dongla Zigbee( jest poza kadrem ) , po prawej osobny terminal na którym mam Nextclouda ( kopia zapasowa dla HA i mój domowy dysk sieciowy oraz print serwer dla drukarki ( poza kadrem ) ), poniżej głośnik Google Home ( HA przez ten głośnik mnie informuje jak o czymś zapomnę np o otwartym oknie a ma być zamknięte lub innych komunikatach które zdefiniowałem ), w tle za komputerami dongiel SDR do zczytywania licznika energii elektrycznej. Wszystkie te komputerki są wpięte bezpośrednio poprzez kable LAN do routera.
Nie ma tu monitora . nie ma niczego - cała obsługa poprzez PC z Windowsem i przeglądarka.

1 polubienie

Hehe u mnie mialo być bardziej elegancko, ale się nie udało (skutki ewolucji systemu już widać)


Ten router ma USB (mimo, że ma niemal 10 lat na karku) i był kiedyś routerem GSM po wpięciu modemu LTE, teraz mam inny dedykowany router do tego (ze względu na agregację w LTE-A - dlatego kabli mi brakło i jak widać jest tam patent ze splitterem - uplink i jedno wyjście LAN działają przez to na 100Mbps), potem był printserwerem (teraz mam drukarkę z wbudowanym), ale wciąż coś zwisa z USB :stuck_out_tongue:

OpenWRT jest po prostu bardzo elastyczne (router kosztował swego czasu coś koło 250zł jeśli dobrze pamiętam i ma jednordzeniowy procek i dwie karty WiFi w postaci wlutowanego chipsetu, ale na dziś już przestarzałe - gdybym się dorobił światłowodu przyjdzie czas na wymianę na coś nowocześniejszego)

2 polubienia

u mnie jest prowizorka XD i brak miejsca ale działa